دوشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۰

مدیر هنری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران:

انیمیشن ما از نظر تکنیکال روند خوبی را طی کرده/مرز تکنیک رد می‌شویم و به قضاوت‌های دقیق‌تر داستان می‌پردازیم

محمدمعین صمدی

سینماپرس: مدیر هنری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران و عضو هیات داوران بخش مسابقه ایران درباره آثار این بخش و فعالیت‌های هنری جشنواره توضیح داد.

به گزارش سینماپرس، معین صمدی عضو هیات داوران بخش مسابقه ایران دوازدهمین دوره از جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران درباره آثار دریافتی این بخش گفت: باتوجه به اینکه کرونا باعث شد این جشنواره یک دوره به تعویق بیفتد، آثار انیماتورها جمع شده بود و به تعبیری انگار آثار دو دوسالانه اعلام حضور کردند که این موضوع کار دوستان هیات انتخاب را سخت کرده بود.

وی با تاکید بر اینکه آثار انتخابی از کیفیت خوبی برخوردار بودند، افزود: به دلیل نزدیک بودن آثار، در بعضی از قسمت‌ها کار برای ما بسیار سخت بود و در نهایت اگر کاری جایزه گرفت، سلیقه داورها و با توجه به معیارهای آن‌ها بوده است و واقعا چیزی از ارزش‌های کارهای دیگر که شاید از جوایز بی‌نصیب باشند، کم نمی‌کند.

عضو هیات داوران بخش مسابقه ایران درباره انتخاب بهترین فیلم گفت: همیشه در داوری بحث سلیقه مطرح است. همان طور که عرض کردم ما در بعضی بخش‌ها فیلم‌های خیلی خوبی داشتیم و این امر کار ما را برای انتخاب بهترین فیلم خیلی سخت کرد. به دلیل این تعویق طولانی‌مدت بعضی از کارها را در جشنواره‌های دیگر دیده بودیم و باید آثار جدید را در کنار آن‌ها قرار می‌دادیم و همه را در کنار هم داوری و بررسی می‌کردیم که این یکی از بخش‌های دشوار داوری امسال بود.

کارگردان انیمیشن «آواز شب» درباره روند داوری این بخش توضیح داد: به همت آقای کریمی صارمی و همراهی صبورانه خانم بزرگی طی جلسه‌هایی که با حضور تمام اعضای هیات داوران داشتیم، همه فیلم‌ها را در کنار هم دیدیم که با توجه به شیوع کرونا این شانس بسیار خوب و بزرگی بود تا بتوانیم بعد از دیدن آثار درباره آن‌ها بحث کنیم و احیانا اگر فیلمی از نظر داوری دارای ویژگی‌های لازم برای برخورداری از نمره خوب است و نیاز به بازبینی مجدد دارد، آن را دوباره مورد بررسی قرار دهیم و درباره آن گفتگو کنیم.

اشتباه بعضی از صاحبان آثار و از دست دادن شانس دیده شدن

کارگردان انیمیشن «راز آن درخت» درباره تقسیم‌بندی‌های صورت‌گرفته در بخش مسابقه ایران گفت: آثار به صورت بخش‌بندی شده و باکس‌های مجزا مثل کودک و نوجوان، فیلم کوتاه، تجربی، سریال تلویزیونی و… به ما داده شد. نکته بسیار مهمی که باید به آن اشاره کنم، اشتباهی است که بعضی از همکاران انیمیشن‌ساز من در تفکیک آثار خود انجام داده بودند.

وی ادامه داد: در حقیقت متقاضی حضور در جشنواره باید خودش با دقت فیلم را در دسته‌ای که به آن تعلق دارد، قرار دهد تا شانس جایزه و دیده شدن داشته باشد، ولی وقتی در بخش درست حضور نداشته باشد، این اتفاق کمرنگ می‌شود. متاسفانه در چند اثر با این مساله مواجه بودیم. مثلا یکی از کارها باید در دسته سریال تلویزیونی قرار می‌گرفت، ولی در دسته کودک و نوجوان حضور داشت که طبیعتا اگر در بخش مربوط به خود شرکت داده می‌شد، شانس خوبی داشت.

پیشرفت قابل توجه آثار

صمدی درباره کیفیت آثار این دوره از جشنواره توضیح داد: فیلم‌هایی بودند که از لحاظ داستانی و تکنیکی بسیار خوب بودند، به گونه‌ای که می‌شود بارها و بارها آن‌ها را دید. من به نوعی از دومین دوره جشنواره در حال رصد جشنواره و آثار آن بودم و پیشرفتی که در این دوره صورت گرفته است، برایم بسیار ملموس است. در حقیقت انیمیشن ما از نظر تکنیکال روند خوبی را طی کرده و می‌کند و دیگر از مرز تکنیک رد می‌شویم و به قضاوت‌های دقیق‌تر داستان می‌پردازیم. در دوره‌های ابتدایی به لحاظ محتوایی آثاری داشتیم که قوی بودند ولی از نظر تکنیکی پختگی لازم را نداشتند، در حالی که کارهای الان چیزی از آثار خوب دنیا کم ندارند.

