سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۳

لزوم اصلاح رویکردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی/۳

عظیمی: دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی باید از نظر صاحب نظران و کارشناسان دغدغه مند نهایت بهره را ببرند و مشاورانی زبده را به کار گیرند

مهدی عظیمی میرآبادی

سینماپرس: مهدی عظیمی میرآبادی تهیه کننده سینما و مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس گفت: برای ایجاد تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی و اصلاح برخی رویکردهای این شورا به ویژه در حوزه سینما ما نیازمند تغییر نگرش مدیران شورا هستیم؛ دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی برای شروع تغییرات باید از نظر صاحب نظران و کارشناسان دغدغه مند نهایت بهره را ببرند و مشاورانی زبده را به کار گیرند.

سرپرست پیشین اداره کل نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ضرورت وجودی و اهمیت شورای عالی انقلاب فرهنگی بر هیچ کس پوشیده نیست. این شورا شاهراه طرح مباحث اصلی و کلان در حوزه فرهنگی و هنری کشور است و می تواند برای فرهنگ و هنر کشور سیاست گذاری و ایجاد راهبرد کند و تصمیم گیری های کلان این حوزه را بر عهده داشته باشد.

وی یادآور شد: برخی اشکالات اساسی در حوزه فرهنگ و هنر وجود دارد که سال ها است برخی بزرگان به این معضلات اشاره کرده اند از جمله آنکه مقام معظم رهبری چندی قبل از تعبیر ولنگاری فرهنگی برای وضعیت رو به افول حوزه فرهنگ و هنر یاد کردند؛ خوب بدیهی است در این شرایط شورای عالی انقلاب فرهنگی باید مسئولیت همه جانبه مشکلات حوزه فرهنگی و هنری کشور را بپذیرد و تشتت موجود را از بین برده و یک ید واحده در حوزه فرهنگ و هنر به وجود آورد که ان شاالله به نفع امت و ملت باشد.

عظیمی میرآبادی خاطرنشان کرد: اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید فریب این حربه را بخورند که حوزه فرهنگ و هنر دستوری نیست! کسانی که چنین ادعایی را مطرح می کنند قطعاً می خواهند در حوزه فرهنگی و هنری کشور خلل ایجاد کنند. ما باید اصول و مهندسی فرهنگی داشته باشیم و بر اساس آن پیش برویم و هر کاری باید در راستای اهداف طراحی شده مهندس فرهنگی باشد.

مدیر سابق گروه تلویزیون بسیج در سازمان صدا و سیما سپس با بیان اینکه اگر به نفوذ اعتقاد داشته باشیم باید بدانیم که در بخش های مختلف حوزه فرهنگ و هنری نفوذی ها در حال جولان دادن هستند اظهار داشت: ما قطعاً در بخش های مختلف این حوزه نفوذی هایی داریم که اثرات خود را نشان دادند؛ در این وضعیت بایستی شورای عالی انقلاب فرهنگی طراحی را در راهبردها و سیاست های جزئی پیش بینی کند و تنها به طرح نکات کلان و کلی بسنده نکند.

این کارشناس فرهنگی متذکر شد: شورای عالی انقلاب فرهنگی علاوه بر طراحی و پشتیبانی باید نظارت ویژه ای هم بر عملکرد دستگاه های فرهنگی و هنری داشته باشد و روی جزء به جزء کارهای دستگاه فرهنگی دقت کند تا اگر کمترین انحرافی در جایی حادث شد جلوی گسترش آن را بگیرد.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه چندی پیش بنده پیشنهاد تأسیس نهاد فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را دادم که کسی به آن توجهی نکرد گفت: هیچ کدام از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی حتی نپرسیدند این طرح چیست؟ بنده این طرح را برای خیلی جاها و افراد فرستادم و متأسفانه آن ها اصلاً خود را به نشنیدن و ندیدن زدند این در حالی است که آن ها باید از فرصت ها و نظرات دغدغه مندان استفاده کنند.

عظیمی میرآبادی خاطرنشان کرد: ما آدم های به درد بخور داریم و اعضای شورا باید این افراد را به کار بگیرند. گرفتن مشاوره و نظر صاحب نظران و کارشناسان باید اولویت اصلی این افراد باشد. مدیران شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بدانند تصمیمات یک نفره به تنهایی جواب نمی دهد. آن ها باد میزان نفوذ و میزان مخاطبین را بررسی کنند، عواملی که در تأثیر آن برنامه دخیل هستند بررسی کنند و کارها را به درستی پیش ببرند.

این تهیه کننده سینما در خاتمه این گفتگو افزود: یک نکته مهم دیگر این است که مدیران نباید طراحی های حوزه فرهنگ و هنر را از ابتدا شروع کنند و باید طرح های مدیران قبل از خود را ادامه دهند؛ نباید کسانی که قرابتی با برنامه مدیران قبلی ها ندارند آن ها و عملکردشان را زیر سوأل ببرند و به نوعی چرخ را از نو اختراع کنند. این ها نکات مهمی است که اگر ان شاالله به آن ها توجه شود می توانیم شاهد تحولات مثبت در حوزه فرهنگی و هنری کشور باشیم.

نظرات

  • سینماگر وطنی ۱۴۰۱/۱۱/۲۵ - ۱۲:۲۸
    0 0
    آقای عظیمی متشکریم و آماده خدمت رسانی هستیم. سینماگران جوان متخصص و انقلابی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.