دوشنبه ۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰

لزوم توجه به افزایش سواد رسانه ای/۴

محمودی: وزارت ارشاد کمترین فعالیت را در بخش افزایش سواد رسانه ای انجام داده است/ چهره های سرشناس به دام دروغ پراکنی و شایعه سازی رسانه های خارجی افتادند

مصطفی محمودی در نشست تحلیلی «گام دوم سینما»

سینماپرس: مصطفی محمودی عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران و استاد دانشگاه در خصوص لزوم توجه وزارت ارشاد به افزایش سواد رسانه ای جامعه و اهمیت داشتن سواد رسانه ای در فتنه های گوناگون گفت: متأسفانه وزارت ارشاد به عنوان مهمترین دستگاه متولی حوزه فرهنگ و رسانه کمترین فعالیت را در بخش افزایش سواد رسانه ای انجام داده است؛ این بحث مهمی است که در رخدادهای اخیر هم دیدیم چگونه شبکه های بیگانه با بهره گیری از تکنیک ها و تاکتیک های سواد رسانه ای توانستند اوضاع نابسامانی را در کشورمان به وجود آورند؛ یکی از دلایلی که سبب شد این اتفاق رخ دهد به نوعی کم کاری نهادهای دست اندرکار در حوزه سواد رسانه ای بود. به عبارت دیگر ما قبل از اینکه بخواهیم مقصر را در بیرون پیدا کنیم باید در داخل دنبال مقصر باشیم.

مشاور دبیر و مدیر روابط عمومی سیزدهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: افراد جامعه به دلایل بسیار زیاد سواد رسانه ای پایین دارند و دچار انتخاب های نادرست و هیجانات تلقینی رسانه می شوند. این دسته از افراد کنترل تصمیمات و هیجانات را به رسانه واگذار می کنند که می تواند تبعات بسیار خطرناکی برای جامعه و برای کشور داشته باشد.

دبیر سابق اتحادیه ویدیو رسانه ادامه داد: مبحث سواد رسانه ای در ایران جدید است اما در دنیا نزدیک به نیم قرن است ایجاد شده اما ما هنوز در اول راه هستیم. اگرچه آموزش و پرورش فعالیت هایی را انجام داده و یکی از دروس دانش آموزان در این سال ها سواد رسانه ای است اما این مقدار کافی نیست و سایر نهادهای فرهنگی و هنری نیز باید به میدان بیایند.

این کارشناس فرهنگی سپس با بیان اینکه نهادهایی مثل وزارت ارشاد، صدا و سیما و سایر نهادهای دست اندرکار عرصه فرهنگ و هنر و رسانه باید فعالیت هایی انجام دهند که به افزایش قدرت تحلیل مخاطب ختم شود اظهار داشت: این نهاد موظفند کاری صورت دهند تا مخاطب بتواند اخبار واقعی را از فیک تشخیص دهد. مخاطب باید از انتشار اخبار جعلی جلوگیری کند و بتواند خبر را درست تشخیص دهد.

محمودی تأکید کرد: از طریق ساخت فیلم در سینما و برنامه در تلویزیون ما می توانیم کمک شایانی به افزایش سواد رسانه ای عمومی داشته باشیم. شهرداری ها نیز نقش مهمی دارند و به عنوان یک سازمان بزرگ اجتماعی می توانند باعث افزایش سطح سواد رسانه ای در کشور شوند و علاوه بر آن سازمان های مردم نهاد نیز باید وارد میدان شوند؛ البته ما انجمنی به نام انجمن سواد رسانه ای داریم اما تا امروز هیچ خروجی مفیدی را از آن ها شاهد نبودیم.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به فتنه ژینا و دعوت به اغتشاش و آشوب طلبی از سوی برخی سلبریتی ها خاطرنشان کرد: بسیاری از چهره های سرشناس کشور در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری و ورزشی و سیاسی به دلیل عدم آشنایی صحیح با مقوله سواد رسانه و عدم آشنایی با تکنیک و تاکتیک پوشش خبری به دام دروغ پراکنی و شایعه سازی رسانه های خارجی افتادند و همین اخبار فیک که به صورت خیلی قوی تنظیم شده و قابل باور بود این ها را به اشتباه انداخت و با توجه به اینکه چهره های صاحب نام هر کشور در هر حوزه ای به دلیل اینکه جزو گروه های مرجع حساب می شوند و تعداد زیادی هوادار دارند لازم است که این چهره ها حتماً از طرف سازمانی که آن ها زیرمجموعه اش هستند آموزش سواد رسانه ای ببینند که بتوانند حق از باطل و سره از ناسره را تشخیص دهند.

این کارشناس سینما و رسانه در پایان این گفتگو افزود: سازمان سینمایی و صدا و سیما باید زیرمجموعه های مرتبط شان را تحت آموزش قرار دهند؛ وقتی این آگاهی به این سلبریتی ها منتقل شود بعد از این اخبار از سوی آن ها به صورت صحیح به جامعه منتقل می شود و شاید همین کار خیلی کوچک که هزینه چندانی هم ندارد بتواند در آینده سد محکمی در مقابل بحران های احتمالی بعدی ایجاد کند. جامعه ای که بتواند پیام های زیرین هر رسانه را درک کند طبیعتاً خودش می تواند در یک سازوکار درست بداند چه چیزی درست است یا غلط و ما باید قبل از برخورد قهری و سلبی با سلبریتی ها آن ها را تحت آموزش قرار دهیم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.