دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱

ضرورت پرداختن به فرهنگ آیین و سنن ایرانی-اسلامی در هنرهای تصویری؛

از انتقاد نسبت به سیاه نمایی و خودتخریبی فرهنگی در فیلم های سینمایی تا تأکید برای بهره گیری از نظرات حلقه های نخبگانی برای ترویج فرهنگ ایرانی-اسلامی

احمدجو-انصافی-افتخاری-روح افزا-قرایی مقدم

سینماپرس: تعدادی از کارشناسان فرهنگی، هنرمندان و صاحب نظران علوم اجتماعی تأکید کردند: پرداختن به آیین و سنن ملی دغدغه هیچ مدیر و مسئولی نیست در صورتی که تمامی مسئولان فرهنگی و هنری کشورها همه تلاش شان را به کار می برند تا فرهنگ خودشان را از طریق آثار هنری به جهانیان عرضه کرده و نسل جوان شان را با سنت ها و آیین های کشورشان آشنا نمایند.

به گزارش سینماپرس حفظ هویت ایرانی - اسلامی در فرایند جهانی شدن بسیار مهم است. ما به‌ عنوان یک کشور اسلامی باید با توجه به فرصت‌ها و تهدیدهای ناشی از روند جهانی شدن خود را برای مواجهه با این پدیده مهیا ساخته و با اتکا به داشته‌های فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی، علاوه بر حفظ هویت ملی و فرهنگی خویش، با بهره‌گیری از ابزار برآمده از فرهنگ جهانی درصدد جهانی کردن آن باشیم.

اما متأسفانه سال های متمادی است که به رغم هشدارهای دغدغه مندانه کارشناسان و صاحب نظران این اتفاق در کشورمان رخ نداده و بیش از آنکه درصدد رشد و احیاء ترویج فرهنگ ارزشمندمان باشیم شاهد آن هستیم که فرهنگ ملی روز به روز بی اهمیت تر می شود. ترویج سبک زندگی غربی در برخی فیلم ها و سریال ها، بی توجهی مدیران فرهنگی به این مسائل و وادادگی در مقابل فرهنگ غرب زنگ خطری است که می تواند هویت ما را در آینده ای نه چندان دور از بین ببرد.

در همین راستا با ۵ تن از کارشناسان فرهنگی، هنرمندان و صاحب نظران علوم اجتماعی آقایان و خانم ها: امرالله احمدجو، جواد انصافی، دکتر لاله افتخاری، دکتر فرشته روح افزا و دکتر امان الله قرایی مقدم گفتگو کردیم که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

امرالله احمدجو کارگردان سینما و تلویزیون همزمان با نوروز ۱۴۰۱ در خصوص ضرورت پرداختن به فرهنگ آیین و سنن ایرانی-اسلامی در هنرهای تصویری سینما و تلویزیون گفت: ساختار سینما باید تماماً در خدمت رشد و ترویج فرهنگ ارزشمند و غنی ایرانی-اسلامی باشد؛ سینما به عنوان رسانه ای جریان ساز و اثرگذار در جهان کنونی باید متولی حمایت از فرهنگ ملی و اهداف کلان فرهنگی حکومت باشد و اگر مدیران سینمایی راهی را به غیر این بروند آن راه به بیراهه ختم خواهد شد. تبیین جایگاه سنت های ملی و دینی در هنرهفتم و پرداختن به فرهنگ خودی امری ضروری و دائمی است و مدیران فرهنگی چه در سینما چه در تلویزیون نباید به این مسأله نگاهی مناسبتی داشته باشند و همواره باید به این موضوعات مهم بپردازند.

از انتقاد نسبت به سیاه نمایی و خودتخریبی فرهنگی در فیلم های سینمایی تا تأکید برای بهره گیری از نظرات حلقه های نخبگانی برای ترویج فرهنگ ایرانی-اسلامی

جواد انصافی نویسنده، بازیگر و کارگردان نمایش های آیینی سنتی نیز در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: تجربه به من ثابت کرده پرداختن به آیین و سنن ملی دغدغه هیچ مدیر و مسئولی نیست در صورتی که تمامی مسئولان فرهنگی و هنری کشورها همه تلاش شان را به کار می برند تا فرهنگ خودشان را از طریق آثار هنری به جهانیان عرضه کرده و نسل جوان شان را با سنت ها و آیین های کشورشان آشنا نمایند. قبل از هر چیز مسئولان و سیاست گذاران محترم حوزه فرهنگ و هنر نباید فراموش کنند که نقطه مشترک فرهنگ ایرانی-اسلامی، انسانیت و عدالت است و از این رو مسئولان باید برای ترویج این فرهنگ غنی تلاش کنند؛ ما باید در سینما، تلویزیون و هنرهای نمایشی به آیین های پرمحتوای ایرانی-اسلامی بپردازیم اما افسوس که کمتر خبری از این قبیل تولیدات و حمایت از اندک هنرمندان دغدغه این حوزه شاهد هستیم.

