چهارشنبه ۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۹

لزوم توجه به افزایش سواد رسانه ای/۳

اکبرلو: سواد رسانه ای در عصر حاضر یکی از شاخه های مهم آموزش به شمار می رود/ آموزش سواد رسانه ای برای دست اندرکاران تلویزیون، مطبوعات و مدیران روابط عمومی ضروری است

منوچهر اکبرلو

سینماپرس: منوچهر اکبرلو مدرس دانشگاه و منتقد سینما در خصوص لزوم توجه وزارت ارشاد به افزایش سواد رسانه ای جامعه و اهمیت داشتن سواد رسانه ای در فتنه های گوناگون گفت: سواد رسانه ای نوعی تکنیک عملی و مهارت است که در عصر حاضر یکی از شاخه های مهم آموزش به شمار می رود. سواد رسانه ای به شخص این توانایی را می دهد که تحلیل مناسبی از آنچه می خواند و می بیند در رسانه های مختلف داشته باشد. روزانه انبوه عکس، تحلیل و فیلم در حوزه های مختلف فرهنگی، سیاسی و سرگرم کننده در فضای پیرامون ما منتشر می شود که بسیاری از آن ها واقعیت ندارند یا به دلخواه ارسال کننده بخشی از واقعیت را ارائه می دهند و سپس تحلیل بر اساس آن بخش یا آن امر غیر واقعی انجام می شود.

این عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تحریف، تقطیع و تحلیل بر اساس آن امری رایج در رسانه ها است. رسانه هایی که این توانایی را دارند که در کوتاه ترین زمان ممکن به ارائه مطلبی واقعی یا جعلی بپردازند و در زمانه کندی فعالیت رسانه های رسمی تأثیر خود را بر مخاطب به ویژه مخاطب غیر حرفه ای تحمیل کنند.

وی ادامه داد: این مسأله اهمیت آشنایی با سواد رسانه ای را نشان می دهد. اگر زمانی بی سوادی به معنای دسترسی نداشتن به اطلاعات بود امروزه سواد به معنای توانایی تشخیص واقعیت از غیر واقعیت است. در چنین حالتی که با استفاده از سواد رسانه ای می شود به دور از هیجان یا ساده لوحی واقعیت را به صورت نسبی دریافت و بر اساس آن به شناخت حقیقت یک مسأله پی برد و تصمیم عقلانی گرفت که موضع شخص چه باشد.

اکبرلو با بیان اینکه سواد رسانه ای آنچنان اهمیت پیدا کرده که امروزه در بسیاری از کشورها آموزش آن به کتاب های درسی و واحدهای درسی منتقل شده است اظهار داشت: امری که در آموزش و پرورش ما وجود ندارد چرا که وجود نگاه سیستم سیستم آموزشی و رسانه های رسمی ما مانند تلویزیون هنوز وارد دوره مدرن رسانه ها نشده است و چنین فکر می کنند که سکوت در مقابل یک مطلب در رسانه ها یا یک تکذیب ساده مسأله را منتفی می کند در حالی که امروزه چنین نیست و مخاطب عادت کرده است فقط به یک مرجع خبری و تحلیلی بسنده نکند و در هر حال هرگونه کوتاهی در اطلاع رسانی یا تحلیل یک جانبه مخاطب را به سوی رسانه های متکثر دیگر می کشاند.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: همچنین سرعت انتقال اطلاعات به گونه ای است که با هرگونه مکث یا عقب انداختن اطلاع رسانی یا اعلام موضع یا تحلیل واقعیت دیگر رسانه ها تحلیل خود را در ذهن مخاطب تثبیت خواهند کرد. به نظر می رسد اهمیت این مسأله امروزه و به ویژه در ایام اخیر خود را بسیار زیاد نشان داده است. هر جا سکوت شده است یا اعلام موضع یا بیان واقعیت یک رویداد به آینده ای نامشخص وعده داده شده به اصطلاح نوعی تسلیم در برابر مواضع دیگران محسوب می شود.

وی در پایان این گفتگو متذکر شد: به نظر می رسد به صورت همزمان آموزش سواد رسانه ای برای مردم و همچنین کسانی که در رسانه های رسمی فعالیت می کنند بسیار ضروری است؛ رسانه های رسمی شامل شبکه های تلویزیونی، مطبوعات دولتی و مدیریت های روابط عمومی و ارتباطات مردمی نهادهای مختلف هستند و هر کجا این نهادها از پرداختن به تکنیک های سواد رسانه ای محروم بودند از همان جا شاهد آسیب به عملکرد آن نهاد بوده ایم.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.