دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۲

رئیس کل سازمان امور مالیاتی:

«سازمان امور مالیاتی» صلاحیتی برای قانونگذاری و اینکه ببینیم چه کسی باید مالیات بدهد و چه کسی نباید بدهد ندارد

خزاعی؛ رئیس کل سازمان امور مالیاتی

سینماپرس: در نشست مشترک رئیس سازمان سینمایی کشور و رئیس سازمان امور مالیاتی کشور درخواست‌هایی مانند حذف مالیات سینماگران مطرح و پیگیری شد.

به گزارش سینماپرس، نشست مشترک رئیس سازمان سینمایی کشور، رئیس سازمان امور مالیاتی و با حضور جمعی از سینماگران با هدف بررسی فرآیند معافیت‌های مالیاتی اهالی سینما برگزار شد.

خزاعی: سینماگران صرفا درخواست معافیت مالیاتی ندارند؛ بلکه نیاز به درک متقابل شغل خود دارند

محمد خزاعی این جلسه را تداوم جلسات کمیسیون اقتصادی سازمان سینمایی با دستگاه‌ها و مراکز مختلف اجرایی برای رونق اقتصاد سینما عنوان کرد و گفت: این دومین جلسه در این زمینه است در جلسه قبلی با آقای خاندوزی وزیر اقتصادی و دارایی به نتایج خوبی از جمله: ساده‌سازی تکالیف مالیاتی سینماگران، تجمیع پرونده‌ها در یک اداره کل و تشکیل کارگروه مشترک سینما و مالیات رسیده‌ایم و در این جلسه ضمن پیگیری مباحث کارشناسی فیمابین، به دنبال رسیدن به زبان مشترک و ایجاد راهکارهای تخصصی و عملیاتی جهت تسهیل فرآیند مالیات ستانی از یک طرف و ایجاد رضایت بین سینماگران از سوی دیگر هستیم.


در این نشست که جمعی از سینماگران، تهیه‌کنندگان و فعالان حوزه سینما حضور داشتند، محمد خزاعی با تقدیر از تجمیع و تمرکز رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی سینماگران در حوزه مالیاتی مرکز تهران گفت: تشکیل کارگروه مشترک مالیاتی سینما به منظور هماهنگی، رفع موانع و رسیدگی به مسائل خرد و کلان در حوزه مالیاتی می تواند به هر دو طرف برای رسیدن به یک دیدگاه مشترک کمک کند.


وی افزود: معافیت‌ها و بخشودگی های مالیاتی منحصر به حوزه فرهنگ و هنر کشور ما نمی‌شود بلکه بسیاری از کشورهایی که حتی صاحب صنعت سینما نیستند با ایجاد بسترهای تشویقی، معافیت ها و وام‌های ارزان قیمت در جهت احیا و رونق این صنعت مهم و تاثیرگذار تلاش کرده اند.

رئیس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: کشور ما از نیروی انسانی متخصص و متعهد بسیار خوبی در حوزه سینما و هنر برخوردار است اما از لحاظ حمایت‌های اقتصادی حوزه فرهنگ و هنر مظلوم است و نگاه برنامه‌ریزان بودجه باید به حوزه فرهنگ و هنر مهربانانه‌تر باشد.

به گفته وی توسعه فرهنگی کشور به مثابه توسعه اقتصادی و نظامی یک ضرورت است و نباید از آن غفلت کرد. امروز سینماگران درخواست معافیت مالیاتی صرف ندارند بلکه نیاز به درک متقابل به خاطر نوع کار و خاص بودن شغل خود دارند.

خزاعی با بیان اینکه کار در حوزه هنر مداوم نبوده و به شکل فصلی است و بیکار مفرط در آن به چشم می خورد تاکید کرد ضروری است در زمان تصمیم‌گیری برای اخذ مالیات در این مسائل توجه شود.

وی ادامه داد: در قانون مالیات ۱۴۰۱ تفاسیر مختلفی وجود دارد که قرار شد شفاف‌سازی لازم انجام شود و به مراکز مالیاتی ابلاغ شود.

