شنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۹

انتظارات از هیأت داوران جشنواره فجر چیست؟

توجه به جهاد تبیین، فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی و آرمان های انقلاب اسلامی، امام راحل (ره) و شهدا باید در رأی داوران وجود داشته باشد

تقوی-منتظری-مبلغی-برجی-کیوان نیا-قهرمانی-سلطانی-قناعتی

سینماپرس: تعدادی از کارشناسان فرهنگی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اهالی سینما و رسانه همزمان با برگزاری جشنواره فجر انقلاب اسلامی در خصوص انتظارات از هیأت داوری این رویداد متذکر شدند: داوران هنگام ارزیابی آثار جشنواره فیلم فجر بایستی اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی، امام راحل (ره) و شهدا را مد نظر داشته باشند و اجازه ندهند خدای ناکرده فیلم هایی مغایر با این اهداف و آرمان ها مطرح شوند؛ این افراد تأکید کردند: جشنواره فیلم فجر نباید محلی برای عرضه و نمایش فیلم های اجتماعی سیاه نما باشد و توجه ویژه به «جهاد تبیین» به عنوان یکی از مطالبات مهم مقام معظم رهبری باید سرمنشأ همه کارهای ما در حوزه فرهنگ و هنر و جشنواره ها باشد.

به گزارش سینماپرس جشنواره فیلم فجر جزو اولین جشنواره هایی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای عرضه محصولات سینمایی انقلابی و استراتژیک بنیان گذاشته شد اما تغییر در ماهیت جشنواره فیلم فجر در طول بیش از چهل سال برگزاری، همواره دغدغه ای است که سینماگران بسیاری در رسانه و محافل سینمایی از آن سخن می گویند و گاه این رویداد سینمایی را به یک جشن دور همی تشبیه می کنند که از اهداف انقلابی و استراتژیک خود دور مانده و بعضاً در پی ترویج دیدگاه هایی بوده که هیچ نسبتی با انقلاب نداشته و حتی در مقابل آن نیز قرار می گیرند!

متاسفانه در دولت های یازدهم و دوازدهم اتفاقاتی که در عرصه سینما روی داد موجب گشت مسیر جشنواره فیلم فجر از دستاوردهای انقلاب فاصله زیادی بگیرد و در همین زمینه بود که یکی از روسای سابق سازمان سینمایی با فرافکنی زننده ای، تولیدات ارزشی و استراتژیک را تمسخر کرد و آن ها را «دکان و مغازه» توصیف نمود.

غرب زدگی مفرط، ترویج روشنفکرمآبی، تولید فیلم های ضد انقلابی، ضد ارزشی و سیاه در سینمای کشور و حمایت از برخی فیلمسازان که تجربه ثابت کرده دغدغه ای برای ترویج و اشاعه تفکرات و آرمان های اسلامی و انقلابی ندارند و بالعکس در مقابل نظام و انقلاب اسلامی ایستاده اند نکته بسیار مهمی است که دل دلسوازان نظام و انقلاب اسلامی و هنرمندان متعهد و برجسته ای را که واسطه سیاست های غلط و نادرست مدیران سینمایی که خود را همه کاره سینما می دانند و می خواهند هنرهفتم را از مسیر انقلابی و آرمانی اش دور کنند به درد آورده است.

بی توجهی به شعائر، اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی در تولیدات سالانه سینمای کشور و حضور فیلم هایی بی ارزش و یا نافی ارزش های اسلامی و انقلابی در جشنواره فیلم فجر باعث شده تا هویت این رویداد سینمایی به شدت زیر سوأل برود. بسیاری از سینماگران همواره از خود این سوأل را می پرسند که چرا رویداد فرهنگی مهمی همچون جشنواره فیلم فجر باید دچار بحران هویتی شده و نتواند مسیر خود را به درستی پیش برود؟

اینک با روی کار آمدن دولت انقلابی سیزدهم انتظار این است که نه تنها هیچ فیلم سیاه نما و روشنفکرمآبانه ای در این رویداد به نمایش درنیاید بلکه داوران تمام توان خود را به کار بگیرند و هم راستا با شعائر ارزشمند انقلاب اسلامی مبادرت به ارزیابی آثار کرده و بهترین های جشنواره را معرفی کنند چرا که جشنواره فجر انقلاب اسلامی جشنواره ای در راستای جشن های پیروزی انقلاب اسلامی است و باید رویکردهای اصلی انقلاب یکی استکبارستیزی، روشنگری و... در آثار آن نمود عینی داشته باشد.

