جمعه ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۱

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی:

در میان ۱۲۰ فیلمی که هر سال پروانه ساخت می‌گیرند ما نمی‌توانیم ظرفیتی بیش از ۳۰ درصد را به فیلم اولی اختصاص دهیم

حبیب ایل بیگی در افتتاحیه سی و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

اواخر بهار امسال بود که سازمان سینمایی با معرفی سامانه‌ای، از علاقمندان به فیلمسازی خواست تا در آن ثبت‌ نام کنند. این فراخوان سبب شد تا در مدتی کوتاه، ۵۳۲ فیلمساز ثبت‌نام کنند که آماری فراتر از انتظار بود.

به گزارش سینماپرس، حبیب ایل‌بیگی در این باره به ایرنا گفت: با همکاری سازمان سینمایی، بنیاد سینمایی فارابی، کارگردانان سینمای ایران و انجمن سینمای جوانان ایران، موضوع حمایت از باشگاه فیلم اولی‌ها به شکل جدی در اواخر بهار امسال اعلام شد و خوشبختانه با استقبال بسیارخوبی نیز از سوی سینماگران جوان و علاقمندانی که می‌خواستند وارد سینمای حرفه‌ای شوند، مواجه شد. ما ۵۳۲ متقاضی داشتیم که در طول مهلت مجاز ثبت‌نام کردند که از این تعداد، ۳۵۱ پرونده به شکلی کامل به شورا ارائه شد.

نکته‌ مهمی که در این حوزه وجود دارد اینکه سازمان سینمایی در یک سال گذشته، با سیاست‌ توجه به استان‌ها و توجه به فیلمسازانی که در شهرهای مختلف حضور دارند و افراد مستعدی که توانایی ساخت فیلم سینمایی را دارند، در سفرها فیلم‌سازان را دعوت کرده تا در این سامانه که طراحی شده، ثبت‌نام کنند

وی افزود: از مجموع ۳۵۱ پرونده، ۳۰۲ پرونده بررسی شد که طی این مدت، ۴۴ فیلمساز اول، انتخاب و به سازمان سینمایی معرفی شدند. بنده به‌عنوان معاون ارزشیابی و نظارت، اسامی را دریافت کردم و به بخش مربوطه در شورای پروانه ساخت دادم. از این تعداد ۴۴ فیلمساز معرفی‌شده، ۱۲ فیلمساز اول موفق شدند از شورا، پروانه ساخت دریافت کنند. سامانه برای ثبت‌نام افراد جدید تا زمان بررسی باقی‌مانده متقاضیان بسته است.

ایل‌بیگی درخصوص زمان بازگشایی مجدد سامانه گفت: ما جلسات مربوط به این موضوع را به‌صورت منظم ادامه می‌دهیم. فکر می‌کنم به محض اینکه بررسی مابقی پرونده‌ها انجام شود و ما بتوانیم کار پرونده‌ها را به آخر برسانیم، در پایان سال، دوباره سامانه طی فراخوانی، با توجه به بازخوردهایی که گرفتیم، با یک بازنگری در شیوه برگزاری این جلسات و تماشای فیلم‌ها و گفت‌وگو با فیلمسازان و انتخاب کارگردان اول، شرایط جدید را اعلام می‌کنیم تا علاقمندان بتوانند ثبت‌نام کنند.

معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی ادامه داد: نکته‌ مهمی که در این حوزه وجود دارد اینکه سازمان سینمایی در یک سال گذشته، با سیاست‌ توجه به استان‌ها و توجه به فیلمسازانی که در شهرهای مختلف حضور دارند و افراد مستعدی که توانایی ساخت فیلم سینمایی را دارند، در سفرها فیلم‌سازان را دعوت کرده تا در این سامانه که طراحی شده، ثبت‌نام کنند. خوشبختانه چندین فیلمساز خوب غیرتهرانی در فهرست انتخاب‌شده‌ها حضور دارند.

وی گفت: فارابی و انجمن سینمای جوانان ایران تقبل کرده‌اند که به‌نوعی، این فیلمسازها را تحت حمایت خودشان قرار دهند تا بتوانند ان‌شاءالله فیلم سینمایی‌شان را بسازند. فکر می‌کنم مهم‌ترین بخش کار فیلم اولی که ما انجام می‌دهیم، این است که ما بتوانیم برای فیلمسازانی که واقعا امکان دسترسی به تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار برای ساخت فیلم سینمایی‌شان ندارند را فراهم کنیم و این اتفاق دارد می‌افتد.

مهم‌ترین بخش کار فیلم اولی که ما انجام می‌دهیم، این است که ما بتوانیم برای فیلمسازانی که واقعا امکان دسترسی به تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار برای ساخت فیلم سینمایی‌شان ندارند را فراهم کنیم و این اتفاق دارد می‌افتدایل‌بیگی افزود: البته خیلی تعجب کردیم که تعداد زیادی، متقاضی ساخت فیلم اول هستند چون می‌دانید به‌هرحال در میان ۱۱۰، ۱۲۰ فیلمی که هر سال پروانه ساخت می‌گیرند، ما نمی‌توانیم ظرفیتی مثلا بیش از ۳۰ درصد را به فیلم اولی اختصاص دهیم. فکر می‌کنم که باید یک نگاه دوباره‌ای را به این موضوع داشته باشیم یا امکان دیگری را برای فیلمسازان در سراسر کشور فراهم کنیم تا همه نخواهند بیایند فقط فیلم سینمایی بسازند بلکه بتوانند در حوزه‌های دیگر تصویر نیز کار کنند.

وی ادامه داد: فیلم‌های غیرسینمایی، فیلم‌های بلند داستانی، فیلم کوتاه، فیلم مستند و ... ولی این همه، نشان‌دهنده‌ آن است که ما در کشورمان، در حوزه‌ سینما و تربیت نیروی انسانی برای حوزه‌ فیلم و سینما داریم نیروی زیادی را تربیت می‌کنیم. البته این بخش، حسن ماجراست؛ از آن طرف هم البته اینها همه شغل می‌خواهند و علاقمند هستند وارد سینما شوند که این هم چالش‌هایی را برای ما ایجاد می‌کند. نباید سرخورده و ناامید شوند. طبیعی هم است که رقابت سختی است و ما هم تلاش می‌کنیم در گزینش‌ها و بررسی‌هایی که انجام می‌دهیم، فیلمسازانی که انتخاب می‌کنیم، به سراغ باکیفیت‌ترین آنها یعنی کسانی که می‌توانند واقعا در سینمای ایران بدرخشند، برویم. فکر می‌کنم در همین دوره از جشنواره هم با چند نمونه از این استعدادها مواجه باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.