دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۸

وضعیت وخیم گیشه سینما؛ چالش ها و راهکارها/۳

سیدزاده: گویا رفع معضلات سینما حتی برای مدیران سینمایی دارای اولویت نیست/ وزیر ارشاد باید تدبیری عاجل برای رفع بحران معیشتی اهالی سینما داشته باشد

سید امیر سیدزاده

سینماپرس: سیدامیر سیدزاده تهیه کننده سینما در خصوص وضعیت وخیم گیشه سینماها گفت: گویا رفع معضلات سینما حتی برای مدیران سینمایی دارای اولویت نیست و به همین علت ما شاهد هیچ گونه اقدام موثری برای رفع بحران از زندگی اهالی سینما نیستیم! هر کاری تا امروز صورت گرفته بیشتر شبیه به نوعی رفع تکلیف از سوی مدیران سینمایی بوده که در نهایت هیچ دردی از اهالی سینما را درمان نکرده؛ مدیران سینمایی باید بدانند چندین هزار نفر تنها همین شغل سینما را بلد هستند و زندگی خود و خانواده های شان تنها از این راه تأمین می شود و باید در خصوص وضعیت بحرانی معیشت آن ها تدبیری صورت گیرد چرا که به زودی خانواده چندین هزار نفره سینما با این رکود شدید تولید و وضعیت بحرانی گیشه سینماها همگی بیکار خواهند شد.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «خانوم» و «زندگی جای دیگری است» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: زمانی که امنیت سرمایه گذاری در یک صنف و شغل وجود نداشته باشد آن شغل با بحران جدی روبرو می شود چرا که هیچ سرمایه گذاری ریسک نمی کند سرمایه اش را برای تولید محصولی صرف کند که آینده نگری در خصوص آن وجود ندارد.

وی ادامه داد: بنده شخصاً به عنوان یک تهیه کننده بخش خصوصی هرگز در این شرایط سراغ تولید فیلم نمی روم چرا که سرمایه بنده باید در چرخش باشد به نوعی که وقتی فیلمی تولید می کنم آن فیلم اکران شود و در اکران مخاطب انبوه داشته باشد که بتواند فروش بالایی را تجربه کند و به من سرمایه گذار سود برساند.

سیدزاده سپس سینمای ایران را سینمایی ورشکسته دانست و در این باره تصریح کرد: سینمای ما از مدت ها قبل با بحران جدی روبرو بود و ما اهالی سینما بارها در این خصوص تذکر داده بودیم اما مدیران سینمایی هرگز تذکرات و هشدارهای ما را جدی نگرفتند اما امروز شاهدیم که اغتشاشات اخیر مزید بر علت شد تا سینما هرچه سریع تر به سمت ورشکستگی مطلق برسد.

این تهیه کننده در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به حضور تقریبی ۶ هزار نفری مخاطبان طی اکران یک روز فیلم ها در سراسر کشور تصریح کرد: حضور اندک مردم در سالن های سینما عمق فاجعه را نشان می دهد و تا زمانی که مدیران سینمایی ریل گذاری صحیح و مناسبی نداشته باشند و مسیر درستی را پیش نرود وضعیت نه تنها بهتر نخواهد شد بلکه روز به روز بد و بدتر نیز می شود.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «پاسیو» و «شماره ۱۷ سهیلا» خاطرنشان کرد: مدیران هیچ گونه برنامه ریزی اصولی و صحیح در تولیدات و اکران و گیشه نداشتند. ما شاهد هیچ سیاستی نبودیم که بتوانیم به آن تکیه کنیم و امیدوار باشیم که هنر-صنعت سینما درست راهبری می شود.

سیدزاده تأکید کرد: در دولت آقای رئیسی ما شاهد بخش نامه های مختلفی بودیم که نوید استانداردسازی سینما را می داد اما متأسفانه به این بخش نامه ها درست عمل نشده و همین اتفاق باعث آن شده تا ما با بحران بیشتر روبرو شویم. متأسفانه هیچ یک از سیاست های اصولی و حمایتی که می تواند خانواده سینما را از فروپاشی کامل حفظ کند اجرایی نشده و طرح های حمایتی سازمان سینمایی بی فایده بوده است.

این سینماگر در خاتمه این گفتگو با بیان اینکه وزیر ارشاد باید تدبیری عاجل برای رفع بحران معیشتی اهالی سینما داشته باشد متذکر شد: دیگر زمان آن رسیده که تکلیف اهالی سینما روشن شود؛ معیشت بدنه سینما در خطر است! امروز اهالی سینما نیازمند کمک های مالی مستقیم وزارت ارشاد هستند. مسئولان ارشد وزارت ارشاد باید در این شرایط بحرانی به داد سینماگران برسند تا طی ماه های آتی و بر اساس شرایط سیاسی و اجتماعی ببینیم که آیا تغییری در وضعیت سینماها ایجاد خواهد شد و مخاطبان با سینما آشتی خواهند کرد یا نه؟

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.