دوشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵

اهمیت پژوهش و مطالعه در تولید آثار سینمایی/۵

فرنو: آنچه باعث عمق بخشیدن به یک اثر مستند یا داستانی می شود تحقیق و مطالعه است اما این مهم در سینمای ما همواره نادیده گرفته می شود

دکتر بهروز فرنو

سینماپرس: دکتر بهروز فرنو استاد فلسفه و کارشناس فرهنگی در رابطه با ضرورت مطالعه، تحقیق و پژوهش برای تولید آثار سینمایی گفت: آنچه باعث عمق بخشیدن به یک اثر مستند یا داستانی می شود تحقیق و مطالعه است اما متأسفانه این مهم در سینمای ما همواره نادیده گرفته می شود چرا که فضای سفارش کار در کشور ما این الزام را برای هنرمند فیلمساز ایجاد نمی کند.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اگر محیط های سفارش دهنده تولید آثار سینمایی جایی برای بحث و تأمل و تحقیقات جدی باشند ناخودآگاه هنرمند نیز مجبور می شود بر اساس این فضا دست به تولید اثرش بزند و ایده و تفکر خود را با تحقیق و پژوهش و مطالعه جلو ببرد اما متأسفانه معمولاً محیط های اداری ما دچار وضعیت خاصی هستند که چنین نکاتی در آن ها مهم شمرده نمی شود و در شرکت های خصوصی نیز امکانات ویژه ای برای این قبیل کارها وجود ندارد.

فرنو ادامه داد: مراحل مختلف پرورش یک کار هنری درست و دقیق مبتنی بر تحقیق است اما در اکثر مواقع هنگام روال ساخت این قسمت کمتر ملاحظه می شود چون ملاک و ضابطه ای برای اندازه گیری اش نیست؛ این ضعفی است که متولیان فرهنگی و سینمایی کشور باید به آن دقت کنند و اجازه ندهند این نقصان پیچیده تر و گسترده تر شود.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از این گفتگو افزود: در وهله اول ایده اولیه اثر هنری مهم است که از اشراف هنرمند به موضوع بر می آید. هنرمند اگر به موضعی اشراف تحقیقی و دقت نظری داشته باشد ایده ناب پیدا می شود؛ پروراندن آن ایده هم به تحقیقات ثانویه بر می گردد.

فرنو در پایان این گفتگو افزود: در روال تصویب فیلمنامه یا برنامه های تلویزیونی و مستند این قسمت کار که اهم موضوع است مدنظر نیست چرا که این کار می تواند باعث تأخیر افتادن تکمیل فیلمنامه و... شود و از آنجا که همواره عجله برای تولید آثار وجود دارد برخی به عمد این مقوله مهم را نادیده می گیرند. همین مسأله باعث می شود تا اغلب پروژه ها از تحقیق بی بهره باقی بمانند و نتیجه اش می شود سینمای بدون تحقیق و مطالعه ای که این روزها شاهدش هستیم و اغلب مردم اشتیاقی برای دنبال کردن آن ندارند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.