سینما نه تنها نباید مالیات بدهد، بلکه باید مشوق هم بگیرد

سه اقدام سازمان امور مالیاتی برای مالیات سینماگران

سید محمدهادی سبحانیان رئیس کل سازمان امور مالیاتی در این نشست مشترک ضمن شنیدن صحبت‌ها و مطالبات مدیران سینمایی و سینماگران، با تشریح نقش مالیات در توسعه زیرساخت های اقتصادی کشور و بیان موارد هزینه کرد عوارض مالیات بر ارزش افزوده از جمله به شهرداری ها، نظام سلامت و توسعه ورزش همگانی، گفت: از پیگیری جهت تصویب قانون و تخصیص بخشی از درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده برای توسعه زیرساخت های فرهنگی کشور استقبال می کنیم.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی از عملیاتی شدن سه اقدام مهم در راستای همکاری با سینماگران خبر داد و گفت: در اولین اقدام، برای تسهیل انجام تکالیف سینماگران، پرونده آنها را در یک اداره کل تجمیع کردیم و دیگر اینکه کارگروهی جهت پیگیری مطالبات و بررسی فنی و تخصصی مالیات آنها بین سازمان امور مالیاتی و سازمان سینمایی تشکیل شد و سومین اقدام مهمی که در دست انجام هست، آمادگی نظام مالیاتی برای آموزش تکالیف مالیاتی سینماگران به این مودیان است.

سبحانیان، نظام مالیاتی را شریک مودیان مالیاتی دانست و بیان کرد: ما خود را مقابل کسب و کارها نمی‌دانیم بلکه در کنارشان هستیم، زیرا طبق قانون در سود آنها سهیم هستیم و طبیعتا هر چه قدر فعالین اقتصادی و مودیان ما درآمد و سود بیشتری داشته باشند مالیات بیشتری پرداخت خواهند کرد.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی یکی از چالش‌های مهم اقتصاد کشور را حوزه معافیت‌های مالیاتی دانست و گفت: برخی از معافیت‌ها صرفا با رایزنی‌ها در قوانین مالیاتی درج شده است و دولت در لایحه برنامه هفتم پیشنهاد حذف این معافیت ها و عادلانه‌تر شدن مالیات‌ستانی در کشور را داده است.

وی با یادآوری اینکه شاید بسیاری از کسب و کارها اعتقاد دارند که به دلایلی که ذکر می‌کنند نباید مالیات پرداخت کنند، اظهار کرد: حوزه‌های مختلفی، چون تعلیم و تربیت، شرکت‌های دانش بنیان، بخش گردشگری، مطبوعات و نشر، بهداشت و درمان و امنیت غذایی، بخش کشاورزی و دامداری، ورزش و حتی بخش صنعت در جلساتی که با ما می‌گذارند خواسته‌های خود را مطرح می‌کنند و بعضا اعتقاد دارند از آن قشر نباید مالیات اخذ شود یا اینکه مالیات کمتری باید بپردازند در حالی که سازمان امور مالیاتی صلاحیتی برای قانونگذاری و اینکه ببینیم چه کسی باید مالیات بدهد و چه کسی نباید بدهد، ندارد. این موضوع در حوزه سیاستی و قانونگذاری و وظیفه مجلس شورای اسلامی است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی آموزش قوانین و دستورالعمل‌های مالیاتی به مودیان را یکی از رویکردهای سازمان امور مالیاتی در جهت تسهیل تکلیف آنها دانست و تصریح کرد: ما باید تکالیف را برای اقشار مختلف به ویژه هنرمندان ساده‌سازی و تسهیل کنیم.

سینما نه تنها نباید مالیات بدهد، بلکه باید مشوق هم بگیرد

قوانین مالیاتی سینماگران ذیل کارگران فصلی تعریف می‌شود!

منوچهر محمدی تهیه کننده سینما و تلویزیون نیز در این نشست گفت: دوستانم اینجا فقط برای مسایل صنفی خود اینجا نیامده‌اند بلکه برای طرح منافع ملی اینجا آمده اند. ما درد عمومی را اینجا مطرح می‌کنیم. در همه دنیا برای اینکه بخش اقتصادی را به تحرک بیشتر وا دارند معمولا از چند اهرم مشخص استفاده می‌کنند که یکی از آنها تسهیلات بانکی است و یکی هم مشوق‌های مالیاتی است. در مورد سینما و مشخصا فرهنگ و هنر هم از این تمهیدات استفاده می‌کنند. ما در قوانین شما ذیل کارگران فصلی تعریف می‌شویم. من پنج سال است که فیلم نساخته‌ام و بسیاری دیگر هم در این حدود فیلم نساخته‌اند حالا اگر یک نفر بعد این همه سال فیلمی ساخته باید به او بگوییم بیایید ۲۵ درصد مالیات بدهید؟

مرضیه برومند مدیرعامل خانه سینما ضمن تاکید بر مطالبات و درخواست‌های مطرح شده از سوی آقای محمدی گفت: در حال حاضر سقف معافیت مالیاتی درآمد ۴۸۰ میلیون تومان است و خواسته اصلی ما برگشتن به بند لام ماده ۱۳۹ است.

وی ادامه داد: واقعا عدالت در این زمینه رعایت نشده و رویه موجود ظلم به سینماگران و هنرمندان کشور است.

