چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۷

جایگاه بصیرت؛ تعهد و شهادت در سینمای ایران/۴

سیدزاده: به بهانه جوانگرایی در عرصه فرهنگ و هنر کودکستان باز کرده اند/ برخی مدیران به مسائل مهم و ارزشمندی همچون آرمان انقلاب اسلامی بی‌توجهند

سیدسعید سیدزاده

سینماپرس: سیدسعید سیدزاده تهیه کننده سینما به مناسبت سالروز نهم دی ماه روز «بصیرت و میثاق امت با ولایت» و سالگرد شهادت سردار دل ها حاج قاسم سلیمانی گفت: عرصه فرهنگ بچه بازی شده و به بهانه جوانگرایی در عرصه فرهنگ و هنر کودکستان باز کرده اند؛ ای کاش کودکستانی بود که در آن اشعار انقلابی یاد می دادند، کودکستانی است که در آن به جای اهداف و آرمان های انقلاب به کودکان درس آواز می دهند و آن ها را از مسیر درست انسانی منحرف می کنند! همه این اتفاقات به آن دلیل است که فهم درستی از واژه جوانگرایی وجود ندارد و عده ای بچه که ظاهر انقلابی دارند را در اینجا و آنجا به کار گمارده اند که نخبگی و فهم لازم را ندارند و امور را به حال خود رها کرده اند.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «خداحافظ رفیق» و «مرزی برای زندگی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: برای ما اسلام و انقلاب اسلامی اصل است. برای ما مهم است افراد چگونه تکلیفی که به گردن شان است را انجام می دهند. در چنین شرایطی بصیرت و تعهد و شهادت محقق نمی شود مگر اینکه همه مسئولان و مدیران کمر همت را محکم ببندند و تفکر کنند و برنامه ریزی کنند تا به این اصل اساسی برسند.

وی ادامه داد: به خدا اگر فرهنگ درست نشود ما اگر در اقتصاد به اوج هم برسیم انقلاب به اصل خودش نمی رسد. اول و آخر فرهنگ مهم است؛ باید فرهنگ جامعه درست شود. درست شدن فرهنگ هم مدیران انقلابی و دلسوز می خواهد و سپس هنرمندانی متعهد که بتوانند جامعه با بصیرت به وجود آوردند.

سیدزاده سپس با بیان اینکه اگر قرار باشد دولت انقلابی به ولی امر مسلمین جهان کمک کند باید چیدمان فرهنگی درستی به کار بگیرد تصریح کرد: چیدمان کنونی مدیرت فرهنگی دولت آن نیست که باید باشد. اینکه مدیران فرهنگی و هنری بیایند و بگویند فلان بودجه را بالا بردیم، فلان میزان فروش داشتیم و... هیچ اهمیتی ندارد. باید با صدای بلند به این افراد گفت نفهم! بفهم درد ما این ها نیست!

این سینماگر متذکر شد: مسئولان فرهنگی به جای آنکه فهم شان را بالا ببرند قشنگ حرف زدن شان را تقویت می کنند در صورتی که باید اول فرهنگ را بفهمند و سپس راجع به فرهنگ صحبت کنند. مسئولان فرهنگی چه کردند که ما شاد شویم؟ چه گفتند که ما به آینده فرهنگ و هنر جمهوری اسلامی ایران دلخوش باشیم؟

تهیه کننده فیلم های سینمایی «شب به خیر فرمانده» و «زیباتر از زندگی» خاطرنشان کرد: البته بنده قطع به یقین می گویم که منظور من به هیچ عنوان شخص آقای رئیسی نیست! آقای رئیسی درست مانند سردار حاج قاسم سلیمانی هستند که یار و یاور حضرت آقا بود و هیچ وقت اسلام و انقلاب را تنها نگذاشت. آقای رئیسی یار و یاور درست می خواهد تا بتواند کشور را از وضعیت کنونی نجات دهد و فرهنگ انسانی و اسلامی را جاری و ساری سازد.

وی تأکید کرد: امروزه ما به کرات با مدیرانی در حوزه های مختلف فرهنگی و سینمایی روبرو هستیم که شعارهای زیبای انقلابی می دهند و ظاهر و لباس پوشیدن شان را انقلابی جلوه می دهند اما عملاً هیچ قدمی برای تبیین مفاهیم ارزشمند انقلاب اسلامی ندارند و برعکس آن عمل می کنند! این همان پدیده نفوذی است که بارها و بارها حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری نسبت به آن هشدار داده اند اما هیچ گاه گوش شنوایی برای درک این نکات وجود نداشت.

