دوشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴

جایگاه هنر و سینما در توسعه دانش بنیان ها/۳

بهمنی: سینما برای تثبیت دانش بنیان ها و فرهنگ سازی در این زمینه نقش کلیدی و موثری دارد/ سینمای کنونی زیبنده نام مقدس جمهوری اسلامی ایران نیست!

حمید بهمنی

سینماپرس: حمید بهمنی کارگردان سینما در پی نامگذاری سال ۱۴۰۱ به عنوان «تولید، دانش‌ بنیان و اشتغال‌آفرین» در خصوص جایگاه هنر و سینما در توسعه دانش بنیان ها گفت: سینما برای تثبیت دانش بنیان ها و فرهنگ سازی در این زمینه نقش کلیدی و موثری دارد به شرط آنکه مدیران دغدغه مندی وجود داشته باشند و بخواهند در این زمینه کارهای جدی انجام دهند. ما باید به این مهم دست پیدا کنیم که هنر-صنعت سینما چگونه می‌تواند از توان و ظرفیت‌های فناوری کشور استفاده کند و در نقطه مقابل، اکوسیستم فناوری کشور چگونه باید از ظرفیت‌های صنعت سینما برای تحقق اقتصاد دانش‌بنیان بهره ببرد.

کارگردان فیلم های سینمایی «آخرین نبرد» و «گلوگاه شیطان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: سینمای کنونی زیبنده نام مقدس جمهوری اسلامی ایران و در شأن جریان انقلاب نیست! مباحث فرهنگی این سینما مورد وثوق مفاهیم انقلاب اسلامی نیست و این ضعف بسیار شدید است.

وی ادامه داد: همین سینما علیرغم زخم هایی عمیق که بر تن دارد و این زخم ها به واسطه نگاه های غلط مدیران در ریل گذاری و سیاست گذاری های سینما به وجود آمده همچنان می تواند امیدآفرین و امیدبخش باشد.

بهمنی خاطرنشان کرد: شعار «تولید، دانش‌ بنیان و اشتغال‌آفرین» که مقام معظم رهبری برای سال جاری انتخاب کردند شعاری امیدوارکننده است البته اگر مدیرانی دغدغه مند و متعهد پیدا شوند و این شعار را تحقق بخشند.

این سینماگر یادآور شد: رسانه ملی بخشی از دستاوردهای دانش بنیان را به تصویر کشیده و ما همین اواخر نمونه آن را در سریال «بچه مهندس» شاهد بودیم اما سینما در این زمینه هیچ تلاشی نکرده و متأسفانه به شدت عقب مانده است! این پتانسیل در سینما کاملاً هدر رفته در صورتی که در غرب روی هر مسأله علمی که بتواند تکنیک را ارتقا بدهد مانور می دهند و قدرت خود را به رخ می کشند.

وی متذکر شد: ایران یکی از بهترین کشورهای نخبه پرور است و باید به نخبه های کشور توجه شود. ما برخی اتفاقات خارق العاده و حیرت انگیز را در کشورمان شاهدیم که باید بخشی از آن ها در سینما به تصویر کشیده شود. سینما باید به کمک دانش بنیان و دانش بنیان باید به کمک سینما بیاید. به عنوان مثال سینما می تواند اتفاقات مهمی که در حوزه های سدسازی و... به شکل کاملاً بومی رخ داده را برای کمک به دانش بنیان به تصویر بکشد و دانش بنیان ها نیز می توانند به رشد تکنیکی سینما کمک کنند.

این کارگردان سینما با بیان اینکه نشان دادن دستاوردها باعث غرور ملی می شود تصریح کرد: ما در حوزه های بی شماری نظیر حوزه موشکی، راه سازی و... امروزه در زمره درجه یک ترین کشورهای دنیا هستیم. ما در قضیه همین واکسن کرونا کاری کردیم کارستان! خوب سینمای ایران باید به جای اینکه بیش از این در منجلاب ابتذال غوطه بزند به این موارد خوب و استثنایی بپردازد.

بهمنی ادامه داد: متأسفانه پول های کثیف و موضوعات غیر مشروع و زشت و سیاه سینما را روز به روز به عقب رانده و اگر مدیران سینمایی تدبیری عاجل اندیشه نکنند و دست روی دست بگذارند وضعیت از این هم بدتر خواهد شد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.