یکشنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷

بحران در گیشه سینماها!

لزوم توجه ویژه مدیران سینمایی برای اصلاح فرآیند اکران و فروش آثار سینمایی/ سینماگران نیازمند حمایتند

قنبری-صباغ زاده-فربد-ملک نیا-علیخانی-سیدزاده-مصیری-سیفی-وحیدزاده-وزیری

سینماپرس: تعدادی از مدیران سالن های سینما، تهیه کنندگان و کارگردانان در خصوص وضعیت گیشه سینماها متذکر شدند: مدیران تدبیر درستی برای وضعیت گیشه انجام دهند؛ اغلب اهالی سینما زندگی شان با مشکلات و مصائب زیادی روبرو شده و شایسته است که مدیران از طریق صندوق اعتباری هنر کمک های معیشتی تامین نمایند.

به گزارش سینماپرس این روزها وضعیت گیشه سینماها با بحران چشمگیر روبرو شده و متأسفانه این بحران می تواند باعث رکود شدیدتر در تولید و بیکاری و خانه نشینی گسترده تر اهالی سینما شود؛ سینماگران مستأصل تر از همیشه شده اند و این در حالی است که ماه ها است از کمک های مالی مستقیم صندوق اعتباری هنر به هنرمندان خبری نیست!

بی توجهی نهادهایی همچون خانه سینما، صندوق اعتباری هنر، موسسه هنرمندان پیشکسوت، سازمان سینمایی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و... نسبت به وضعیت وخیم معیشتی و رفاهی اهالی سینمای کشور در حالی است که آن ها ملزم به رفع معضلات صنفی و رفاهی سینماگران هستند.

در همین راستا با ۱۰ تن از مدیران سالن های سینما، تهیه کنندگان و کارگردانان آقایان: محمد قنبری، مهدی صباغ زاده، همایون فربد، آیت ملک نیا، عبدالله علیخانی، سیدامیر سیدزاده، منوچهر مصیری، حجت الله سیفی، ابراهیم وحیدزاده و سیدمحسن وزیری گفتگو کردیم که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

لزوم توجه ویژه مدیران سینمایی برای اصلاح فرآیند اکران و فروش آثار سینمایی/ سینماگران نیازمند حمایتند

محمد قنبری مدیر پردیس سینمایی مگامال در خصوص وضعیت وخیم گیشه سینماها گفت: وزارت ارشاد می تواند با کمک مستقیم و بلاعوض به سینماداران و دفاتر پخش و همچنین خرید بلیت برای نهادها و ارگان ها کمی وضعیت سینما را بهبود بخشد؛ به خصوص کمک به سینمادارها باید در اولویت آن ها باشد چرا که اکثریت سالن ها حتی قادر نیستند هزینه شارژ خورد را تأمین کرده و حقوق پرسنل خود را پرداخت کنند. اکران نیم بها طرحی شکست خورده است چرا که در نهایت این اتفاق هیچ تفاوتی برای سینماداران و تهیه کنندگان نمی کند. مثلاً اگر در یک روز خلوت یک فیلم با بلیت تمام بها ۲۰۰ مخاطب داشت الآن با بلیت نیم بها ۴۰۰ مخاطب دارد که جز افزایش تعداد مخاطب هیچ سود و عایدی بیشتری به صاحبان آثار و سینماداران نمی رساند و من واقعاً نمی دانم با کدام تدبیر و چه مبنایی این کار بی فایده را انجام داده اند.

لزوم توجه ویژه مدیران سینمایی برای اصلاح فرآیند اکران و فروش آثار سینمایی/ سینماگران نیازمند حمایتند

مهدی صباغ زاده تهیه کننده و کارگردان و عضو هیأت مدیره کانون پخش کنندگان فیلم در این باره گفت: قطعاً بسیاری از تهیه کنندگان و سرمایه گذاران سینما که این روزها فیلم های شان روی پرده است دچار خسران مالی شده اند و دولت وظیفه دارد به مشکلات تهیه کنندگان و گرفتاری های سینماداران رسیدگی کند.

لزوم توجه ویژه مدیران سینمایی برای اصلاح فرآیند اکران و فروش آثار سینمایی/ سینماگران نیازمند حمایتند

همایون فربد مدیر پردیس سینمایی هروی سنتر به سینماپرس گفت: ناآرامی های اخیر میزان مخاطبان «هروی سنتر» را به یک پنجم کاهش داد و این در حالی بود که ما شهریورماه به دلیل اکران فیلم جذاب «پسر دلفینی» و چند فیلم دیگر شاهد استقبال خوب مردم بودیم و فروش خوبی را تجربه کردیم اما در حال حاضر بیش از یک ماه است که با وضعیت بحرانی روبرو هستیم. سازمان سینمایی باید تدبیر عاجل برای رفع بحران گیشه داشته باشد؛ بنده فکر می کنم اگر فیلم های بایگانی شده که تاکنون شرایط اکران نداشته اند بتوانند نمایش داده شوند شاید بخشی از مردم تمایل پیدا کنند تا در سالن های سینما حضور پیدا کنند. بی شک ما این روزها نیازمند آن هستیم که بین سازمان سینمایی و اهالی سینما همدلی بیشتری شکل بگیرد تا دست در دست هم بتوانیم از این بحران سخت عبور کنیم.

