سه‌شنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۶

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور:

می‌توان با احصا آمار و داده های اطلاعاتی دقیق تر در حکمرانی فرهنگی کشور تصمیمات و سیاست‌های اصولی‌تر و راهگشاتری اتخاذ کرد

سید مجید امامی

سینماپرس: رئیس شورای فرهنگ عمومی استان تهران، مصوبات این شورا را نقشه راه، سیاست‌های کلان فرهنگی خواند و اظهار داشت: با بهره‌گیری از ظرفیت‌هایی که قانون در اختیار ما قرار داده، می‌توان نهایت استفاده و بهره برداری را در رصد و درک مسائل کلان فرهنگی کشور داشت.

به گزارش سینماپرس، نهمین اجلاسیه شورای فرهنگ عمومی و توسعه قرآن و عترت استان تهران به ریاست حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی‌فرد امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی استان تهران و با حضور حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی، علیرضا فخاری استاندار تهران، علی فروزانفر مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، عباس جوهری معاون سیاسی استاندار تهران و دیگر اعضای این شورا 20 آذر 1402 در آکادمی ملی المپیک برگزار شد.

این جلسه با قرائت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد و سپس علی فروزانفر دبیر شورای فرهنگ عمومی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران ضمن اشاره به رسالت شورای فرهنگ عمومی در راهبری و ریل گذاری برنامه ها و سیاست های کلان کشور، ضرورت امروزه جامعه را اولویت قرار دادن فرهنگ در صدر تمام امور خواند و اظهار داشت: با توجه به اهتمامی که آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به مسئله فرهنگ دارند و این موضوع را ارجح و مقدم بر دیگر مسائل قلمداد می کنند، بایستی که کارگزاران نظام مقدس اسلامی با توجه به این نقشه راه، موضوع فرهنگ را صدر مسئولیت های خود قرار دهند و توجه و اهتمام ویژه ای به این حوزه داشته باشند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان تهران ضمن انتقاد از برخی بی توجهی ها و نادیده انگاشتن موضوع فرهنگ در اقتصاد و سیاست، خاطرنشان ساخت: اولویت فرهنگ در اقتصاد و سیاست و در برنامه ریزی ها در سطح ملی و استانی باید مشاهده شود و امید است تا این اجلاسیه و جلسه های دیگر، مقدمه ای برای همدلی و همکاری جهت توجه دادن ارکان مختلف کشور بر اهمیت موضوع فرهنگ باشد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی فرد رئیس شورای فرهنگ عمومی استان تهران، سخنران بعدی این اجلاسیه بود که ضمن خیرمقدم به حاضران و اعضای شورای فرهنگ عمومی، ابراز امیدواری کرد که خروجی و حاصل بحث و تبادل نظرها در این نشست به آثار و نتایج پربار در حوزه مسائل فرهنگی بیانجامد و تصریح کرد: مصوبات و تصمیمات این شورا می‌تواند نقشه راهی باشد تا ضمن بهره گیری از ظرفیت هایی که قانون در اختیار ما قرار داده است، نهایت استفاده و بهره برداری را داشته باشیم و در گام نخست شاهد تحکیم پیوند و ارتباط قانونمند مدیران به خصوص متولیان فرهنگ عمومی در استان تهران باشیم.

امام جمعه تهران نشست های فرهنگ عمومی را زمینه ساز ارتباط و تبادل نظر، متولیان فرهنگی کشور خواند و افزود: برای آنکه بتوان در عرصه های اجتماعی و فرهنگی نقش بهتری ایفا کرد و مسئولان فرهنگی کشور مسائل حوزه تحت مدیریتی خود را بهتر رصد کنند، برگزاری قانونمند و نظام مند نشست های این شورا به طور قطع می تواند، نخستین گام موثر به شمار آید.

وی شورای فرهنگ عمومی را بستر مناسبی جهت حضور دست اندرکاران حوزه فرهنگ برای رصد مسائل منطقه تحت ماموریت، ارتقای سطح هم افزایی اعضای شورا و حضور موثر در عرصه هایی که نیازمند ایفای نقش جدی تر است، دانست و بیان داشت: اینجانب همواره دغدغه ام بر برگزاری منظم این شورا با مدیریت ائمه جمعه و حضور موثر و تعیین کننده استاندار و فرمانداران و اعضای شورا بوده است تا ضمن بررسی مسائل کلان فرهنگی و رصد مشکلات و فهم درست مسائل و اولویت ها با هماهنگی بهتر گام بردارند و از فرصت ها بهتر استفاده کنند.

