یکشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰

لزوم توجه به آیین و سنن ملی در سینما و تلویزیون/۴

آذین: رویه غلط ترویج سبک زندگی غربی در سینما و تلویزیون نیازمند اصلاح است/ باید به آیین و سنن و معیارهای انقلابی و ارزشی جمهوری اسلامی وفادار باشیم

جبار آذین در نشست تحلیلی «گام دوم سینما»

سینماپرس: جبار آذین منتقد سینما در آستانه شب یلدا در خصوص لزوم توجه به آیین و سنن ملی در سینما و تلویزیون گفت: رویه غلط ترویج سبک زندگی غربی در سینما و تلویزیون نیازمند اصلاح است؛ واقعیت مسلم این است که ایران کشور غنی و قوی و کهن ما متشکل از دو ویژگی عمده و بزرگ و تأثیرگذار و تعیین کننده است؛ ما در ایران اسلامی زندگی می کنیم، ویژگی های ایرانی و اسلامی بودن توجه به مختصات و مولفه و ویژگی هایی را در دستور کار قرار می دهد که باید در زندگی عمومی مردم هم لحاظ شده و به گونه ای جاری شود. دستگاه و سازمان های فرهنگی که وظیفه و رسالت سترگ فرهنگ سازی را بر عهده دارند باید برای ایران اسلامی و مردمی که در این کشور با توجه ایرانی و اسلامی بودن آن زندگی می کنند برنامه ها و اهداف و سیاست های فرهنگی خود را شکل دهند.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: هرگونه کوتاهی و غفلت و کم کاری در زمینه توجه به فرهنگ و سنن ملی منجر به ایجاد درزها و منافذی می شود که دشمنان و اسلام ستیزان و ایران ستیزان می توانند از آن مسیر هجمه گسترده ای را به ایران اسلامی و فرهنگ ملی و دینی مردم صورت دهند.

آذین ادامه داد: سینما و تلویزیون سال ها است از توجه عمیق و دقیق فرهنگ سازی غفلت کرده اند؛ اگر مسئولان و هنرمندان و رسانه های ما و اهالی قلم بر مبنای آموزه ها و آیین ها و سنت های ایرانی و اسلامی عمل می کردند ما مجهز به موشک های تدافعی فرهنگی بودیم و مثل این روزها دستمان از منظر فرهنگی در مقابله و مبارزه با ایران ستیزان خالی نبود.

این منتقد سینما با بیان اینکه عنایت به مقوله های فرهنگی در یک یا چند مسأله خلاصه نمی شود متذکر شد: مضامین فیلم ها بیش از آنکه از خاستگاه آیینی فرهنگ ایرانی-اسلامی برگرفته شده باشند نتیجه نفوذ فرهنگ بیگانه اند. ما در آثار سینمایی و تلویزیونی با نوع برخوردها و پوشش و آرایش و زندگی غربی ها روبرو هستیم، تولیدات ملی و دستاوردهای کشور در آثار ما دیده نمی شود.

وی تأکید کرد: اگر قرار است به معیارهای انقلابی و ارزشی جمهوری اسلامی وفادار باشیم باید همه این ها به صورت عالمانه و کارشناسانه در آثار هنری لحاظ شود. در آثار سینمایی و تلویزیونی به ندرت با فیلم ها و سریال هایی روبرو می شویم که مبنای آن ها ساختار فرهنگی کشور نیست.

آذین خاطرنشان کرد: بحمدالله ما در کشورمان آیین و سنت های پسندیده کم نداریم؛ درست است که ایران اسلامی در حال دوران گذار از سنت به مدرنتیه است اما رفتن به سوی مدرنیته نباید باعث نابودی فرهنگ و تاریخ شود. باید آیین و سنت ها را پاس داشت و در ارتقای آن ها کوشید.

وی افزود: مثلاً مراسم باشکوه نوروز که از سنت های بسیار زیبا و مردمی و انسانی و الهی است باید به درستی مورد اجرا قرار بگیرد. ما آیین های زیادی داریم که مثل شب یلدا می تواند با نشاندن خانواده در کنار هم و ایجاد انس و الفت الهی و انسانی مردم را به هم نزدیک کرده و آن ها را همدل برای پیشبرد اهداف مقدس کشور در زمینه های مختلف یاری و همراهی کند.

آذین سپس با بیان اینکه باید به آیین و سنن و معیارهای انقلابی و ارزشی جمهوری اسلامی وفادار باشیم گفت: توجه درست به آیین ها برای شکل دهی به زندگی ایرانی و اسلامی و توجه به ارتقای تولید علمی و مجهز کردن فرهنگ کشور به دستاوردهای سنتی و مدرن برای مقابله با تولیدات ضد ایرانی صهیونیست ها باید حرف اول را بزند. سینما و تلویزیون و سایر رسانه ها باید اولویت خود را توجه به آیین ها با رویکرد آموزشی برای قشرهای مختلف جامعه به ویژه نسل های جوان و نوجوان که تشنه آموختن هستند بگذارند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.