شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۲

اهمیت پژوهش و مطالعه در تولید آثار سینمایی/۶

الماسی: اگر از مطالعه، تحقیق و پژوهش در سینما غافل شویم هنر هفتم به ابزاری برای شارلاتانیزم بدل می شود/ سینمای ایران باید در سایه اسلام جلو برود

جهانگیر الماسی در عوامل فیلم های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در موزه سینما

سینماپرس: جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما در رابطه با ضرورت مطالعه، تحقیق و پژوهش برای تولید آثار سینمایی گفت: اگر از مطالعه، تحقیق و پژوهش در سینما غافل شویم هنر هفتم به ابزاری برای شارلاتانیزم بدل می شود؛ سینما امروزه در حال به یغما بردن فرهنگ و هویت ملی و دینی ما است و تنها با مطالعه و به کار گرفتن اندیشه و خرد است که می توان جلوی این فاجعه را گرفت.

کارگردان فیلم سینمایی «رنج و سرمستی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: خواهش می کنم این جمله مرا حتماً بنویسید که بنده از سینماپرس به عنوان یک رسانه آگاه و متعهد بسیار تشکر می کنم که همیشه به جوانبی می پردازد که عمداً یا سهواً توسط مسئولان مغفول واقع شده اند. بنده از شما تشکر می کنم و امیدوارم نگاه شما در راستای ارتقای کیفی تولیدات سینمایی و تلویزیونی پیش برود.

الماسی سپس با بیان اینکه فقدان مطالعه و خرد در تولید آثار سینمایی مانع جدی در توسعه فرهنگی و اجتماعی ایجاد کرده اظهار داشت: ما وقتی در جامعه شناسی سینما دقت می کنیم متوجه می شویم کارکرد سینما به عنوان یک هنر و رسانه ارتباط جمعی و تکنولوژی تولید و توزیع مواهب اجتماعی و درک هرچه بهتر زندگی جمعی از اهم موضوعات است. کسی که اهل سینما باشد چه سینماگر و چه مخاطب بایستی درست مثل پدیدآورندگان خود سینما که تحرک مغزی و فکری و شعور انسانی شان این هنر-صنعت را خلق کرد نگاه کلان به سینما داشته باشند و تنها به عنوان ابزاری برای سرگرمی و تفریح به سینما نگاه نکنند.

این سینماگر متذکر شد: سینما یکی از اجزای آگاهی بخش در جامعه انسانی است؛ سینما باید معین به توسعه فرهنگی و فکری و شعور و معرفت انسانی در زندگی جمعی باشد. سینما باید رشد و توسعه فکری و فرهنگی را به جامعه هدیه دهد اما متأسفانه همواره عده ایکه از رانت های مختلف استفاده می کنند تلاش دارند تا سینما در حد همان روابط دکان و مغازه باقی بماند تا منافع شان از بین نرود.

بازیگر فیلم های سینمایی «خروج» و «عاشق فقیر» خاطرنشان کرد: تحقیق و پژوهش به سینماگر کمک می کند که بداند کارش چیست؛ پول در سینما با کسب در بازار و بقالی فرق دارد. در سینما خیلی از افراد نگاه کاسبکارانه دارند، این نوع نگاه دیگر در سینمای امروز شایسته نیست.

وی تأکید کرد: سینما می تواند جمعیت انسانی را مانند دانشگاه پرورش دهد؛ وظیفه سینما تولید و توزیع آگاهی و دانایی است. سینما یک زبان است و درست همانطور که ما از زبان بهره می بریم تا به دیگران اطلاعات دهیم سینما هم باید اطلاع و آگاهی بخش باشد.

الماسی یادآور شد: سال ها قبل بسیاری از فرهیختگان کشور با سینمای موسوم به سینمای لاله زاری مخالف بودند چرا که در فیلم های لاله زاری هیچ آگاهی و اندیشه و خردی وجود نداشت. پس از انقلاب اسلامی سعی شد سینما از این منظر دچار تحول شود و اتفاقاً ما در بازه زمانی توانستیم تغییرات جدی در سینما ایجاد کنیم اما متأسفانه طی سال های اخیر باز بسیاری از فیلم ها همان اهداف کاسبکارانه سینمای لاله زاری را دنبال می کنند.

بازیگر فیلم های سینمایی «تابلویی برای عشق» و «نار و نی» افزود: سینما باید در امتداد اهداف و استراتژی های کلان جامعه باشد. ما بایستی اهداف روشن و افتخارآفرین برای رشد فرهنگی مان مشخص کنیم و سینما در جهت آن حرکت کند و همه ما باید در راستای آن هدف به سینما بها بدهیم.

وی در پایان این گفتگو تأکید کرد: سینمای ایران باید در سایه اسلام جلو برود چرا که اگر سینما از دانش و فهم تهی شود اسباب بازی احمقانه ای بیشتر نیست؛ متأسفانه امروزه سینما همین اسباب بازی احمقانه شده که ما باید با دغدغه مندی این پدیده شوم را در سینما از بین ببریم و خرد و اندیشه را در سینما جاری و ساری کنیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.