دوشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۷

ضرورت پرداختن به فرهنگ آیین و سنن ایرانی-اسلامی در هنرهای تصویری/۲

انصافی: پرداختن به آیین و سنن ملی دغدغه هیچ مدیر و مسئولی نیست!/ نقطه مشترک فرهنگ ایرانی-اسلامی، انسانیت است

جواد انصافی

سینماپرس: جواد انصافی نویسنده، بازیگر و کارگردان نمایش های آیینی سنتی همزمان با نوروز ۱۴۰۱ در خصوص ضرورت پرداختن به فرهنگ آیین و سنن ایرانی-اسلامی در هنرهای تصویری سینما و تلویزیون گفت: تجربه به من ثابت کرده پرداختن به آیین و سنن ملی دغدغه هیچ مدیر و مسئولی نیست در صورتی که تمامی مسئولان فرهنگی و هنری کشورها همه تلاش شان را به کار می برند تا فرهنگ خودشان را از طریق آثار هنری به جهانیان عرضه کرده و نسل جوان شان را با سنت ها و آیین های کشورشان آشنا نمایند.

این پژوهشگر، کارگردان و نویسنده در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: قبل از هر چیز مسئولان و سیاست گذاران محترم حوزه فرهنگ و هنر نباید فراموش کنند که نقطه مشترک فرهنگ ایرانی-اسلامی، انسانیت و عدالت است و از این رو مسئولان باید برای ترویج این فرهنگ غنی تلاش کنند؛ ما باید در سینما، تلویزیون و هنرهای نمایشی به آیین های پرمحتوای ایرانی-اسلامی بپردازیم اما افسوس که کمتر خبری از این قبیل تولیدات و حمایت از اندک هنرمندان دغدغه این حوزه شاهد هستیم.

این هنرمند پیشکسوت بی توجهی مدیران فرهنگی و هنری را باعث گرایش نسل جوان به تولیدات فرهنگی غربی ها و گرایش به آیین ها و فرهنگ غربی برشمرد و در این رابطه تصریح کرد: اگر این بی توجهی مدیران فرهنگی همچنان ادامه پیدا کند تا چند سال آتی دیگر خبری از فرهنگ ایرانی-اسلامی، آیین و سنت های ارزشمند، غنی و کهن ما باقی نخواهد ماند. وقتی ما خوراک فرهنگی مناسب برای نسل جوان فراهم نکنیم بدیهی است که آن ها در دنیای امروز که دنیای تکنولوژی است اسباب سرگرمی خود را از جاهای دیگر پیدا خواهند کرد و این اتفاق برای کشور ما بسیار خطرناک است و می تواند منجر به فجایع فرهنگی شود.

انصافی متذکر شد: این بسیار دردناک است که جوان ایرانی امروزه بیش از اینکه به آیین ها و سنت های ملی و دینی کشورش آشنا باشد به سمت مراسم های غربی مانند هالووین و کریسمس و... گرایش پیدا کرده است؛ این اگر نشان از کم کاری مسئولان فرهنگی نیست، نشان از چیست؟

کارگردان نمایش «چله زری و عمو چله جون» و «کل عنایت» تأکید کرد: ما باید از طریق سینما، تلویزیون و تئاتر کشور به عنوان ۳ مرکز اصلی هنری و رسانه ای که مخاطبان زیادی هم دارند دست به فرهنگ سازی و اشاعه آیین های ارزشمند و غنی ایرانی-اسلامی بزنیم. مدیران تئاتر، سینما و تلویزیون باید دست در دست هم دهند و در ترویج و اشاعه فرهنگ ارزشمند ایرانی-اسلامی کوشا باشند.

وی در پایان این گفتگو افزود: تولیدات سینمایی، تلویزیونی و تئاتری در خصوص فرهنگ ایرانی-اسلامی نیاز به صرف هزینه های گزاف هم ندارند چرا که هرچقدر این کارها ساده تر تولید و اجرا شوند بیشتر به دل مخاطبان شان که توده های مردم هستند خواهند نشست. متولیان هنر در کشور ما باید وضعیت بغرنج و خطیر کنونی و اینکه ما در احاطه فرهنگ غربی قرار گرفته ایم را درک کنند و با دغدغه مندی و اهتمام جدی سعی در گسترش فرهنگ ارزشمند ایرانی-اسلامی از طریق تولید آثار تصویری و نمایشی داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.