شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵

لزوم اصلاح رویه در صندوق اعتباری هنر/۱

دوستی: مگر یک پزشک هر چند سال یک بار باید تأییدیه از نظام پزشکی بگیرد؟/ متأسفم که خانه سینما برای اعضایش کاری نکرده و نخواهد کرد

سخنرانی مریم دوستی در مراسم اختتامیه دومین جشنواره فیلم کوتاه «سلفی۲۰»

سینماپرس: مریم دوستی کارگردان سینما گفت: چرا ما هنرمندان که یک بار از طرف صندوق اعتباری هنر هنرمند بودن مان تأیید شده است هرچند سال یک بار باید خود را دوباره به تأیید آن ها برسانیم؟ به عنوان مثال مگر یک پزشک هر چند سال یک بار باید تأییدیه از نظام پزشکی بگیرد که صندوق اعتباری از هنرمندان هرچند سال یک بار معرفی نامه می خواهد؟

کارگردان فیلم های سینمایی «دریاچه ماهی» و «الناز» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: آیا این کسر شأن هنرمند نیست که مرتب بخواهد به این صنف و آن نهاد برود تا دیگران او را تأیید هویت کنند؟ چرا یک بار تأیید هویت هنرمند برای مسئولان صندوق اعتباری هنر کافی نیست؟

وی ادامه داد: یک هنرمند وقتی یک بار خود را به عنوان هنرمند اثبات می کند و عضویتش تأیید می شود دیگر تا آخر عمر نباید به او کاری داشته باشند؛ شاید یک هنرمند اصلاً نخواهد عضو هیچ صنف و نهادی باشد؛ شاید یک هنرمند اصلاً چند سال تمایلی برای حضور در هیچ پروژه ای نداشته باشد، تکلیف او چیست؟

دوستی سپس با بیان اینکه بنده دیگر نمی خواهم عضو هیچ صنفی باشم تصریح کرد: من به عنوان عضوی از صنف انجمن چهره پردازان خانه سینما در صندوق اعتباری هنر عضو شده بودم اما یک باره به بنده پیام دادند که شما تنها دو روز مهلت دارید تا از صنف تان معرفی نامه بیاورید! چرا باید این کار را انجام دهم و دوباره به صنفم بروم و از آن ها مدرک بگیرم؟

این سینماگر متذکر شد: بنده دیگر بنا به سلیقه و تمایلات شخصی نمی خواهم عضو هیچ صنفی از جمله کانون کارگردانان یا انجمن چهره پردازان باشم؛ حالا تکلیف چیست؟ وقتی من به عنوان یک سینماگر شماره نظام سینمایی دارم یعنی سینماگر بودن من ثابت شده و مادالم العمر کسی نمی تواند این مسأله را انکار کند پس چه معنایی دارد که بحث هایی نظیر تعلیق عضویت و تأیید مجدد عضویت توسط صندوق اعتباری هنر مطرح می شود؟

وی در پایان این گفتگو افزود: من متأسفم که خانه سینما رسماً هیچ وقت برای ما اعضایش کاری نکرده و نخواهد کرد؛ متأسفم که سینماگران از هیچ مواهبی برخوردار نبوده و نیستند و حتی شب عید از یک عیدی ناچیز که تنها به پاس حرمت شأن آن ها باید به ایشان اعطا شود منع شده اند! صندوق اعتباری هنر مگر برای هنرمندان کشور چه کرده که حالا این چنین با آن ها برخورد کرده و بحث تعلیق عضویت را مطرح می کند؟

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.