کارگردان انیمیشن «جمشید» درباره فضای موجود در داوری آثار گفت: در داوری فیلم‌های اول و بخش‌های اصلی کاملا اتفاق‌نظر وجود داشت و در سایر بخش‌ها نیز شاید بحث‌های طولانی داشتیم، ولی در کل داوری تنش‌زایی نداشتیم.

نشستی با موضوع تعریف انیمیشن و با حضور انیماتورهای باسابقه

معین صمدی که مسئول برگزاری یکی از نشست‌های دوازدهمین جشنواره بین المللی پویانمایی تهران با عنوان «انیمیشن (چه) نیست!» است، درباره این نشست و شکل گرفتن آن توضیح داد: در بین صحبت‌های اعضای محترم هیات انتخاب شنیدم که یکی از فیلم‌هایی که رد شده به دلیل این بوده که اصلا انیمیشن نبوده است، البته درباره این اثر شنیدم که در جشنواره فیلم کوتاه هم رد شده بود. به هر حال به این فکر افتادم که لازم است تعریف درست و مشخصی از انیمیشن ارائه دهیم و طبق همین ایده با آقای کریمی صارمی دبیر جشنواره صحبت کردم و با همکاری و هم‌فکری خانم بخشی قرار شد با حضور چند انیماتور باسابقه نشستی داشته باشیم و انیمیشن در سال ۲۰۲۲ را با هم مرور کنیم. قطعا با همراهی دوستان نشست جذاب و مفیدی خواهد بود.

تلاش برای ایجاد شور و سرخوشی در جشنواره

مدیر هنری دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران درباره کارهای هنری جشنواره توضیح داد: حقیقت امر این است که من جشنواره پویانمایی را متعلق به انیماتورها می‌دانم که هرچقدر کیفیت آن بالاتر باشد، به نفع همه‌مان خواهد بود. در دوره قبلی نیز در کنار دوستان حضور داشتم و در بخش گرافیکی جشنواره فعالیت کردم و بعد از پیشنهاد مدیریت هنری جشنواره با کمال میل و خوشحالی آن را پذیرفتم.

وی ادامه داد: در ابتدا تلاش کردیم تا با تحقیقات و صحبت با همکاران محترم مشکلات دوره‌های گذشته را برطرف کنیم و با این طرز فکر که در این دوره از جشنواره که بعد از یک توقف طولانی، اهالی انیمیشن و دوستداران این حوزه جذاب دور هم جمع می‌شوند، حس جشنواره بودن و شور و نشاط و سرخوشی در آن دیده شود.

طراحی لوگو و پوستر دوازدهمین جشنواره پویانمایی با نگاه سرگرمی

صمدی درباره طراحی لوگوی جشنواره بیان کرد: در طراحی لوگوی این دوره از جشنواره به سمت بلیت‌های قدیمی ایران با فرم نستعلیق و چاپ سنگی‌ها و کتیبه رفتیم و از این موارد الهام گرفتیم. همچنین در طراحی پوستر نیز از فرم یک دوربین کامپند که انگار این جشنواره یک ماشین است که هم پروژکتور دارد و فیلم‌ها را پخش می‌کند و هم داخلش فیلم دیده می‌شود، استفاده کردیم و سعی کردیم جنبه سرگرمی و سرخوشی داشته باشد. در کنار این موارد سعی کردیم از زمینه جشن‌های خانواده‌های ایرانی نیز بهره ببریم.

این طراح و گرافیست افزود: تمام تلاش ما این بود که از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کنیم و از دوستان کمک بگیریم. در بخش تصویرسازی پوستر آقای محمد افلاک، در تیزر آقای حجت اعظم پور، در بخش نظارت چاپ آقای محمدی در کنار من بودند و از آن‌ها کمک گرفتم و در بحث مدیریت هنری قطعا اگر همکاری و کمک‌های خود آقای کریمی‌صارمی و آزادی عملی که دادند و مشورت‌های خانم‌ها خانزاده و ملکی نبود، به مشکل بر می‌خوردیم که شکر خدا این اتفاق نیفتاد.

معین صمدی در پایان گفت: به این دوره از جشنواره خیلی خوشبین هستم. قطعا تمام بچه‌های انیمیشن نیز منتظر و مشتاق شروع جشنواره هستند. امیدوارم اتفاق خاصی نیفتد و در کمال صحت و سلامت بتوانیم چند روز بسیار خوب و خاطره‌انگیز را در کنار هم سپری کنیم.

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران به دبیری محمدرضا کریمی‌صارمی ۸ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب برگزار می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.