چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰

سینماگران از لزوم اصلاح رویه در صندوق اعتباری هنر گفتند؛

درخواست از مسئولان وزارت ارشاد برای رسیدگی به امور سینماگران

فاضلی-زاهدی-کریمی-قربانی-زرین دست-مصیری-شریفی-دوستی

سینماپرس: تعدادی از سینماگران سرشناس کشور از صنف ها و رشته های مختلف متذکر شدند: چرا ما هنرمندان هرچند سال یک بار باید خود را دوباره به تأیید برسانیم؟

به گزارش سینماپرس چند وقتی است که خبر تعلیق عضویت برخی سینماگران مطرح از صندوق اعتباری هنر به گوش می رسد؛ نکته قابل تأمل اینجا است که صندوق اعتباری هنر طی سال های اخیر کار خاصی هم برای هنرمندان انجام نداده؛ نه خبری از توزیع کمک های معیشتی نقدی است و نه وعده خرید از فروشگاه های زنجیره ای با هنر کارت تحقق پیدا کرده است؛ صندوق اعتباری هنر حتی مبلغ بیمه تکمیلی درمان را نیز از اعضای خود اخذ می کند و رسماً این صندوق بدل به نهادی شده که بود و نبودش دردی از هنرمندان کشور درمان نمی کند.

در همین راستا با ۸ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: محسن فاضلی، حسن زاهدی، حسن کریمی، علی اکبر قربانی، علیرضا زرین دست، منوچهر مصیری، امیرحسین شریفی و سرکار خانم: مریم دوستی گفتگو کردیم که ماحصل اظهارات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

درخواست از مسئولان وزارت ارشاد برای رسیدگی به امور سینماگران

مریم دوستی کارگردان سینما که نامش جزو تعلیقی های صندوق اعتباری هنر است با انتقاد از این نهاد گفت: چرا ما هنرمندان که یک بار از طرف صندوق اعتباری هنر هنرمند بودن مان تأیید شده است هرچند سال یک بار باید خود را دوباره به تأیید آن ها برسانیم؟ به عنوان مثال مگر یک پزشک هر چند سال یک بار باید تأییدیه از نظام پزشکی بگیرد که صندوق اعتباری از هنرمندان هرچند سال یک بار معرفی نامه می خواهد؟ یک هنرمند وقتی یک بار خود را به عنوان هنرمند اثبات می کند و عضویتش تأیید می شود دیگر تا آخر عمر نباید به او کاری داشته باشند؛ شاید یک هنرمند اصلاً نخواهد عضو هیچ صنف و نهادی باشد؛ شاید یک هنرمند اصلاً چند سال تمایلی برای حضور در هیچ پروژه ای نداشته باشد، تکلیف او چیست؟

درخواست از مسئولان وزارت ارشاد برای رسیدگی به امور سینماگران

حسن زاهدی صدابردار پیشکسوت سینما نیز با انتقاد از این تصمیم غلط صندوق اعتباری هنر اظهار داشت: هنرمند برای آحاد افراد جامعه شناخته شده است و صندوق اعتباری هنر نباید هرچند سال یک بار از هنرمندان قرارداد کاری بخواهد! شاید یک هنرمند دارای کهولت سن شده باشد و اصلاً ۱۰ سال هیچ کاری انجام نداده باشد و ضمناً عضو هیچ صنفی هم نباشد؛ وقتی یک هنرمند یک بار هنرمند بودنش به اثبات رسیده نباید مجدد از او بخواهند که خود را اثبات کند! اگر یک هنرمند مشغول به کار باشد و درآمد داشته باشد کاری به صندوق ندارد؛ اینکه به هنرمندان می گویند هر ۳ سال یک بار قرارداد جدید کاری از خودتان بیاورید در واقع یک نقض غرض است چرا که آمدیم و یک هنرمند اصلاً سال های متمادی هیچ پیشنهاد کاری نداشت این وظیفه صندوق است که در ایام بیکاری به داد او برسد نه اینکه عضویتش را تعلیق کند و همین بیمه ناچیز تکمیلی اش را قطع کند.

حسن کریمی فیلمبردار پیشکسوت سینما نیز در این باره متذکر شد: اگر همین الآن در تمامی نهادهایی مانند «خانه سینما»، «صندوق اعتباری هنر» و... را ببندند هیچ اتفاق بدی برای سینما نمی افتد چرا که این ها نهادهایی هستند که هیچ تدبیری برای رفع معضلات و مشکلات اهالی سینما ندارند و سینماگران را کاملاً به حال خود رها کرده اند. این جماعت مدیر که تشریف آورده و در صندوق نشسته اند چه فکری می کنند؟ چرا این گونه با اهالی فرهنگ و هنر برخورد می کنند؟ چرا ما باید به عنوان هنرمند خودمان را هر چند وقت یک بار به این افراد اثبات کنیم؟