از انتقاد نسبت به سیاه نمایی و خودتخریبی فرهنگی در فیلم های سینمایی تا تأکید برای بهره گیری از نظرات حلقه های نخبگانی برای ترویج فرهنگ ایرانی-اسلامی

دکتر لاله افتخاری عضو سابق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در این باره متذکر شد: مدیران فرهنگی با بهره گیری از نظرات حلقه های نخبگانی و حلقه های میانی با نظارت جدی و دقیق بر محتوای آثار باید موجبات ترویج فرهنگ ایرانی-اسلامی را فراهم آورند؛ آن ها ملزم هستند حمایت مادی و معنوی از تمامی دغدغه مندانی که مایلند در حوزه ترویج و احیای فرهنگ ایرانی-اسلامی گام بردارند حمایت کنند تا هنر سالم بتواند در خدمت جامعه باشد و آثار فرهنگی نتوانند جامعه را به کجراهه ببرند. مدیران فرهنگی باید دغدغه مندانه اطلاعات را بدون واسطه از خود جامعه بگیرند، با واقعیت ها آشنا شوند و بتوانند با استفاده از دیدگاه نخبگان و تخصص های مختلف به مقابله با فرهنگ منحط غرب بپردازند. بی شک اگر دست جوانان را از فرهنگ ایرانی-اسلامی پر کنیم همه چیز درست می شود. مدیران فرهنگی باید با نظارت و هدایت گری ویژه سعی در افزایش تولیدات ارزشمند در راستای ترویج دین مبین اسلام و فرهنگ ملی داشته باشند و امیدواریم که به زودی شاهد تحقق این اتفاق باشیم.

دکتر فرشته روح افزا استاد دانشگاه، پژوهش گر حوزه و فعال فرهنگی همزمان با سال نو در خصوص ضرورت پرداختن به فرهنگ آیین و سنن ایرانی-اسلامی در هنرهای تصویری سینما و تلویزیون گفت: وادادگی در مقابل فرهنگ متداول جهان نادرست ترین کاری است که می توان انجام داد چرا که آن فرهنگ نه ریشه و مبنایی دارد، نه درس آموز است و نه سازنده! اما ما فرهنگ اصیل و ناب ایرانی-اسلامی را در اختیار داریم که در صورت دغدغه مندی از سوی هنرمندان و متولیان فرهنگی و هنری می توان مردم دنیا را با این فرهنگ والا و ارزشمند و انسانی آشنا کنیم. بی توجهی به فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی در حوزه تولید آثار تصویری باعث می شود جایگزین های غلط برای آن پیدا شود. متأسفانه همین هم شده و ما به خصوص در تولیدات سینمایی شاهد چنین پدیده شومی هستیم. بی پروایی در روابط دختر و پسرها و حتی روابط زوجین، بی بند و باری جنسی و ترویج فرهنگ منحط غرب مانند ازدواج سفید و... یعنی همان چیزهایی که ما در فیلم های غربی ها و در زندگی های شان می بینیم چرا باید در سینمای ما وجود داشته باشد؟

از انتقاد نسبت به سیاه نمایی و خودتخریبی فرهنگی در فیلم های سینمایی تا تأکید برای بهره گیری از نظرات حلقه های نخبگانی برای ترویج فرهنگ ایرانی-اسلامی

دکتر امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه در این باره به سینماپرس گفت: غربی ها از طریق ابزارهای رسانه ای نظیر فیلم و سینما عشق به میهن درون شهروندان خود نهادینه می کنند اما در کشور ما همه چیز رویه ای کاملا معکوس دارد! ما در فیلم های مان سیاهی و تلخی را ارائه می کنیم و تصویر زشتی از جامعه نشان داده و مردم را روز به روز مأیوس تر و افسرده تر می کنیم در حالی که غربی ها مدام برای خود قهرمان سازی می کنند، فرهنگ ملی خود را اشاعه می دهند و سعی دارند با این روش امید را در دل های مردمان شان زنده نگه دارند. ما باید دلبستگی به فرهنگ ملی را در میان تک تک مردم این سرزمین به وجود بیاوریم تا هیچ کس میل به رفتن نداشته باشد. به خصوص ایجاد حس علاقه و دلبستگی به فرهنگ، آیین و سنن ملی باید در نسل جوان صد چندان شود چرا که امروزه بسیاری از جوانان به دلیل مشکلات اقتصادی، مسائل معیشتی، بیکاری و... به فکر مهاجرت هستند و این مسأله باعث فرار مغزها از ایران می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.