لزوم توجه ویژه مدیران سینمایی برای اصلاح فرآیند اکران و فروش آثار سینمایی/ سینماگران نیازمند حمایتند

آیت ملک نیا مدیر سینماهای موزه سینمای ایران خاطرنشان کرد: رسانه ملی و شهرداری ها باید برای نجات سینما به میدان بیایند؛ مسئولان سازمان صدا و سیما می توانند در این شرایط فعلی کمک حال بسیار خوبی برای سینما باشند و ضمن تبلیغ رایگان فیلم ها مسأله نیم بها بودن بهای بلیت سینماها را نیز به اطلاع عموم مردم برسانند اما متأسفانه در این مورد هیچ همتی از سوی مدیران رسانه ملی شاهد نیستیم و از سوی دیگر مسئولان شهرداری هم توجهی به سینما ندارند و آن ها نیز می توانند در این شرایط بحرانی با در اختیار گذاشتن رایگان بیلبوردهای شهری کمک شایان توجهی به گیشه سینماها داشته باشند. وضعیت امروز گیشه سینماها که با رکود و بحران روبرو شده به دلیل دخالت خارج نشین هایی است که سعی دارند در کشور آشوب و اغتشاش به وجود آورند. متأسفانه نه فقط در حوزه فرهنگ و هنر که در سایر حوزه ها و بخش ها این روزها شاهد بحران و رکود هستیم.

عبدالله علیخانی تهیه کننده سینما در خصوص وضعیت وخیم گیشه سینماها گفت: شاید اهالی سینما توقع داشته باشند که در این بحرانی که گریبان سینماها و سینماگران را گرفته مدیران سینمایی تدبیری عاجل اندیشه کنند اما قبل از آن باید از خودمان سوأل کنیم آیا مدیران سینمایی اصلاً کارشان را بلد هستند که بتوانند سینما را از این بحران نجات دهند؟ بنده شخصاً به عنوان تهیه کننده ای که دهه های متمادی در سینمای ایران کار و فعالیت داشته ام هرگز نمی توانم در این شرایط مبادرت به تولید فیلم کنم چرا که می دانم با این وضعیت گیشه فیلم و سرمایه ام نابود خواهد شد از این رو اصلاً و ابداً حتی فکر تولید اثر را در ذهنم نیز نمی گذرانم.

سیدامیر سیدزاده تهیه کننده سینما در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: گویا رفع معضلات سینما حتی برای مدیران سینمایی دارای اولویت نیست و به همین علت ما شاهد هیچ گونه اقدام موثری برای رفع بحران از زندگی اهالی سینما نیستیم! هر کاری تا امروز صورت گرفته بیشتر شبیه به نوعی رفع تکلیف از سوی مدیران سینمایی بوده که در نهایت هیچ دردی از اهالی سینما را درمان نکرده؛ مدیران سینمایی باید بدانند چندین هزار نفر تنها همین شغل سینما را بلد هستند و زندگی خود و خانواده های شان تنها از این راه تأمین می شود و باید در خصوص وضعیت بحرانی معیشت آن ها تدبیری صورت گیرد چرا که به زودی خانواده چندین هزار نفره سینما با این رکود شدید تولید و وضعیت بحرانی گیشه سینماها همگی بیکار خواهند شد. دیگر زمان آن رسیده که تکلیف اهالی سینما روشن شود؛ معیشت بدنه سینما در خطر است! امروز اهالی سینما نیازمند کمک های مالی مستقیم وزارت ارشاد هستند. مسئولان ارشد وزارت ارشاد باید در این شرایط بحرانی به داد سینماگران برسند تا طی ماه های آتی و بر اساس شرایط سیاسی و اجتماعی ببینیم که آیا تغییری در وضعیت سینماها ایجاد خواهد شد و مخاطبان با سینما آشتی خواهند کرد یا نه؟

لزوم توجه ویژه مدیران سینمایی برای اصلاح فرآیند اکران و فروش آثار سینمایی/ سینماگران نیازمند حمایتند

