سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸

لزوم اصلاح رویکردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی/۱

فارسیجانی: تصویب طرح سند سینمای کشور به عنوان مهمترین نقشه راه برای سینمای انقلاب اصلی ترین کاری است که شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه سینما می تواند انجام دهد

پرویز فارسیجانی در مراسم رونمایی از کتاب‌های منشور سینما و ماهیت‌شناسی نخستین فتنه در قرن جدید

سینماپرس: دکتر پرویز فارسیجانی استاد دانشگاه در پی انتخاب حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص لزوم اصلاح رویکردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: تصویب طرح سند سینمای کشور به عنوان مهمترین نقشه راه برای سینمای انقلاب که بیش از دو دهه است به دلیل سهل انگاری ها و کمیته ضعیفی که برای آن شکل گرفته بود معطل مانده، اصلی ترین کاری است که شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه سینما می تواند انجام دهد.

پدیدآورنده کتاب «منشور سینما» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: توجه به فرمایشات حضرت آقا در خصوص شورای عالی انقلاب فرهنگی مهمترین نکته ای است که یکایک اعضای این شورا باید به آن توجه داشته باشند. این شورا وظایفی را بر عهده داشته که روی زمین مانده و عملی نشده و یکی از مهمترین آن ها تشکیل قرارگاه فرهنگی کشور به عنوان مأمن و پناهی برای حضور نخبگان فرهنگی است.

وی ادامه داد: ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی عموماً شاهد مصوبات کم فایده و کم اثر بودیم! مصوباتی که اگر جنبه عملی و اجرایی پیدا می کردند می توانستند بخشی از مشکلات فرهنگی و هنری کشور را برطرف کنند. مثلاً همین مصوبه سند سینمای کشور اگر اجرایی شده بود می توانست الگو و نقشه راه مناسبی برای سینمای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران باشد تا چنین دچار بحران نشود و نقشه راه سینمای انقلاب اسلامی به ثمر نشسته و اجرایی شود.

دکتر فارسیجانی با بیان اینکه ما مصوبات خوبی مثل نقشه تحول فرهنگی، مهندسی فرهنگی و نقشه علمی کشور و سند تحول آموزش و پرورش و... را در شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتیم اظهار داشت: متأسفانه هیچ یک از آن ها به سرانجام نرسید و دلیل این اتفاق آن بود که یا قوانین آنقدر آرمانی بودند که اجرای آن ها نشدنی بود و کسی توان اجرایی آن را نداشت یا بلندپروازی های زیادی در این مصوبات به چشم می خورد.

مدیرکل سابق مطالعات و توسعه دانش و مهارت‌ های سینمایی خاطرنشان کرد: بنابراین به نظر می آید شورای عالی انقلاب فرهنگی باید آسیب های حوزه فرهنگ و هنر را از مصوبات خودش گرفته تا آنچه در کشور در این حوزه وجود دارد بررسی کند و به این نتیجه برسد که چرا بعد از گذشت بیش از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی نتوانستیم در حوزه فرهنگی و هنری در حد و قواره جمهوری اسلامی ایران عمل کنیم!؟

این کارشناس فرهنگی یادآور شد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابتدای تأسیس قرار بود مرکز فرهنگی برای نظام باشد و در حوزه هدایت و نظارت و سیاست گذاری نقش اصلی و پررنگی را ایفا کند اما به مرور زمان نقش و اثر این شورا تقلیل پیدا کرد تا جایی که نهایت کار شورا این شد که روسای دانشگاه ها را انتخاب کرده و حداقل ها را در حوزه مصوبات داشته باشد که بنده معتقدم عدم به کارگیری افراد توانمند در میان اعضای شورا باعث این اتفاق شده است.

وی متذکر شد: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید از پیشکسوتان و جوانان فرهیخته و متعهد بهره بگیرد تا بتوانیم فرهنگی پویا و در شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران داشته باشیم؛ بنده امیدوارم آقای خسروپناه بتوانند مصوبات شورا را جوری جلو ببرند که در دوره جدید اتفاقات خوب و حرکت رو به جلو که در راستای فرمایشات حضرت آقا باشد باشد را شاهد باشیم و ضعف این شورا را در سال های اخیر جبران کنند.

دکتر فارسیجانی انتخاب حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی را بسیار خوب ارزیابی کرد و در این باره اظهار داشت: ایشان فردی با اخلاص و دانش و تجربه هستند و ان شاالله این مجموعه را فعال و پر تحرک می کنند. من امیدوارم شورای عالی انقلاب فرهنگی بتواند نظارت جدی بر عملکرد دستگاه های موثر در حوزه فرهنگ و هنر داشته باشد و اگر این دستگاه ها وظایف خود را به درستی عمل نکردند به آن ها تذکر دهد.

وی در پایان این گفتگو افزود: حوزه فرهنگ و هنر باید در شأن نظام اسلامی باشد و برای تحقق این اتفاق باید از تمام توان و ظرفیت فرهنگی دانشگاه و حوزه فارغ از جناح بندی و... به درستی استفاده شود. شورای عالی انقلاب فرهنگی نباید به مصوب کردن قوانین بسنده کند و اجرای قوانین و نحوه درست اجرایی کردن آن ها و نظارت درست بر حسن اجرای آن ها باید جزو وظایف اصلی و اولویت اول شورا باشد. شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه جنگ نرم و جهاد تبیین متأسفانه مصوبه اثرگذاری نداشته و این جای تعجب دارد و ضرورت دارد که به آن پرداخته شود.

نظرات

  • هنرمند دغدغه مند ۱۴۰۱/۱۱/۲۵ - ۱۱:۰۲
    0 0
    دکتر فارسیجانی بزرگوار و حجت الاسلام خسرو پناه به داد سیاه نمایی سینما و به داد مدل پروانه ساخت دادن به فیلم های ناجور و پروانه ساخت ندادن به فیلم های جور و بایکوت کردن فیلم های جور برسییییییییییییییییید. بودجه بیت المال و سینما برای ناجور ها خرج نشووووووووود. از مشاورین و سینما گران جور استفاده نمایید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.