شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶

تهیه کننده «آتش سرد»:

سعی دارم با افرادی کار کنم که به اخلاق و هنجارهای اجتماعی پایبند هستند

سریال «آتش سرد»

سینماپرس: علی مهام با اشاره به اینکه سریال «آتش سرد» پیش از سریال «بی‌نشان» ساخته شده است، تأکید کرد که به همین دلیل اتهام کپی‌برداری به این سریال وارد نیست.

به گزارش سینماپرس، سریال «آتش سرد» به کارگردانی رضا ابوفاضلی و تهیه‌کنندگی علی مهام این روزها از شبکه دو سیما در حال پخش است. این سریال که به یک موضوع خانوادگی می‌پردازد، قرار بود که در اواسط تابستان از تلویزیون پخش شود اما تعویق پخش آن به دلایل نامشخص، باعث شد که مباحث زیادی درباره دلیل این اتفاق مطرح شود که شباهت «آتش سرد» به سریال «بی‌نشان» یکی از این دلایل است.

با علی مهام درباره سریال «آتش سرد» گفتگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید:

با توجه به شرایطی که در جامعه حاکم است، تا امروز چه بازخوردی از پخش «آتش سرد» داشتید؟

با وجود شرایطی که در جامعه حاکم است، کسانی که همیشه مخاطب تلویزیون بودند، همچنان آثار این رسانه را دنبال می‌کنند و حتی من فکر می‌کنم میزان مخاطبان تلویزیون در این مدت کمی بیشتر شده چراکه قطع شدن اینترنت منجر به دیده شدن دیگر رسانه‌ها، به خصوص تلویزیون شده است. سریال «آتش سرد» هم در این شرایط مخاطبان زیادی داشت و باید بگویم به طور کل تلویزیون مخاطبان ثابتی دارد که در هر شرایطی برنامه‌های آن را می‌بینند و اتفاقات مختلف منجر به از دست دادن این مخاطبان نمی‌شود.

سریال «آتش سرد» شباهت‌هایی به سریال «بی‌نشان» دارد که چند ماه زودتر از این سریال پخش شد. آیا این شباهت تصادفی است؟

به این پرسش پس از پایان پخش سریال به صورت کامل پاسخ می‌دهم چراکه الان نمی‌خواهم سریال را وارد حاشیه کنم اما در همین حد باید بگویم که تصویب فیلمنامه «آتش سرد» مدت‌ها قبل از سریال «بی‌نشان» بوده و حتی تصویربرداری این سریال قبل از «بی‌نشان» آغاز شده است. با توجه به این شرایط کاملاً مشخص است که اگر هم بحث کپی‌برداری مطرح باشد سریال «آتش سرد» مورد اتهام نخواهد بود. پس از پایان پخش سریال «آتش سرد» توضیحات بیشتری دارم که درباره این موضوع و موضوعات دیگر شفاف‌سازی خواهد شد.

پیش‌تر قرار بود که این سریال در اواسط تابستان پخش شود، و تعویق پخش آن باعث شد که توجهات بیشتر به این شباهت جلب شود، دلیل تعویق پخش این سریال، ارتباطی با شباهت آن با سریال «بی‌نشان» ندارد؟

پخش در تلویزیون شرایط خودش دارد و شبیه سینما نیست. من به عنوان کارمند رسمی صداوسیما که تهیه‌کننده هستم موظف هستم که برنامه یا سریالی که به آن متعهد شده‌ام را بسازم و به تلویزیون تحویل دهم.

پس از این، من در پخش سریال نقشی ندارم، تلویزیون مختار است هر زمان که صلاح دانست سریال را پخش کند چراکه سرمایه‌گذار و صاحبت اثر تلویزیون است. در برخی موارد که پخش سریال به تعویق می‌افتد طبیعتاً مسئولان مربوطه به تهیه‌کننده دلیل این اتفاق را توضیح می‌دهند و همان زمان که قرار بود سریال به پخش برسد و بعد به زمان دیگری موکول شد روابط عمومی و گروه شبکه دو به من توضیحات دقیق و لازم را ارائه دادند اما الان حضور ذهن ندارم که دلیل این تعویق چه بوده است.

آیا سریال «آتش سرد» با سانسور و ممیزی مواجه شد؟

خوشبختانه هیچ سانسوری نداشتیم چراکه من به عنوان یک تهیه‌کننده معتقدم که ساخت برنامه و سریال برای تلویزیون که اکثراً خانواده‌ها مخاطب آن هستند باید با ملاحظات بسیاری صورت بگیرد.