منوچهر شاهسواری دیگر تهیه کننده سینما هم در این نشست خواستار بررسی مجدد پرداخت مالیات از سوی صنف سینما شد و اظهار کرد: ظاهر ماجرا این است که ما داریم درباره سینما صحبت می‌کنیم ولی واقعیت این است که درباره همه هنرها مثل تئاتر، موسیقی، کتاب، نویسندگان، نقاشان، گرافیست‌ها و فعالان قرآنی صحبت می‌کنیم. تعداد موسسات فرهنگی که دولت دارد از موسسات خصوصی بسیار بیشتر است و همه آنها باید مالیات بدهند. پیشنهادی که داریم این است قانون برد برد در آن باشد. از هفت هزار و ۵۰۰ نفر عضو رسمی باضافه تعدادی زیادی که در صدا و سیما کار می‌کنند، همه قراردادی‌اند. مالیات آنها هم همین وضعیت را دارد. خیلی از بازیگران و همکاران ما درامدشان به اندازه‌ای که بتوانند اجاره خانه‌شان را بدهند نیست.

سینما نه تنها نباید مالیات بدهد، بلکه باید مشوق هم بگیرد

جمال ساداتیان تهیه کننده سینما هم با توضیح اینکه سینما نه تنها نباید هزینه ای پرداخت کند بلکه باید کلی هم مشوق‌های مختلف برای آن در نظر گرفت، تصریح کرد: بر اساس تحقیقاتی که انجام شده کسانی که سرگرمی هنری در زندگی دارند، ۷۰ درصد کمتر در معرض بزه‌های اجتماعی قرار می‌گیرند. ببینید که بودجه هنر در پرکردن اوقات فراغت مردم چه خدمتی می‌تواند به مردم بکند. همیشه می‌گویند پیشگیری بهتر از معالجه است، شما تصور کنید که در مناطق محروم بزه‌های اجتماعی زیاد است، وقتی یک بزه اجتماعی زیاد می‌شود چقدر هزینه برای خانواده درست می‌کند؛ چقدر هزینه برای حاکمیت درست می‌کند و چقدر سیستم اداری جامعه را درگیر می‌کند؟ شما ببینید حوزه هنر که گل سر سبد آن سینماست، وقتی می‌تواند با فیلمی خوب این همه حس خوب در جامعه تزریق کند، چقدر می‌تواند برای کشور ارزش داشته باشد؟

وی ادامه داد: در سینمای اروپا غالبا از حوزه‌های مالیاتی پول جمع می‌کنند و فیلم می‌سازند. ما در ایران حاضریم از جیب خودمان پول بدهیم و فیلم بسازیم و آن رسالتی که نقش حاکمیتی دارد انجام دهیم و در ازای آن این همه در چنبره سیستم اداری و مالی درگیر باشیم.

احمد میرعلایی با بیان اینکه نسبت به نقشی که هنرمندان و سینماگران دارند دولت نه تنها نباید مالیات دریافت کند که باید با مشوق‌های دیگری از آن‌ها حمایت کند.

وی ادامه داد: سینماگران حتی در تبیین و فرهنگ ‌سازی موضوع مالیات می‌توانند بیشترین کمک را به این حوزه داشته باشند، پس شایسته است با تمهیداتی موثر ضمن تشویق این حوزه به سمت آگاهی بخشی و اطلاع ‌رسانی به افکار عمومی موضوع معافیت‌های مالیاتی را برای این قشر بازنگری کند.

علیرضا رئیسیان با اشاره به غیرقابل مقایسه بودن فعالیت سینماگران و هنرمندان با مشاغل اقتصادی خاطرنشان کرد: اطلاع داریم بسیاری از شرکت‌های اقتصادی و حتی شرکت های وابسته به پتروشیمی مشمول معافیت های مالیاتی هستند که اساسا، کارشان و درآمدشان قابل مقایسه با سینما نیست.

وی تصریح کرد: بازنگری در موضوع مالیات سینماگران یک مطالبه عمومی و به حق است و انـتظار می‌رود سازمان امور مالیاتی در این زمینه تجدید نظر اساسی داشته باشد.

در مشترک نشست رئیس سازمان سینمایی و سازمان امور مالیاتی سینماگرانی مانند مرضیه برومند، منوچهر محمدی، احمد میرعلایی، منوچهر شاهسواری، محسن علی اکبری، علیرضا رییسیان، همایون اسعدیان، مرتضی شایسته حضور داشتند. اصغر فارسی، حبیب ایل بیگی، یزدان عشیری و رمضانعلی حیدری خلیلی نیز از جمله مدیران سازمان سینمایی حاضر در این نشست بودند.

سینما نه تنها نباید مالیات بدهد، بلکه باید مشوق هم بگیرد

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.