منوچهر مصیری کارگردان سینما در این راستا گفت: شرایط اقتصادی سینماگران فاجعه بار است و اکثر همکاران ما صورت شان را با سیلی سرخ نگه داشته اند؛ متأسفانه امید و انگیزه در جامعه سینمایی کشور کاملاً از بین رفته و ما با بحرانی روبرو شده ایم که اگر تدبیری عاجل از سوی مدیران سینمایی برای رفع آن صورت نگیرد به زودی زندگی و معیشت همه سینماگران به صورت کامل نابود خواهد شد. ای کاش مدیران سینمایی همانطور که فریم به فریم آثار ما را نظارت می کنند اندکی توجه به وضعیت وخیم معیشتی مان نیز داشتند؛ بنده خودم به عنوان یک فیلمساز نزدیک به ۱۰ سال است که امکان تولید برایم فراهم نشده، آیا مسئولان سینمای کشور یک بار حال مرا پرسیده اند که فلانی تو با این شرایط بیکاری چطور روزگارت را می گذرانی؟

لزوم توجه ویژه مدیران سینمایی برای اصلاح فرآیند اکران و فروش آثار سینمایی/ سینماگران نیازمند حمایتند

حجت الله سیفی کارگردان سینما در خصوص وضعیت وخیم گیشه سینماها گفت: سینما به زودی با بحرانی عظیم روبرو خواهد شد و رکود فعلی شروع این ماجرا است و قطعاً وضعیت از این بدتر هم خواهد شد؛ مشکل عمده سینما تفکر مدیران بالادستی و میان دستی و پایین دستی است که با سهل انگاری ها و بی توجهی های شان هنرهفتم را به این روز انداخته اند و تدبیری هم برای برون رفت از این وضعیت ندارند. بی شک بدنه سینمای کشور این روزها نیازمند کمک مالی مستقیم از سوی مسئولان سینمایی هستند و خود مدیران سینمایی و وزارت ارشاد هم این مطلب را به خوبی می دانند؛ این خود مدیران هستند که باید با دغدغه مندی بودجه ای را جهت تأمین معاش سینماگران به صورت ماهانه اختصاص دهند. اینک ماه ها از آخرین واریزی نقدی توسط صندوق اعتباری هنر به حساب سینماگران می گذرد و هرچه سریع تر باید واریزهای جدید در شأن و منزلت سینماگران و هنرمندان صورت گیرد.

لزوم توجه ویژه مدیران سینمایی برای اصلاح فرآیند اکران و فروش آثار سینمایی/ سینماگران نیازمند حمایتند

ابراهیم وحیدزاده کارگردان سینما در خصوص وضعیت وخیم گیشه سینماها گفت: وزارت ارشاد و سازمان سینمایی باید مبالغ کمک معیشتی برای رفع بحران از زندگی سینماگران در نظر بگیرند؛ این اتفاق در کوتاه مدت می تواند به مثابه مسکنی برای اهالی سینما باشد و کمی وضعیت بد معیشتی آن ها را التیام بخشد البته مدیران از همین حالا باید تدبیری برای آینده در بلند مدت داشته باشند که اگر وضعیت سینما همچنان فاجعه بار بود بتوانند به طریقی دیگر مشکلات زندگی اهالی سینما را رفع کنند. من امیدوارم مسئولان فرهنگی و سینمایی کشور هرچه سریع تر مبالغ کمک معیشتی فوری برای اهالی سینما رد نظر بگیرند هرچند که معتقدم امروز اکثریت جامعه نیازمند حمایت معیشتی مستقیم از سوی دولت هستند.

لزوم توجه ویژه مدیران سینمایی برای اصلاح فرآیند اکران و فروش آثار سینمایی/ سینماگران نیازمند حمایتند

سیدمحسن وزیری تهیه کننده سینما در گفتگو با سینماپرس متذکر شد: در حال حاضر برخی فیلم ها به اندازه پول چای و دستمزد آبدارچی فیلم هم فروش نمی کنند؛ این یک ضرر آشکار و محرز برای تهیه کنندگان و سرمایه گذاران پروژه ها است! چه کسی موظف است ضرر آن ها را جبران کند؟ تکلیف این افراد که به حال خود رها شده اند چیست؟ آقای وزیر برخی اهالی سینما لنگ یک میلیون تومان هستند؛ یاری شان کنید! من گاهی که پای درد دل برخی از اهالی سینما که از صنوف نسبتاً ضعیف هستند می نشینم برای وضعیت شان گریه می کنم و افسوس می خورم که کاری از دستم بر نمی آید که کمک شان کنم چرا که آن ها یکی دو نفر نیستند و دارایی ما هم محدود است. تمامی مدیران و سیاست گذاران سازمان سینمایی و وزارت ارشاد باید بدانند رفع گرفتاری از مومن صواب بسیار زیادی دارد؛ اغلب اهالی سینما متأهل و دارای همسر و فرزند هستند و زندگی شان با مشکلات و مصائب زیادی روبرو شده و شایسته است که مدیران از طریق صندوق اعتباری هنر کمک های معیشتی قابل توجه به صورت ماهانه به حساب آن ها واریز کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.