سه‌شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۷

لزوم حراست از «امنیت روانی جامعه» در سینما/۴

عظیمی: برخی هنرمندان کوتاهی می‌کنند اما مشکل اصلی مدیریت فرهنگی و هنری است/ ولنگاری مفرط از دولت قبل به مسئولان فعلی ارث رسیده!

مهدی عظیمی میرآبادی در میزگرد پژوهش‌های سینمایی

سینماپرس: مهدی عظیمی میرآبادی تهیه کننده سینما و مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در پی تذکر مقام معظم رهبری در دیدار با برخی دست اندرکاران قوه قضائیه در خصوص وظیفه این نهاد برای صیانت از امنیت روانی جامعه در رسانه ها و فضای مجازی گفت: درست است که برخی هنرمندان کوتاهی می کنند اما آنچه مشکل جدی به وجود آورده مدیریت فرهنگی و هنری است که هیچ اقدام قاطعانه و به دردبخوری در مواجهه با کسانی که امنیت روانی جامعه را از طریق تولید آثار فرهنگی و هنری مورد هجوم قرار می‌دهند نمی‌کند.

سیدرضا منتظری/سرپرست پیشین اداره کل نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: یکی از مشکلات کشور ما که حل نشده و هرچه زمان می گذرد بیشتر می شود ناهماهنگی میان بخش های مختلف فرهنگی است. متأسفانه هیچ هماهنگی میان دستگاه ها و مدیران فرهنگی کشور وجود ندارد! هرکس جداگانه گام برمی دارد. سینما قواعد خود را دارد، صدا و سیما راه خود را می رود، پلتفرم ها و شبکه نمایش خانگی بر اساس امیال خود حرکت می کنند، در تئاتر وضعیت سلیقه ای حاکم است و خلاصه در هرجا هر مدیری ساز خود را کوک می کند!

وی ادامه داد: این اختلاف میان دستگاه ها و مدیران باعث شلختگی در حوزه فرهنگ شده است. پرسش اینجا است که در این وانفسا چه باید کرد؟ آیا شورای هماهنگی واقعاً وجود دارد یا نه؟ اگر این شورا وجود دارد آیا هیچ کار مشخصی تاکنون انجام داده است؟ متأسفانه ما در خروجی دستگاه های فرهنگی تنها شاهد شلختگی مفرط هستیم و همین مسأله امنیت روانی جامعه را به هم ریخته است.

عظیمی میرآبادی سپس با اشاره به مبحث مهم مطرح شده توسط رهبر فرزانه انقلاب تأکید کرد: بحث حراست از امنیت روانی جامعه مهم است. این بسیار بد است که گاهی اوقات شاهد هستیم یک هنرمند برخلاف ارزش های ملی و میهنی کار می کند و بعد می آید و اعلام می کند ما در تعامل با وزارت ارشاد فیلم مان را اصلاح کردیم! جالب اینجا است که آن ها بر سر وزارت ارشاد منت می گذارند که با آن ها تعامل کرده اند، خوب این ها همه از کوتاهی مدیران ارشاد است! این یک پوستین وارونه است!

این کارشناس فرهنگی متذکر شد: ما قانون داریم، سند مهندسی فرهنگی داریم، قوانین فقهی وجود دارد، خوب باید این ها را به کار گیریم! البته معتقدم قوه قضائیه در آخرین مرحله باید وارد میدان شود. این وظیفه مدیر فرهنگی است که تلاش کند تا فضای مجرمانه ای در حوزه فرهنگ و هنر ایجاد نشود و هنرمند جرم مرتکب نشود. هنرمند باید نسبت به قوانین و رفتار خودش آگاه باشد سپس اگر کسی این آگاهی و فهم و آموزش را از سمت مدیران فرهنگی دریافت کرد و عمل مجرمانه ای را انجام داد باید قوه قضائیه به عنوان مدعی العموم وارد میدان شود و آن فرد در ظاهر هنرمند را مجازات و محاکمه کند.

وی تصریح کرد: اما در ابتدای ماجرا نقش مسئول فرهنگی مهم است که باید هنرمندان را آگاه کند و وقتی این اتفاق نمی افتد بد است. این وظیفه مدیران فرهنگی و مسئولان فرهنگی از صدر تا ذیل است که جلوی هرگونه عمل مجرمانه ای را بگیرند اما متأسفانه ما در همه جا به شدت کم کاری داریم! در حوزه علمیه کم کاری داریم، صدا و سیما به شدت کم کاری می کند، سازمان سینمایی کم کار است، حوزه هنری کم کاری بسیار شدید دارد و خلاصه در هر جایی که خود را مسئول فرهنگی می دانند همه شان کم کاری می کنند.

عظیمی میرآبادی خاطرنشان کرد: این ولنگاری مفرط از دولت قبل به مسئولان فعلی ارث رسیده! پرسش مهم اینجا است که چرا مسئولان متخلف می روند در برج عاج می نشینند و طلبکار می شوند؟ باید از آن ها سوأل شود و موأخذه شوند. اگر مدیران فرهنگی متخلف دولت قبل مجازات و محاکمه شوند مدیر جدید درس می گیرد که باید پاسخگو باشد. در هر صورت این مسئول است که در قدم اول باید مجازات شود نه هنرمند که ضعیف تر است.

این تهیه کننده سینما در بخش انتهایی سخنان خود با اشاره به جشن اشرافی تهیه کنندگان سینمای ایران تصریح کرد: متأسفم که برخی تهیه کنندگان به تقلید از سینمای قبل انقلاب آیین «سپاس» راه انداختند! در این آیین سپاس روابط غلط اخلاقی و حرفه ای حاکم بود.

وی متذکر شد: وااسفا که مدیران سینمایی در خواب بودند و جلوی این دورهمی اشرافی را نگرفتند! آن ها باید کسانی که این فضا را فراهم کردند موأخذه کنند و جلوی رفتارهای بعدی شان را بگیرند. این حرکات در سینمای جمهوری اسلامی ایران نباید رخ بدهد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.