یکشنبه ۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹

زنگار در سینمای آرمانی/۴

آقامحمدیان: مدیران به جای آنکه در پی بسط و گسترش سینمای آرمانی باشند در پی تولید فیلم های پرفروش و جشنواره ای و حضور در فستیوال های جهانی هستند!

شفیع آقامحمدیان

سینماپرس: شفیع آقامحمدیان کارگردان سینما و مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در خصوص عدم رشد و بی توجهی به سینمای تراز انقلاب و زنگار در سینمای آرمانی گفت: اگر امروز نشانی از اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی در سینما نیست به دلیل قصور و کم کاری مدیرانی است که از روزهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون سیاست گذاری و اداره سینمای کشور را بر عهده داشته اند چرا که این مدیران کارنابلد به جای آنکه در پی بسط و گسترش سینمای آرمانی باشند با نگاه کاسبکارانه در پی تولید فیلم های پرفروش و جشنواره ای و حضور در فستیوال های جهانی هستند و همین باعث شده تا ما روز به روز بیشتر از سینمای آرمانی و تراز انقلاب اسلامی فاصله بگیریم.

کارگردان فیلم سینمایی «فرار از جهنم» و «مروارید سیاه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از بزرگترین و مهمترین ضعف های مدیران سینمایی در کشور ما عدم شناخت آن ها نسبت به ابزار سینما است. دردآور است که بخش کثیری از مدیران سینمایی حتی از قدرت تأثیرگذاری سینما آگاه نیستند؛ البته این افراد همواره در کلام شان از اهمیت سینما در دنیای امروز سخن می گویند اما این فقط در کلام است و در عمل چون شناختی ندارند نمی توانند هیچ کاری انجام دهند.

وی ادامه داد: طی تمامی سال هایی که از پیروزی انقلاب اسلامی می گذرد شاید معدود مدیرانی بودند که تمامی دغدغه و تفکرشان پرداختن به سینمای آرمانی بوده و تلاش کرده اند ما در ایران اسلامی به سینمای تراز انقلاب برسیم اما از آنجا که عموم مدیران و سیاست گذاران سینما چنین دغدغه ای نداشتند تمامی تلاش های این افراد نیز از بین رفت.

این سینماگر خاطرنشان کرد: تا وقتی مدیران و سیاست گذاران و تولیدکنندگان آثار سینمایی به یک هدف و تفکر مشترک نرسند نمی توان هیچ امیدی برای احیای سینمای تراز انقلاب اسلامی داشت.

آقامحمدیان در بخش دیگری از این گفتگو با تأکید بر اینکه در اغلب کشورهای دنیا سیاستمداران تمامی کمبودها و کاستی های شان را از طریق حوزه سینما برطرف می کنند اظهار داشت: امروزه در دنیا شرایط به گونه ای است که حاکمان کشورها اهداف کلان سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... خود را از طریق سینما دنبال می کنند چرا که از قدرت و اثرگذاری سینما آگاه هستند اما متأسفانه ما در کشورمان نه تنها نسبت به این مورد آگاهی نداریم بلکه از سینما برای دعواهای سیاسی و کاسبکاری بهره می بریم و روز به روز باعث اضمحلال بیشتر هنرهفتم می شویم.

این مدیر فرهنگی با انتقاد شدید از طمع کارانی که سینما را بنگاه اقتصادی می دانند تصریح کرد: تا وقتی درهای سینمای ایران روی این افراد طمع کار باز است که بیایند و با تولید فیلم های نازل و سطحی در سینما تجارت کنند ما هرگز نمی توانیم به سینمای تراز انقلاب اسلامی دست پیدا کنیم؛ تا وقتی تهیه کنندگان و فیلمسازانی هستند که می خواهند فیلم را برای فروش بالا در گیشه بسازند مشخص است که سینمای آرمانی جایی برای عرضه نخواهد داشت.

وی متذکر شد: این مدیران سینمایی هستند که با مجوز دادن به فیلم های پوچ، نازل و بی محتوا باعث می شوند ما روز به روز از آرمان های اسلام و انقلاب در سینما بیشتر فاصله بگیریم.

آقامحمدیان خاطرنشان کرد: فیلم نباید به شعور مخاطب خود توهین کند؛ امروزه اگر می بینیم اکثریت قریب به اتفاق ملت انقلابی ایران اسلامی سینما را ترک کرده اند به دلیل آن است که فیلم سالم و شریفی در آن نمی بینند. این ذات فیلم است که باید مردم را به سینماها بکشاند. متأسفانه نه تنها در سینما که در عرصه تلویزیون هم ما با همین مشکل روبرو هستیم.

این کارگردان سینما در خاتمه این گفتگو افزود: ما اگر می خواهیم به سینمای سالم و سینمای تراز انقلاب اسلامی دست پیدا کنیم قبل از هر اقدامی نیازمند آن هستیم تا به یک وحدت کلمه برسیم؛ همانطور که بنده پیش از این اشاره کردم در ۴ دهه گذشته جز دوره ای معدود مدیران به سینمای تراز انقلاب بها ندادند از این رو برای رفع این معضل اولین قدم آن است که مسئولان ارشد مدیرانی را برای اداره سینمای کشور منصوب کنند که سینما را بشناسند و انقلابی باشند؛ اگر امروز حال سینما ناخوش است به دلیل عدم انتخاب درست مدیران سینمایی است. تا زمانی که ما با مدیرانی در سینمای کشومان روبرو باشیم که دنبال سینمای جشنواره ای و حضور فیلم های ایرانی در جشنواره های جهانی هستند این سینما متحول نخواهد شد و روز به روز بیشتر در چاه تاریکی که دشمنان نظام و انقلاب برایمان طراحی کرده اند فرو خواهیم رفت.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.