در همین راستا با ۸ تن از کارشناسان فرهنگی، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، اهالی سینما و رسانه آقایان: حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی، دکتر غلامرضا منتظری، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا مبلغی، رضا برجی، شاهرخ کیوان نیا، محمد قهرمانی، مصطفی سلطانی و سرکار خانم: سحر قناعتی گفتگو کردیم که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

حجت الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در خصوص انتظارات از هیأت داوری جشنواره فیلم فجر گفت: ما برای حفظ نظام و انقلاب اسلامی خون پاک شهدایی مانند سردار سلیمانی را دادیم از این رو داوران برای ارزیابی آثار حاضر در جشنواره فجر انقلاب هم باید معیارهای انقلابی را در نظر داشته باشند و توجه ویژه ای به محتوای آثار کنند و اجازه ندهند آثاری که محتوای ساختارشکن دارند و ارزش های اسلامی و انسانی را زیر سوأل می برند جزو برگزیدگان جشنواره فجر انقلاب اسلامی باشند. داوران باید خودشان به این مسأله توجه داشته باشند که در چه کشوری و چه فضایی تنفس می کنند؟ ما باید ببینیم در این کشور برای حفظ ارزش ها و قانون اساسی چه سرمایه گذاری کردیم، بهترین انسان ها را دادیم و کشور را حفظ کردیم و این مملکت بر اساس ارزش ها به وجود آمد از این رو بر اساس رهنمودهای حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری باید غربال گری و داوری داشته باشند.

دکتر غلامرضا منتظری نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: وقتی جشنواره به عنوان «فجر انقلاب اسلامی» مزین است این اصل اساسی باید مورد توجه داوران برای ارزیابی آثار قرار گیرد و آن ها فیلم ها را بر اساس اهداف و آرمان های نظام و انقلاب اسلامی مورد داوری قرار دهند. هنر برای هنر مطلوب ما نیست؛ هنر عطیه پروردگار است که با کشش و جاذبه خودش باید دیگران را به کوشش دعوت کند برای گام نهادن در مسیر رشد و کمال و بالندگی؛ هنر نردبان صعود است نه وسیله ای برای سقوط و از این رو ضروری است که در ارزیابی داوران چهل و یکمین جشنواره بین المللی فیلم فجر این ملاک ها مدنظر قرار گیرد و آن ها صرفاً بر اساس شاخصه فنی و حرفه ای و علمی آثار را ارزیابی نکنند و نسبت به محتوا و پیام فیلم ها دقت بیشتر داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا مبلغی‌ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: جشنواره فیلم فجر یکی از جشن های فرهنگی و هنری پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی است و از این رو داوران هنگام ارزیابی آثار جشنواره فیلم فجر بایستی اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی، امام راحل (ره) و شهدا را مد نظر داشته باشند و اجازه ندهند خدای ناکرده فیلم هایی مغایر با این اهداف و آرمان ها مطرح شوند. اگر در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی صحه بگذاریم بر یک سری فیلم هایی که با فرهنگ ملی و دینی و انقلابی ما همخوانی ندارند این تعارضی است که خودمان واردش می شویم و به جای کمک کردن به رشد و اعتلای فرهنگ و هنر این مرز و بوم حرکت دیگری شکل می گیرد که صلاح کشور و مردم در آن لحاظ نشده است.

سحر قناعتی منتقد سینما و خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما به سینماپرس گفت: جشنواره فیلم فجر نباید محلی برای عرضه و نمایش فیلم های اجتماعی سیاه نما باشد اما متأسفانه سال ها است که ما شاهد حضور چنین فیلم هایی در این رویداد سینمایی هستیم و این اتفاق بسیار تلخ است و امیدوارم که امسال اولاً چنین فیلم هایی در جشنواره وجود نداشته باشند و در ثانی اگر وجود دارند از داوری محروم شوند. آنچه که بسیار حائز اهمیت است اینکه داوران به عنوان «فجر انقلاب» دقت کنند و آثار را بر این مبنا مورد ارزیابی قرار دهند؛ همینطور که از اسم و عنوان جشنواره پیدا است فیلم هایی باید در آن نمایش داده شوند که بر اساس آرمان ها، باورها و اهداف انقلاب ساخته شده باشند.