سیدزاده در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به اینکه مدیران نوک بینی شان را می بینند و به مسائل مهم و ارزشمندی همچون فرهنگ و آرمان انقلاب اسلامی بی توجهند اظهار داشت: نفوذی های کنار دست آقای رئیسی کاری می کنند که عمق نگاه و دید نسبت به انقلاب کمرنگ شود. آن ها ادای مدیران انقلابی را در می آورند اما در عمل انقلابی نیستند. من شخصاً آدم هایی را دیدم که جلوی حضرت آقا نشستند اما آمار دروغ دادند برای آنکه میزشان را نگه دارند. پس جای این افراد نباید در حوزه های مدیریتی فرهنگی و هنری کشور باشد و باید آدم هایی که می توانند به انقلاب نگاه کنند و نگاه شان خدمت به جامعه اسلامی است در میدان باشند.

این تهیه کننده سینما افزود: ما در هر امر و موضوعی که بخواهیم ورود کنیم قاعدتاً باید شناخت لازم از آن موضوع را داشته باشیم و نسبت به آن موضوع علم و آگاهی لازم را داشته باشیم. این برای تمامی موضوعات است نه فقط برای سینما. در سینما ما با دو محور اساسی روبرو هستیم؛ یک هنرمندانی که باید بصیرت و تعهد داشته باشند و دوم مخاطبانی که باید با همین نسبت با سینما برخورد کنند.

وی یادآور شد: سینمای ما از ابتدا سینمایی بود که به هیچ وجه در راستای ارزش های انقلاب اسلامی و کرامت انسانی نبود اما سینمایی بود که مردم با آن ارتباط برقرار می کردند چرا که با فطرت مردم سر و کار داشت؛ جوانمردی و شرافت و انسان دوستی را دستمایه موضوعات خود قرار می داد و فیلم هایی می ساخت که بصیرت اخلاقی را نداشتند. در واقع فیلم های پیش از انقلاب متعهد بودند اما به دلیل اینکه بصیرت لازم و شناخت لازم نداشتند و بی اخلاقی می کردند و به نوعی فساد را ترویج می کردند باید تغییر پیدا می کرد.

سیدزاده در بخش دیگری از این گفتگو گفت: در کشور ما اولین جایی که نفوذ وارد آن شد عرصه فرهنگ بود. کسانی در عرصه فرهنگ قد علم کردند و خودنمایی کردند و برنامه ریزی کردند که به شکل نظام مندی تکلیف داشتند نسل های بعدی کشور را نسبت به انقلاب بی بصیرت کنند. آن ها عملاً ابزارهای کاربردی در عرصه اشاعه فرهنگ و تبیین ارزش ها و دادن بصیرت به جامعه را از فرهنگ گرفتند و کاری کردند که افراد کار غیز وظیفه شان را انجام دهند.

این سینماگر تصریح کرد: باعث شرمساری است که ما بارها اظهارنظرهایی از سوی برخی مدیران شنیدیم که می گفتند سینما و تلویزیون وسیله ای برای سرگرمی است و هنر برای هنر است و اصلاً و ابداً تکلیف دیگری ندارد. آن ها در تئاتر و کتاب هم نظر را داشتند. بنده یادم می آید در دولت قبل به فلان وزیر ارشاد گفتند تئاتر غرق در فساد شده و او پاسخ داد تئاتر گردش مالی خوبی داشته! تا وقتی چنین تفکراتی سر کار هستند عرصه فرهنگ و هنر به شدت تضعیف می شود و دیگر نه تنها مخاطب که هنرمند هم بصیرت و تعهد ندارد و وقتی بصیرت و تعهد نباشد روحیه شهادت هم در جامعه شکل نمی گیرد.

سیدزاده خاطرنشان کرد: وقتی بصیرت و تعهد در مدیر و هنرمند شکل نگیرد و وجود نداشته باشد نتیجه می شود نسل جدید که اصلاً نمی فهمد کجا حیات می کند. برای همین است هم کلام با دشمن می گوید رضا شاه روحت شاد! رضا شاهی که همه می دانند چه کثافتی بوده و چه کثافت کاری هایی در کشور کرده؛ بصیرت وجود ندارد که جوانان ما بدانند او راه آهن کشید برای جنگ جهانی و تردد آن ها! بصیرت وجود ندارد که بدانند او چقدر به کشور آسیب وارد کرد.

وی در پایان این گفتگو افزود: مسئولین و هنرمندان نفوذی در قاب انقلاب باعث این اتفاقات شوم هستند. کسانی که ارزش های انقلاب و دفاع مقدس را تبیین نکردند. البته من به فردا امیدوارم؛ امید دارم چون حضرت آقا امید دارد. امید دارم چون خدا را دارم. امید دارم چون منتظر ظهور امام زمان (عج) هستم که دست ما را بگیرد و ما را از این وضعیت نجات دهد؛ ان شاالله ...

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.