چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲

لزوم اصلاح رویکردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی/۴

روح افزا: نیازمند آن هستیم که سطح محتوایی و کیفی آثار سینمایی مان ارتقا پیدا کند/ شورای عالی انقلاب فرهنگی باید نظارت جدی بر عملکرد مدیران سینمایی داشته باشد

فرشته روح افزا

سینماپرس: دکتر فرشته روح افزا استاد دانشگاه، پژوهش گر حوزه و فعال فرهنگی در پی انتخاب حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه به عنوان دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص لزوم اصلاح رویکردهای شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سینما امروزه در کشورمان بسیار سطحی و دم دستی شده و به همین دلیل هم به وفور آثار نازلی در آن تولید می شوند که هیچ دغدغه ای جز درآمدزایی در گیشه یا هنر برای هنر ندارند این در حالی است که سینما باید مباحث کلان سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... را دنبال کند و ما نیازمند آن هستیم که شورای عالی انقلاب فرهنگی در این راستا تدبیر ویژه داشته باشد و مدیران سینمایی را ملزم به انجام این کار نمایند.

عضو سابق شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: چندی پیش مقام معظم رهبری نشستی با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتند و نکات بسیار مهمی را در این دیدار مطرح کردند که قطعاً اگر اعضای محترم شورا با دقت به این نکات کلیدی و ارزشمند دقت کرده باشند قطعاً تحول جدی و اساسی در عملکردشان به وجود خواهد آمد.

وی ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی طرح تحول را نوشته و به محضر حضرت آقا تقدیم کردند و حالا منتظر هستیم تا بعد از تغییر ریاست، سیاست های شورا هم دچار تغییرات اساسی شده تا ان شاالله بتوانیم به عملیاتی شدن مصوبات حوزه مسائل فرهنگی و هنری برسیم.

روح افزا سپس با بیان اینکه همیشه در شورای عالی انقلاب فرهنگی سندهای زیادی نوشته شده اما بسیاری از آن ها عملیاتی نشده است اظهار داشت: در شورا همیشه با دستگاه ها و نهادهای مختلفی ارتباط برقرار شده و صحبت می شد اما نظارت جدی در خصوص اجرایی شدن مصوبات وجود نداشت و شورا از قوه توانمندی خودش استفاده بهینه را نمی کرد. ما امروز نیازمند آن هستیم تا شورای عالی انقلاب فرهنگی با قدرت مضاعف وارد میدان شود و نظارت درست و جامعی بر تمامی دستگاه های فرهنگی و هنری داشته باشد تا دیگر شاهد تولید کالاهای فرهنگی برخلاف فرهنگ ارزشمند و غنی ایرانی-اسلامی نباشیم.

این کارشناس فرهنگی تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید نظارت جدی بر عملکرد مدیران سینمایی داشته باشد؛ مدیران سینمایی هم باید دغدغه مندانه جلوی تولید فیلم های نازل و سطحی را بگیرند و تنها به فکر درآمدزایی از طریق سینما نباشند! درست است که سینما در دنیا به عنوان وسیله ای برای سرگرمی و تفریح مردم هم شناخته می شود اما سال ها است کشورهای صاحب صنعت سینما از این هنر-صنعت در راستای تقویت منافع ملی و سیاسی و نظامی شان بهره می برند اما ما دست روی دست گذاشته ایم و اجازه می دهیم سینماگرانی که صرفاً سینما را وسیله ای برای درآمدزایی می دانند و یا معتقدند هنر برای هنر است در سینمای کشورمان جولان دهند.

وی متذکر شد: تمامی مباحث کلان فرهنگی، نظامی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... باید از زبان هنر سینما به جامعه بیان شود؛ مدیران باید بدانند اگر امروز بخش اعظمی از مردم به سینما نمی روند به دلیل فیلم های تکراری است؛ به دلیل آن است که تفکرات و دغدغه ها و مسائل کلان خودشان را در تولیدات سینمایی نمی بینند. برای مردم آثار سرگرمی و طنز و شادی دیگر اهمیت ندارد. ما باید در سینما مسائل و مبانی و مفاهیم کلان تری را تبیین و ترسیم کنیم تا بتوانیم مردم را دوباره دعوت به حضور در سالن های سینما کنیم.

روح افزا خاطرنشان کرد: فیلمسازان باید نیازهای جامعه را بشناسند و بر اساس آن نیازها مبادرت به تولید فیلم کنند. مدیران فرهنگی بدانند هرگونه سهل انگاری آن ها باعث می شود مردم از تولیدات وطنی بری شده و به سمت تماشای فیلم های غربی و آمریکایی بروند.

دبیر بین الملل همایش طلایه داران عفاف و حجاب و دبیر علمی در همایش زنان اندیشمند مسلمان جهان تأکید کرد: تمامی دستگاه های فرهنگی و هنری باید با شورای عالی انقلاب فرهنگی هماهنگ باشند و بدون نظر، مجوز و نظارت این شورا کاری را انجام ندهند. اینکه چرا سینمای ما به آن نقطه اصلی که هدف ما است دست پیدا نکرده به دلیل عدم هماهنگی بین سیاست گذاران فرهنگی و سینماگران است. ضعف این اتفاق به مدیران بالادستی برمی گردد که باید برای سینما سیاست های شفاف تبیین کنند و آن را به صورت جزوه و... در اختیار فیلمسازان بگذارند.

وی تصریح کرد: سال ها است جای مباحث کلان و مهم در تولیدات سینمایی ما خالی به نظر می رسد؛ به عنوان مثال مقام معظم رهبری ده ها بار در خصوص کم شدن جمعیت صحبت کردند؛ همه می دانیم این اتفاق از نظر سیاسی و اقتصادی و روانی برای جامعه ما اهمیت دارد اما در این خصوص چند فیلم ساختیم؟ چرا هیچ یک از مدیران سینمایی ما سینماگران را ملزم به انجام چنین تولیداتی نکردند؟

روح افزا در پایان این گفتگو افزود: بنده در خاتمه باز هم عنوان می کنم اهمیت سینما برای همه روشن است. دنیا از صنعت سینما به نفع خودش بهره برداری می کند و روی اثرگذارترین فیلم ها را سرمایه گذاری می کنند. ما در بالیوود و در هالیوود و... شاهد این اتفاق هستیم اما متأسفانه سینمای ما آگاهی بخش نیست و بدل به سینمایی دم دستی و سطحی نگر شده که فقط به فکر جذب مخاطب آن هم به نازل ترین شکل و شیوه ممکن است؛ در این روش و منش باید بازنگری اساسی صورت گیرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.