چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸

لزوم توجه به آیین و سنن ملی در سینما و تلویزیون/۳

قرایی مقدم: عدم توجه مدیران رسانه ملی و سینما به فرهنگ غنی و ارزشمند ملی باعث شده تا جوانان پیرو سبک زندگی و فرهنگ منحط غرب شوند/ آموزش و پروش بیمار است!

دکتر امان الله قرایی مقدم

سینماپرس: دکتر امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه در آستانه شب یلدا در خصوص لزوم توجه به آیین و سنن ملی در سینما و تلویزیون گفت: عدم توجه مدیران رسانه ملی و سینما به فرهنگ غنی و ارزشمند ملی باعث شده تا جوانان پیرو سبک زندگی و فرهنگ منحط غرب شوند؛ وقتی ما از اساطیر خود مانند فردوسی و آرش کمانگیر هیچ سخنی نمی گوییم و به جای آن سریال های کره ای نظیر «افسانه جومونگ» و «جواهری در قصر» پخش می کنیم، وقتی آثار ملی به روز و مناسب ذائقه نسل جوان تولید نمی کنیم و باعث می شویم مخاطبان به سمت تماشای سریال های مهوع ترکیه ای در ماهواره ها بروند که جز سکس و خشونت تصویر دیگری نشان نمی دهند باعث می شویم تا پوشش، سبک زندگی، کلام، رفتار و طرز تفکر جوانان ما هیچ نشانی از فرهنگ و هویت ملی و دینی نداشته باشد و تقلیدی صرف از فرهنگ منحط و مهوع غرب باشد.

این استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: توجه به آیین و سنن ملی رکن اساسی برای بقای فرهنگی هر جامعه ای است؛ مراسم هایی مانند شب یلدا جزو عناصر مهم و تاریخی و هویت ملی و فرهنگی ما هستند. این آیین شب یلدا و یا سایر مراسم هایی که از نیاکان ما به جا مانده توجه ویژه ای به دور هم بودن و وحدت خانواده ها، صله رحم، احترام به بزرگترها و... را درون خود نهفته دارند که اگر در تولیدات سینمایی و تلویزیونی و در قالب اثر هنری این مفاهیم به نسل جوان تفهیم شود دیگر شاهد آن نخواهیم بود که نسل جوان میل به سنت ها و سبک زندگی غربی داشته باشد.

وی ادامه داد: امروزه ما در برخی خانواده ها با نوعی از زندگی مواجهیم که هیچ قرابت و سنخیتی با فرهنگ و هویت ملی ما ندارد؛ امروز در کمتر خانواده ای همه اعضای خانواده سر یک سفره دور هم جمع می شوند. همه این ها به دلیل آن است که دست اندرکاران فرهنگی ما توجه لازم را برای ترویج فرهنگ ارزشمند ملی و دینی نداشته اند.

قرایی مقدم سپس با بیان اینکه عناصر فرهنگی پایداری یک جامعه را دوام و قوام و نظام می بخشد اظهار داشت: ما علیرغم هشدارهای کارشناسان این حوزه همواره شاهد بی توجهی مسئولان فرهنگی به مقوله بسیار مهم فرهنگ هستیم. سال های سال است مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ نکات اساسی و کلیدی را مطرح فرموده اند اما متأسفانه فرمایشات ایشان نیز مورد توجه مدیران و متولیان حوزه فرهنگ و هنر واقع نشده است.

این جامعه شناس متذکر شد: گویا مسئولان فرهنگی نمی دانند که فرهنگ یعنی همه چیز و همه چیز یعنی فرهنگ؛ مسئولان فرهنگی باید آگاه باشند هویت فرهنگی شناسنامه هر فردی است. ما باید فرهنگ کریه بیگانه را از چهره کشورمان بزداییم؛ ما نباید اجازه دهیم که جوانان بیش از این نسبت به فرهنگ ملی بیگانه شوند و همه زندگی خود را از غربی ها الگوبرداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: این بسیار تلخ است که امروزه مراسم هایی مانند شب یلدا، چهارشنبه سوری، عید نوروز و... مورد توجه نسل جوان نیست و به جای آن مراسم هالووین و کریسمس و... برگزار می کنند. همه این ها به دلیل آن است که نسل جوان به دلیل اهمال کاری مدیران فرهنگی نمی دانند که همین کریسمس غربی ها تقلید از یلدای ما است چرا که تاریخ تولد مسیح (ع) معلوم نیست!

قرایی مقدم سپس با انتقاد شدید از آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزش و پروش ما بیمار است! کتاب های درسی سال ها است از ارزش های فرهنگی تهی شده و باعث شده تا جوانان غرب زده و خودباخته فرهنگ غرب شوند و ارزش ها و هنجارهای انسانی و اجتماعی در جامعه فرو بریزد؛ این تقصیر کسانی است که هدایت آموزش و پرورش و فرهنگ و هنر کشور را بر عهده داشتند.

وی یادآور شد: بنده سال ها قبل در مصاحبه ای با یکی از مطبوعات عرض کردم بیگانگی با فرهنگ ملی از کودکستان آغاز می شود. ما با ندانم کاری باعث دوری جوانان از فرهنگ ملی شده ایم.

قرایی مقدم در خاتمه این گفتگو افزود: من امیدوارم مسئولان وزارت ارشاد، سازمان سینمایی، سازمان صدا و سیما و... به خود بیایند و اندکی توجه به فرهنگ ملی نشان دهند؛ ما نمی توانیم توقع داشته باشیم دختران ما حجاب اسلامی را رعایت کنند در حالی که سریال های مشمئزکننده ترکی این روزها خوراک اصلی فرهنگی برخی خانواده ها شده است. ما باید کم کاری و نقصان های خود را بپذیریم و سعی در اصلاح ضعف های خود داشته باشیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.