حفظ شأن خانواده در محتوای آثار نمایشی مربوط به تلویزیون مسئله بسیار مهمی است که من همواره به آن توجه داشته‌ام. متأسفانه برخی قصد دارند با نشان دادن ناهنجاری‌ها نظر مخاطب را جلب کنند اما من به شخصه این کار را قبول ندارم و فکر می‌کنم باید به خانواده‌ها و جامعه احترام گذاشت. مطالب زرد، غیر اخلاقی و... خط قرمزهای من هستند. حتی در زمان تولید سریال در پشت صحنه هم من این موارد را مد نظر دارم و کسانی که با من کار کرده‌اند می‌دانند که رعایت اخلاق در کار برای من همیشه مهم بوده ولی در عین حال با وجود رعایت این مسائل با عوامل دوستی و رفاقت دارم. کسانی که در پروژه‌های من حضور دارند به نوعی از این منظر گزینش می‌شوند و من سعی دارم با افرادی کار کنم که به اخلاق و هنجارهای اجتماعی پایبند هستند.

در سریال شما یک صحنه خودکشی وجود دارد که شاید با توجه به رویکرد تلویزیون در برخورد با این صحنه‌ها، انتظار داشتیم که این صحنه سانسور شود اما به طور کامل پخش شد.

آن صحنه که برخی به عنوان صحنه خودکشی از آن یاد می‌کنند، صحنه خودکشی نبود. در واقع یک رویا بود که در ذهن کاراکتر آقای فلاحی‌پور می‌گذشت، این شخصیت به دلیل درگیری‌های ذهنی چنین خوابی می‌بیند و به همین دلیل ما به عنوان عوامل تولید سریال و تلویزیون به عنوان پخش‌کننده هیچ کدام آن را خودکشی تشخیص ندادیم و بعد از پخش هم کسی به آن اعتراض نکرد و فقط دیدم که یک سایت به این موضوع اشاره کرده است.

حتی در آن صحنه رویا شخصیت اصلی خنده به لب دارد در حالیکه اگر کسی قصد خودکشی داشته باشد، قطعاً نمی‌خندد. اگر این صحنه را از کلیت سریال جدا کنیم شاید در ظاهر بتوان به آن عمل، خودکشی گفت اما برای تحلیل یک صحنه در سریال باید قبل و بعد از آن را هم ببینیم و در این صورت است که متوجه می‌شویم، آنچه که در «آتش سرد» به تصویر کشیده شده، خودکشی نیست.

به رعایت اخلاق در تولیدات تلویزیون تأکید کردید، آیا رویکرد تلویزیون برای نشان دادن بی‌اخلاقی به عنوان یک مسئله قبیح، در شخصیت‌پرداختی مطلق نگرانه سفید و سیاه را می‌توان رویکردی نزدیک به واقعیت‌های جامعه دانست؟

شاید بعضی موارد که در تلویزیون می‌بینیم در جامعه کم رنگ‌تر باشد ولی ما در رسانه ملی سعی داریم الگوسازی کنیم، به عنوان مثال بحث احترام به پدر و مادر که بسیار مهم است در سریال ما یک خط قرمز بود. سعید (شخصیت سریال) بدترین رفتارها را به فرزندش می‌کند اما مخاطب حتی یک جمله هم از طرف پسر نمی‌شنود که به پدر توهین کند. ما نمی‌توانیم نشانه‌های بد و غیراخلاقی را به مخاطب ارائه دهیم و در تلویزیون سعی بر این است که با نشان دادن سفیدی‌ها الگوسازی کرد و این مثبت و منفی بودن مطلق دلیلش همین است.

من در برخی موارد با این نگاه مطلق‌نگرانه موافق هستم، کانون خانواده آنقدر در حوزه فرهنگی کشورهای دیگر مهم است که حتی در فیلم‌های آمریکایی حریم خانواده و احترام جزو خط قرمزهای آن‌ها است و این باید برای ما که احترام به پدر و مادر جزو آموزه‌های دینی است، مسئله‌ای مهم‌تر و جدی‌تر باشد که متأسفانه بعضی از فیلمسازان از آن غافل مانده‌اند. من به شخصه توجه به خانواده و روابط آن را بسیار مهم می‌دانم و در سریال «آتش سرد» این مسئله را کاملاً مدنظر داشته‌ام.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.