محسن فاضلی منتقد پیشکسوت سینما در پی اعلام تعلیق عضویت برخی سینماگران از صندوق اعتباری هنر با انتقاد شدید نسبت به عملکرد مسئولان این نهاد گفت: پرسش اصلی بنده از مسئولان وزارت ارشاد و مدیران صندوق اعتباری هنر این است که صندوق اعتباری هنر تا امروز چه کارکردی برای اهالی فرهنگ و هنر داشته که حالا دست به تعلیق عضویت اعضایش می زند؟ الآن مزایای صندوق اعتباری هنر برای اعضایش چیست؟ این نهاد چه کارکردی برای اعضایش داشته به جز آنکه مرتب وعده های قشنگ به آن ها داده و در نهایت هم به وعده هایش عمل نکرده است!؟ وعده هایی مانند آنکه اعضا می توانند با در دست داشتن هنر کارت از تخفیف یک فروشگاه زنجیره ای برخوردار شوند و... مدیران صندوق در پی گرفتن عکس یادگاری با هنرمندان هستند! عکس گرفتن با هنرمندان پیشکسوت چه دردی از زندگی آن ها و ما درمان می کند؟ آیا این کارها جز پروپاگاندا و شوآف کارکرد دیگری هم دارد؟

درخواست از مسئولان وزارت ارشاد برای رسیدگی به امور سینماگران

علی‌اکبر قربانی آهنگساز و رهبر ارکستر در این راستا تصریح کرد: مگر می خواهیم از صندوق اعتباری هنر گواهینامه رانندگی بگیریم که هرچند سال یک بار باید به آنجا مراجعه کرده و معیانه چشم شویم و عضویت مان را تمدید کنیم!؟ بدیهی است که کار هنرمند مشخص و روشن است؛ سابقه هنرمند هرگز از بین نمی رود و یک هنرمند حتی اگر یک اثر در زندگی اش خلق کرده باشد و دیگر به هر علتی از فضای هنری دور باشد نباید از عضویت در این نهاد که متعلق به هنرمندان است تعلیق شود. صندوق اعتباری هنر نهادی است که باید مأمن و پناهگاه همه هنرمندان در هر صنف و رشته ای باشد و در سختی و مرارت آن ها را حمایت کرده و به ایشان یاری برساند اما متأسفانه آنچه شاهد هستیم بر عکس این قضیه است.

درخواست از مسئولان وزارت ارشاد برای رسیدگی به امور سینماگران

علیرضا زرین دست فیلمبردار پیشکسوت سینما خاطرنشان کرد: نهادهایی همچون صندوق اعتباری هنر باید در زمان بیکاری و رکود تولید از هنرمندان حمایت کنند نه اینکه دست به تعلیق آن ها بزنند چرا که یک هنرمند قطعاً تمایل دارد مرتب سر کار باشد و خود را بروز کرده و کسب درآمد کند اما شرایط رکود تولید این اجازه را به خیل عظیم هنرمندان نمی دهد که همه آن ها مرتب سر کار باشند و ممکن است یک هنرمند نه عضو هیچ صنفی باشد و نه سال ها فضایی برای کار کردنش مهیا شود. همانطور که وقتی یک فردی مدرک پزشکی یا مهندسی می گیرد تا آخر عمر به دلیل تحصیلی که کرده و این مدرک را گرفته عنوان «دکتر» و «مهندس» را دارد و در نهادهای زیرمجموعه اش عضویتش از بین نمی رود همین اتفاق باید برای هنرمندان نیز رخ بدهد.

درخواست از مسئولان وزارت ارشاد برای رسیدگی به امور سینماگران

منوچهر مصیری کارگردان سینما نیز در این باره اظهار داشت: مسئولان تمام نهادهایی فرهنگی و سینمایی موظفند در صورت بیکاری و خانه نشینی هنرمندان از آن ها دلجویی و احوالپرسی کنند نه اینکه به دلیل بیکاری و نداشتن قرارداد جدید کاری طی سال های اخیر یا هر علت دیگری تصمیم به تعلیق عضویت هنرمندان از نهادهای فرهنگی بگیرند. وظیفه دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت از هنرمندان است. اگر از یک هنرمند مدتی خبری بیرون نمی آید مسئولان این نهاد باید ببینند هنرمند چرا کار نداشته و کار نکرده؛ آن ها باید بروند و ببینند که این هنرمند که سال های زندگی اش را برای رشد و اعتلای فرهنگ و هنر این مرز و بوم گذاشته الآن چطور زندگانی اش را می گذراند.

درخواست از مسئولان وزارت ارشاد برای رسیدگی به امور سینماگران

امیرحسین شریفی تهیه کننده سینما در پی اعلام تعلیق عضویت برخی سینماگران از صندوق اعتباری هنر با انتقاد شدید نسبت به عملکرد مسئولان این نهاد گفت: خانه سینما مقصر اصلی اتفاقات تلخی است که برای سینماگران رخ می دهد چرا که اگر این نهاد اندکی کارآیی داشت و مسئولان آن ذره ای دغدغه داشتند خودشان باید همه امکانات رفاهی و بیمه ای و... را برای اعضای شان فراهم می کردند تا اعضای شان مجبور نباشند برای خدمات رفاهی به نهادهای دیگری مانند صندوق اعتباری هنر بروند. مگر می توان عنوان هنرمند بودن را به واسطه چند سال کار نکردن از یک هنرمند گرفت؟ این بحث تعلیق هنرمندان از صندوق اعتباری هنر کار نادرستی است که بنده امیدوارم به طور کل شایعه باشد و هیچ سینماگر عزیزی از این نهاد تعلیق عضویت نشده باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.