دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶

جایگاه بصیرت؛ تعهد و شهادت در سینمای ایران/۲

فارسیجانی: مدیران سینمایی باید از آثاری که سه عنصر مهم بصیرت، تعهد و شهادت را ترویج می کنند حمایت ویژه داشته باشند/ به فرموده امام (ره) و رهبری سینما باید مربی انسان باشد

پرویز فارسیجانی در دومین نشست تبیین هنر انقلاب اسلامی

سینماپرس: دکتر پرویز فارسیجانی تهیه کننده سینما و تلویزیون و استاد دانشگاه به مناسبت نهم دی ماه روز «بصیرت و میثاق امت با ولایت» و سالگرد شهادت سردار دل ها حاج قاسم سلیمانی گفت: مدیران سینمایی باید از آثاری که سه عنصر مهم بصیرت، تعهد و شهادت را ترویج می کنند حمایت ویژه داشته باشند در غیر این صورت ما روز به روز بیشتر از گذشته شاهد سینمای بی تعهدی خواهیم بود که برای آرمان های اسلام و انقلاب ارزشی قائل نیست و به بیراهه می رود.

مدیرکل سابق مطالعات و توسعه دانش و مهارت‌ های سینمایی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: علاوه بر نقش مدیران فرهنگی و سینمایی خود هنرمند ما اگر واقعاً متعهد به اخلاق اسلامی و انسانی و حتی ملی باشد باید آن را در اثر هنری خود نشان دهد. یک کارگردان خوب، یک نویسنده خوب باید به این ویژگی های مهم انسانی و اسلامی توجه داشته باشد اما افسوس که جای این نوع نگاه به شدت خالی است و باید شرایطی فراهم شود که بتوانیم ان شاالله از این گونه آثار بهره مند شویم.

فارسیجانی سپس با بیان اینکه سینما باید برای آفرینش این سه عنصر با زبان روز که بتواند جوانان را جذب کند حرکت کند متذکر شد: بعد از وقوع انقلاب اسلامی در ایران که به تعبیر حضرت امام (ره) یک انفجار نور در جهان امروزبود و انقلابی شکل گرفت که مبنای آن بر اساس آگاهی بخشی و آزادگی انسان بود، سینما کمی از مسیر منحرف رژیم منحوس پهلوی دور شد.

وی یادآور شد: انقلاب اسلامی به فهم درست از انسان بودن و خدایی بودن و خدایی شدن کمک کرد و انسان ها را به خدا نزدیک کرد. بی تردید مهمترین لازمه رسیدن به آرمان های انقلاب آگاهی و بصیرت داشتن است که حضرت آقا بارها در خصوص آن هشدار داده اند و تأکید کردند که برای تداوم و پایداری انقلاب نیاز به بصیرت در همه زمینه ها داریم.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگ و اقتصاد و سیاست و دین انسان باید آگاهی لازم را پیدا کند. ما در حوزه سینما و هنر باید قطعاً اصلی ترین ویژگی ممتازمان با سینمای قبل از انقلاب وجود آگاهی و بصیرت برای نزدیک شدن به خداوند باشد.

پدیدآورنده کتاب «منشور سینما» با تأکید بر اینکه به فرموده امام (ره) و رهبری سینما باید مربی انسان باشد تصریح کرد: ما انتظار داریم سینما باعث بصیرت افزایی شود؛ آثار سینمایی باید ایجاد تعهد به خود و جامعه و آرمان های انسانی و اسلامی باشند؛ این ها جزو لوازمی است که توقع داشتیم بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در سینما نمود پیدا کند و حدود یک دهه هم این اتفاق رخ داد اما سپس از آن فاصله گرفتیم و امروز شاهد سینمایی هستیم که عاری از سه ویژگی تعهد و بصیرت و شهادت است و خیلی کمرنگ به آن پرداخته می شود در صورتی که ضروری ترین نکته برای سینما همین سه عنصر است.

فارسیجانی در خاتمه این گفتگو تأکید کرد: شهید سردار سلیمانی و شهید آوینی و سایر شهدای بزرگ دیگر همه الگوهایی بودند که سینمای ما باید از آن ها محشون می شد اما از آن کمتر خبری است. اگر بخواهیم سینمای ما از این وضعیت نجات پیدا کند و به سمت سینمای شایسته انقلاب برود باید بصیرت افزا و تعهد آفرین باشد و باید انسان را آماده جانفشانی در راه آرمان های انقلاب اسلامی کند و شهادت بهترین نام برای این جانفشانی است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.