یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۷

محمدرضا چراغعلی:

از نظر محتوایی حال موسیقی این روزها خوب نیست/انقلاب فرهنگی نکردیم که محتوای موسیقی که وارد خانه و کاشانه ما می‌شود این باشد!

محمدرضا چراغعلی

سینماپرس: محمدرضا چراغعلی آهنگساز کشورمان در گفت‌وگو با برنامه «صباهنگ» رادیو صبا درباره آخرین آثارش و حال و هوای این روزهای موسیقی توضیحاتی داد.

به گزارش سینماپرس، محمدرضا چراغعلی آهنگساز کشورمان در گفتگو با برنامه «صباهنگ» رادیو صبا درباره آخرین آثارش و حال و هوای این روزهای موسیقی توضیحاتی داد.

«صباهنگ» عنوان برنامه موسیقی محور این شبکه رادیویی است، که با محوریت پخش موسیقی‌های درخواستی همراه مخاطبان می‌شود.

این برنامه در بخش مهمان ویژه هر روز میزبان یکی از هنرمندان و اهالی موسیقی می شود. روز شنبه ۲۸ خرداد برنامه «صباهنگ» میزبان محمدرضا چراغعلی آهنگساز خوب کشورمان شد و با وی درباره آخرین آثارش و صنعت موسیقی گفتگوی داشت.

برگزاری کنسرت‌ها و استقبال خوب مردم ولی به نظر من از نظر محتوایی حال موسیقی این روزها خوب نیست ما انقلاب فرهنگی نکردیم که محتوای موسیقی که وارد خانه و کاشانه ما می‌شود، این باشد گاهی از این که یک موزیسین هستم احساس شرمندگی می‌کنم


این گفتگو با پخش قطعاتی به خوانندگی محمدرضا چراغعلی شروع شد، آهنگساز کشورمان درباره خوانندگی و آواز خوانی خودش توضیح داد، خودم را یک خواننده نمی‌دانم گاهی به صورت اتفاقی و برای دل خودم آوازخوانی می‌کنم. اگرچه به نظر من یک آهنگساز خوب باید بتواند خوب هم بخواند، البته خوانندگی فقط خواندن یک ترانه نیست عوامل مختلف باید کنار هم قرار گیرند تا یک خواننده خوب خلق شود، یک خواننده خوب باید شخصیت یک هنرمند را داشته باشد تا بتواند روی صحنه به خوبی بخواند و اجرا کند.

استاد چراغعلی درباره آخرین آثارش توضیح داد، هم اکنون در حال ضبط موسیقی تیتراژ فصل جدید سریال به یاد ماندنی «داستان یک شهر» هستیم که احتمالاً تا هفته آینده راهی آنتن شبکه پنج سیما می‌شود.

چراغعلی در پاسخ این سوال مجری که «به نظر شما حال این روزهای موسیقی چگونه است؟» گفت: از نظر اقتصادی و با نگاه صنعتی موسیقی امروز حال خوبی دارد، برگزاری کنسرت‌ها و استقبال خوب مردم ولی به نظر من از نظر محتوایی حال موسیقی این روزها خوب نیست ما انقلاب فرهنگی نکردیم که محتوای موسیقی که وارد خانه و کاشانه ما می‌شود، این باشد گاهی از این که یک موزیسین هستم احساس شرمندگی می‌کنم.

وی درباره قیمت بلیط کنسرت‌ها افزود: الان با وضعیت اقتصادی فعلی هیچ چیز با درآمد روزانه ما هماهنگی ندارد یک فارغ‌التحصیل رشته موسیقی با صد سال کار نمی‌تواند یک خانه برای خودش داشته باشد.

*ورود موسیقی پاپ همراه یک سیاست فکری در سازمان صدا و سیما بود

در ادامه این گفتگو استاد چراغعلی درباره ورود موسیقی پاپ توضیح داد، ورود موسیقی پاپ همراه یک سیاست فکری در سازمان صدا و سیما بود، به این صورت که قرار شد به جای واردات فرهنگی، تولید داخلی به صورت مشابه‌سازی داشته باشیم و خوانندگانی به تقلید از خوانندگان خارجی شروع به کار کردند، که کم کم با انتخاب مردم حذف شدند و در دوره بعد موسیقی‌های زیرزمینی و غیرمجاز شروع به کار کردند که بسیار مورد استقبال مردم نیز قرار گرفتند. البته تا زمانی که مجوز پخش نداشتند، به محض اینکه مجوز پخش را دریافت می‌کردند کم کم حذف می‌شدند.

چراغعلی در ادامه درباره محتوای ترانه‌ها و موسیقی گفت: به نظر من با پخش و ترویج ترانه‌های بی‌محتوا قرار است خود صنعت و هنر موسیقی به خودش آسیب برسانند.

استاد چراغعلی اظهار کرد: ما ملتی هستیم که قرن هشتم حافظ برای ما شعر گفته پس فهم و درک موسیقی فاخر را داریم، نباید طوری برای مخاطب برنامه‌ریزی شود که سلیقه موسیقی آن‌ها تنزل پیدا کند.

برنامه «صباهنگ» هر روز از شنبه تا چهارشنبه به تهیه‌کنندگی سیامک احمدی‌پور و اجرای فریبا باقری تقدیم مخاطبان رادیو صبا می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت رادیو صبا و بخش بگو مگو شنونده این گفتگو باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.