علیرضا فخاری استاندار تهران نیز با تسلیت فرارسیدن ایام فاطمی و تشکر از تشکیل جلسه شورای فرهنگ عمومی جهت بررسی مشکلات و چالش های فرهنگی استان تهران، گفت: نظام برنامه ریزی برای همه امور واجب است اما آنچه که نظام مقدس جمهوری اسلامی را تثبیت می کند، تثبیت باورهاست، چراکه با باور، فرهنگ تبلور می یابد و شخصیت های فرهنگی به وجود می آیند و سبب رشد و تعالی جامعه می شوند.

استاندار تهران مردمی سازی، تغییر ابزارها و خلق نوآوری ها را از راهکارهای غلبه بر چالش های فرهنگی قلمداد و خاطرنشان کرد: هر یک از مسئولان در حوزه مدیریتی خود می بایست که پاسخگو باشند و مسئولیت هایی را که به آنها واگذار شده را به نحو احسن انجام دهند با به دست گرفتن ابتکار عمل، خلاقیت و نوآوری می توان به تهدیدات فرهنگی موجود غلبه کرد که این مهم نیازمند سرمایه اجتماعی است و سرمایه اجتماعی نیز با اعتماد ایجاد می شود و خدمت رسانی صادقانه به مردم، تنها راه تحقق این هدف است.

مجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی، مرکز رصد فرهنگی را پشتیبان دبیرخانه شورای استان و شهرستان نامید و اظهار داشت: برخی مسائل را باید به صورت کیفی رصد کرد و در حوزه های مختلف فرهنگی و اجتماعی می توان با احصا آمار و داده های اطلاعاتی دقیق تر در حکمرانی فرهنگی کشور، تصمیمات و سیاست های اصولی تر و راهگشاتری اتخاذ کرد.

عباس جوهری معاون سیاسی استاندار تهران نیز در این نشست با اشاره به مسئله انتخابات و نقش شورای فرهنگ عمومی در هرچه باشکوه برگزار شدن این رویداد ملی، گفت: انتخابات نخستین اولویت کنونی شورای فرهنگ عمومی است که این شورا می تواند در این ارتباط نقش آفرینی کند و با ترسیم نقشه راه و سیاست گذاری صحیح بایستی که بستر حضور حداکثری مردم را فراهم آوریم.

معاون سیاسی استاندار تهران توجه به مناسبت های ملی، مذهبی و بومی را با رویکردی متفاوت، ضروری خواند و یادآور شد: به طور مثال می توان از فرهنگ فاخر فاطمی، مبانی و اصول آن را استخراج کرد و سپس با ادبیات فاخر و هنرمندانه در اختیار جامعه قرار داد. زمانی که مبانی را انتقال دهیم در مسائل و موارد مختلف راهگشا خواهد بود در حالی که با بیان مصادیق، نمی توان نیاز جامعه را برطرف ساخت اما با تبیین مبانی و اصول می توان جامعه هدف را با این فرهنگ غنی سیراب و بی نیاز ساخت.

گفتنی است که در این نشست از سند برش فرهنگی نقشه مهندسی استان تهران رونمایی شد و سپس اعضای حاضر در جلسه هر یک به بیان چالش ها و مسائل حوزه مدیریتی خود پرداختند و مصوبه هایی نیز به تصویب رسید.

در پایان این اجلاسیه از دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی شهرستان‌های قدس، شهریار، رباط کریم، بخش های چهاردانگه و خاوران به دلیل برگزاری منظم جلسات مرکز شهرستان تقدیر شد.

عباس جوهری معاون سیاسی اجتماعی استانداری تهران، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد فتاحی مدیر نمایندگی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه استان تهران، حجت الاسلام والمسلمین محمدهادی رحیمی صادق مدیر حوزه های علمیه برادران، پرهام جانفشان مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان تهران و محسن رحیمی مدیرکل حوزه هنری استان تهران به عنوان اعضای حقیقی شورای فرهنگ عمومی به خاطر حضور موثر و مستمر در جلسات شورای فرهنگ عمومی استان تهران، شایسته تقدیر شناخته شدند.

همچنین از حجت الاسلام والمسلمین رضا جوکار(در زمان تصدی ریاست شورای فرهنگ عمومی شهرستان قدس) و حجت الاسلام والمسلمین حسین امیری(در زمان تصدی ریاست شورای فرهنگ عمومی بخش خاوران) تجلیل شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.