یکشنبه ۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۲

لزوم توجه به افزایش سواد رسانه ای/۲

کریمی: مقوله بسیار مهم آموزش سواد رسانه ای همواره از سوی متولیان رسانه ملی و وزارت ارشاد مغفول واقع شده است/ افزایش سواد رسانه ای ناملایمات اجتماعی را کاهش می دهد

عباس کریمی

سینماپرس: عباس کریمی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی در خصوص لزوم توجه وزارت ارشاد به افزایش سواد رسانه ای جامعه و اهمیت داشتن سواد رسانه ای در فتنه های گوناگون گفت: مقوله بسیار مهم آموزش سواد رسانه ای همواره از سوی متولیان رسانه ملی و وزارت ارشاد مغفول واقع شده است؛ این اتفاق بسیار ناراحت کننده است چرا که خیلی از اتفاقاتی که این روزها شاهد آن هستیم معلولش ضعف سواد رسانه ای آحاد افراد جامعه است.

دبیر فرهنگی خبرگزاری «ایکنا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مردم باید نسبت به کارکردهای رسانه و هرآنچه مربوط به علم رسانه می شود آگاه باشند تا بتوانند از رسانه استفاده بهینه کنند.

وی ادامه داد: همین گوشی های موبایل که این روزها مهمترین و گسترده ترین و در دسترس ترین رسانه فردی است که به کارکرد اجتماعی و گروهی می رسد نیاز به آموزش سواد رسانه ای دارد اما متأسفانه از آنجا که قبل از آموزش ابزار در اختیار مردم قرار گرفته آن ها نمی توانند از این وسیله به صورت بهینه استفاده کنند و به همین علت استفاده هایی از موبایل می شود که بیشتر وقت مردم را تلف می کند و یا به آن ها آموزش غلط می دهد.

کریمی با بیان اینکه مردم اگر بلد نباشند که به کجا رجوع کنند و چطور به منابع موثق خبری دست پیدا کنند هر شایعه ای را به عنوان خبر می پذیرند اظهار داشت: این وظیفه سیاست گذاران و متولیان فرهنگی و رسانه ای کشور است که آموزش های لازم را به آحاد افراد جامعه بدهند و به این وسیله جلوی توطئه های بسیاری که در همین رسانه ها صورت می گیرد را بگیرند.

این کارشناس فرهنگی در همین راستا خاطرنشان کرد: یک سری اتفاقات در سطح دولت افتاده و آموزش سواد رسانه ای برای کارمندها و نیروهای انسانی شرکت ها و دستگاه های دولتی صورت گرفته که وزارت ارشاد در آن ها نقش زیادی داشته و اساتید خبره ای را در اختیار گذاشته اما متأسفانه این مسأله تنها در سطح همان سازمان ها و دستگاه های دولتی باقی مانده و به صورت عمومی برای آحاد افراد جامعه شاهد آموزش نبوده ایم.

وی در پایان این گفتگو افزود: افزایش سواد رسانه ای ناملایمات اجتماعی را کاهش می دهد؛ اگر مردم سره را از ناسره تشخیص دهند ما شاهد جنجال و ناملایمات اجتماعی و هزینه های ناشی از آن برای کشور نمی شویم. به عقیده بنده وِظیفه اصلی این اتفاق بر گردن رسانه ملی است. مسئولان رسانه ملی که این روزها با آمار خود را فریب می دهند و فکر می کنند مخاطبان زیادی دارند باید در وهله اول اعتماد عموم جامعه را نسبت به خود جلب کنند و در قدم بعدی سواد رسانه ای را در شبکه ها و برنامه های مختلف آموزش دهند تا جامعه بتواند به سطح آگاهی خوبی در این مقوله برسد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.