رضا برجی مستندساز در خصوص انتظارات از هیأت داوری جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر باید آینه انقلاب اسلامی و فرهنگ ناب ایرانی-اسلامی باشد! این جشنواره باید درصدد آن باشد که آرمان های حضرت امام خمینی (ره) و شهدای انقلاب را ترویج کند اما متأسفانه سال ها است شاهد اتفاق تلخی هستیم که فیلم های جشنواره به جای ترویج فرهنگ ایرانی-اسلامی فرهنگ منحط غربی و ولنگ وازی را ترویج می کنند و بدتر از آن اینکه داوران هم به برخی از این فیلم های شنیع و سیاه بها می دهند که من امیدوارم در این دوره جشنواره فجر انقلاب شاهد چنین اتفاق شومی نباشیم. ما حتی در ادوار مختلف برگزاری جشنواره فیلم فجر بارها با دبیرانی مواجه بودیم که با تفکر امام (ره) و بنیادهای انقلاب اسلامی مشکل داشتند. متأسفانه در انتخاب مدیران، داوران و... دقت لازم را نداریم! ما باید تکلیف مان را با خودمان و این جشنواره روشن کنیم؛ یا می خواهیم جشنواره ای داشته باشیم که آرمان های انقلاب را در دنیا ترویج کند یا می خواهیم جشنواره ای شبیه سایر جشنواره های سینمایی دنیا داشته باشیم و هنر را برای هنر بخواهیم! بهتر است زودتر تکلیف خود را با این جشنواره روشن کنیم.

شاهرخ کیوان نیا مستندساز خاطرنشان کرد: جشنواره فجر سال ها است متضاد با اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی دست به گزینش و داوری آثار می زند و از این رو نیاز مبرم و ضروری است که داوران فیلم ها را در چارچوب ارزش های انقلاب اسلامی ارزیابی کنند! همه چیز در جشنواره فجر انقلاب اسلامی باید مطابق با فرهنگ ایرانی-اسلامی باشد از پوشش شرکت کنندگان در این رویداد گرفته تا محتوای آثار و قطعاً هرگونه کم کاری در این زمینه بر گردن متولیان و برگزارکنندگان این جشنواره است. باعث تأسف است که باید عنوان کنم جشنواره سال ها است با عنوان مقدس «فجر انقلاب» بیگانه شده است؛ ما حتی در برخی سال ها شاهد نمایش فیلم هایی بودیم که علناً و رسماً بیگانگی و حتی عناد خود را با آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران روشن می کردند.

محمد قهرمانی تهیه کننده سینما تصریح کرد: توجه ویژه به «جهاد تبیین» به عنوان یکی از مطالبات مهم مقام معظم رهبری باید سرمنشأ همه کارهای ما در حوزه فرهنگ و هنر و جشنواره ها باشد؛ جهاد تبیین به منظور مقابله‌ با دشمن و وسوسه‌های او است؛ جهاد تبیین مقدمه‌ای برای اصلاح، تحول و مطالبه گری است! همه مدیران فرهنگی، سیاست گذاران فرهنگی، هنرمندان و اهالی سینما و... باید به اصل اساسی جهاد تبیین توجه ویژه داشته باشند. داوران جشنواره ها باید به آثار استراتژیک توجه ویژه داشته باشند؛ مدیران سینمایی نیز باید تدبیر ویژه ای برای تولید و عرضه این قبیل آثار داشته باشند. همه مدیران باید بدانند عمر پست و میزهای شان کوتاه است و از این رو باید تا زمانی که بر مسند ریاست تکیه زده اند تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا بهترین اتفاقات را به وجود آورند و در آینده حسرت نخورند که چرا کاری را که می توانستند انجام ندادند.

مصطفی سلطانی کارگردان سینما به سینماپرس گفت: متأسفانه در اغلب ادوار برگزاری جشنواره خروجی و رأی هیأت داوران سنخیت و قرابتی با ایام الله دهه فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نداشت و این مسأله مهمترین و اصلی ترین معضل جشنواره فیلم فجر انقلاب اسلامی است چرا که قاعدتاً این رویداد بایستی بر اساس اهداف و آرمان های نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی مبادرت به گزینش و داوری آثار کند. اسم این جشنواره فجر انقلاب است و بابت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می شود از این رو محتوای آثار باید سنخیت و قرابت جدی با این ایام داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.