چهارشنبه ۱ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶

تمکین به قانون در سینما از شعار تا واقعیت/۲

پوریامین: آقای خزاعی به عنوان رئیس سازمان سینمایی چه تدبیری برای تخلفات آشکار «عوامل فیلم» برادران لیلا دارید؟/ مدیران پلتفرم ها باید معتقد به مبانی دینی و انقلابی باشند

مریم پوریامین

سینماپرس: مریم پوریامین عضو انجمن روزنامه نگاران مسلمان و منتقد سینما در خصوص رفتارهای غیرقانونی برخی صاحبان آثار برای حضور در جشنواره های خارجی و پخش بدون مجوز برخی سریال ها در پلتفرم ها گفت: در مورد تخلفات آشکار صاحبان برخی فیلم های سینمایی بنده و امثال بنده نمی توانیم نظر بدهیم! این سازمان سینمایی است که باید در این مورد پاسخگو باشد؛ آقای خزاعی به عنوان رئیس سازمان سینمایی چه تدبیری برای تخلفات آشکار عوامل فیلم «برادران لیلا» دارید؟

این کارشناس سینما و عضو سابق شورای پروانه نمایش سینمای خانگی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: از قدیم الایام این معضل در سازمان سینمایی وجود داشته که فیلم های سینمایی برای حضور در جشنواره های خارجی باید چه مراحلی را پشت سر بگذارند؛ بنده معتقدم باید آیین نامه ای تدوین و شورای خاصی تشکیل شود که به صورت تخصصی در مورد فیلم هایی که در خارج از کشور به نمایش در می آیند نظر بدهند و اجازه ندهند هر اثری برخلاف سیاست های سینمایی کشور در این جشنواره ها به نمایش گذاشته شود.

وی در پاسخ به این سوأل که تخلفات دست اندرکاران فیلم «برادران لیلا» محرز است و این افراد بدون اینکه پروانه نمایش دریافت کنند با قلدری در جشنواره های غربی حضور پیدا کرده اند و حالا تکلیف با آن ها چیست اظهار داشت: بنده به عنوان یک منتقد و کارشناس سینما نباید در این باره نظر بدهم! نه اینکه بنده توانایی نظر دادن نداشته باشم چرا خوب هم می توانم نظر بدهم و مثلاً خواستار برپایی یک تحصن یا تظاهرات علیه این فیلم شوم اما این کار را نمی کنم چرا که این وظیفه متولیان سینمای کشور است که برخوردی قاطع با متخلفان در این حوزه داشته باشند و اجازه ندهند عملکرد غیرقانونی آن ها به کلیه جامعه سینمای کشور تسری پیدا کند.

این کارشناس فرهنگی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به برخی تخلفات در پلتفرم ها و نمایش آثار بدون مجوز اظهار داشت: شبکه نمایش خانگی در روزهای آخر تحویل دولت گذشته و حتی در ایام ابتدای کار آقای خزاعی مجوز ساخت سریال های فراوانی صادر کرد. بعد از اینکه اداره این شبکه به ساترا واگذار شد این نهاد آمد و به موسسات زیادی مجوز داد و همین مسأله یک بحران در شبکه نمایش خانگی به وجود آورد.

پوریامین سپس با بیان اینکه مدیران پلتفرم ها باید معتقد به مبانی دینی و انقلابی باشند تصریح کرد: بی شک برای رفع این معضل مهم ضوابط و چارچوب مجوزها باید سامان پیدا کند. باید مسئول و مدیر هر پلتفرم یک شخصیت فرهنگی باشد که مبانی دینی و انقلابی را بشناسد. هر بنگاه اقتصادی نباید بتواند مجوز بگیرد و در دادن مجوزها باید تجدیدنظر شود و ضوابط شفاف باید برای تولیدات وجود داشته باشد.

وی در خاتمه این گفتگو افزود: تمام آثاری که در پلتفرم ها قرار است به نمایش درآید باید به تأیید شوراهای رسانه ملی برسد. از مرحله طرح تا سیناپس و فیلمنامه و پیش تولید باید نظارت جدی وجود داشته باشد. ساترا باید این سلسله عملیات را پشت سر بگذارد تا هر اثری نتواند برای مردم به نمایش درآید اما متأسفانه هنوز ساترا سازوکار لازم را برای نظارت صورت نداده و این در حالی است که مجوزهای دولت قبل با سیاست های دولت جدید هماهنگ نیست و برای حل این مشکل تمام کسانی که با سیاست های دولت قبل مجوز پخش گرفتند باید مجدداً مجوز پخش شان بازبینی شود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.