دوشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۵

فیلم اولی ها؛ حمایت برای جوانگرایی یا سنگ اندازی؟/۱

معتمدی: با قوانین وضع شده برای تأیید صلاحیت کارگردانان فیلم اول به جای استعدادیابی شاهد استعدادسوزی خواهیم بود/ بند امتیاز سابقه «مدیریت فرهنگی» بسیار عجیب است!

بهنام معتمدی

سینماپرس: بهنام معتمدی کارگردان فیلم کوتاه با انتقاد از تغییر در نحوه تأیید صلاحیت های کارگردانان فیلم اولی و لزوم حضور جوانان مستعد بدون نیاز به فرآیندهای پیچیده گفت: با قوانین وضع شده برای تأیید صلاحیت کارگردانان فیلم اول به جای استعدادیابی شاهد استعدادسوزی خواهیم بود؛ علاوه بر این نکته ای که حائز اهمیت است اینکه آیا این قوانین برای همه یکسان خواهد بود یا مثل گذشته شاهد اعطای مجوز توسط فارابی به برخی چهره های خاص خواهیم بود که نه تحصیلات سینمایی دارند و نه تجربه تولید؟

کارگردان فیلم های کوتاه «خوره» و «دلنیا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: پرسش اصلی اینجا است که بنیاد سینمایی فارابی که متولی ارزیابی صلاحیت فیلمسازان اول شده در سال های قبل به چه کسانی بها داده و آن افرادی که با حمایت فارابی فیلم ساخته اند چه افتخاراتی کسب کرده اند؟ این باعث تأسف است که بسیاری از فیلم هایی که فارابی حمایت کرده حتی اکران هم نشدند و تنها سرمایه های دولتی برای تولید آن ها هدر شده است.

معتمدی سپس با تأکید بر اینکه من با قانون گذاری هیچ مشکلی ندارم و دوست دارم همه چیز قانونی باشد اظهار داشت: سوأل بنده از متولیان فرهنگی و سینمایی این است که آیا این قانون برای همه یکسان است؟ اگر آن ها پاسخ آری به این پرسش دارند بگویند فارابی چرا از کسانی که تجربه سینما و تحصیلات سینما ندارند حمایت می کنند؟ چرا افرادی که هیچ چیز به سینما اضافه نکرده اند و نمی کنند و همواره از سوی نهادهای دولتی حمایت می شوند و از آن سو افراد مستعد تحصیل کرده که تجربه سینما دارند نمی توانند فیلم بسازند؟

این سینماگر سپس با اشاره به بند عجیب داشتن سابقه مدیریت فرهنگی برای احراز صلاحیت ساخت فیلم اول تصریح کرد: بند سابقه «مدیریت فرهنگی» داشتن بسیار عجیب است! این بند چه معنایی دارد؟ کدام سیاست گذار و با کدام درایتی آمده در فرآیند اتفاق تولید فیلم بلند این تبصره را ایجاد کرده؟ این چه اتفاق بزرگی را به سینمای ما اضافه می کند؟

وی متذکر شد: نکته مهم آنجا است که این آیین نامه سینما را به سمت ارتقا و پیشرفت نمی برد و هیچ دستاوردی برای سینما ندارد. مدیران باید به جوانان مستعد بها بدهند اما این کارها نه تنها بهایی به جوانان مستعد نمی هد بلکه آن ها را از ادامه کارشان بیزار می کند.

معتمدی در پایان این گفتگو افزود: سینمای ما قدرتمند و شگفت انگیز است و نباید محدود به افرادی خاص شود. چطور برخی افراد فیلم می سازند که اصلاً قبلی نامی در سینما نداشتند؟ لابی و روابط مختلف عنکبوت وار در سینمای ایران جریان دارد و همین باعث شده فیلمساز نتواند راحت فیلم بسازد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.