دوشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶

لزوم توجه به آیین و سنن ملی در سینما و تلویزیون/۵

گیتی: با تولید آثار سینمایی و تلویزیونی در رابطه با فرهنگ غنی کشورمان باید مانع از نفوذ موریانه وار فرهنگ منحط غرب به کشور شویم

حسین گیتی

سینماپرس: حسین گیتی منتقد پیشکسوت سینما در خصوص لزوم توجه به آیین و سنن ملی در سینما و تلویزیون گفت: بی تردید هر انسان آگاه و وطن پرستی از لزوم توجه به آیین و سنن ملی آگاه است؛ ما با تولید آثار سینمایی و تلویزیونی در رابطه با فرهنگ غنی کشورمان باید مانع از نفوذ موریانه وار فرهنگ منحط غرب به کشور شویم اما متأسفانه بسیاری از هنرمندان و مدیران فرهنگی یا از نفوذ فرهنگی دشمنان ناآگاهند یا آن را کم اهمیت می شمارند و به همین علت هم توجه چندانی به تولید آثار سینمایی و تلویزیونی با مضامین ملی ندارند.

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما در کشورمان بیش از ۱۰ هزار سال تاریخ و تمدن داریم که ۷ هزار سال آن به شکل مدون موجود است و می تواند دستمایه تولید هزاران اثر شاخص و فاخر سینمایی و تلویزیونی باشد.

وی ادامه داد: ما مردمانی هستیم که با ادبیات و شعر و فرهنگ و هنر و موسیقی رشد کردیم اما متأسفانه این موضوع بسیار مهم همواره توسط فیلمسازان در سینما و تلویزیون نادیده گرفته شده است. حال دلیل این اتفاق می تواند این باشد که یا آن ها نسبت به این موضوعات بی اطلاع هستند یا از اهمیت آن آگاهی ندارند و یا سوادش را ندارند که به این موضوعات بپردازند.

گیتی خاطرنشان کرد: این وظیفه مدیران فرهنگی است که سینماگران را به این سمت و سو سوق بدهند اما متأسفانه آن ها خود مقصر اصلی کم توجهی به آیین و سنن ملی هستند چرا که الزامی برای تولید این قبیل آثار به وجود نیاورده اند و بالعکس باعث شده اند تا فیلم ها و سریال هایی در کشورمان تولید شود که سبک زندگی و فرهنگ غربی را بسط و گسترش دهد و در جامعه ترویج کند.

این منتقد سینما تأکید کرد: آیین ها و مراسم هایی مانند عید نوروز، شب یلدا و... سرشار از روحیه همگرایی، خانواده دوستی، توجه به صله رحم، احترام به بزرگترها و... است که توجه به این مضامین و موضوعات می تواند نسل جوان جامعه را از غرب زدگی و غرب گرایی دور کند و او را به سمت و سوی توجه به فرهنگ ملی بکشاند.

وی در پایان این گفتگو افزود: ما نیازمند تولید فیلم های داستانی و مستند در خصوص آیین شب یلدا، عید نوروز و... هستیم و باید از ویژگی های این سنت های گرانبها برای نسل نوی کشورمان بگوییم؛ مسئولان باید این موضوعات را تقویت کنند و هزینه های قابل قبولی برای پرداختن به این موضوعات اختصاص دهند تا ان شاالله بتوانیم نسل جوان کشور را به درستی از فرهنگ غنی کشورمان آگاه کنیم و نگذاریم که دشمنان کشورمان فرهنگ خود را به آن ها قالب کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.