سه‌شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵

ضرورت پرداختن به فرهنگ آیین و سنن ایرانی-اسلامی در هنرهای تصویری/۵

قرایی مقدم: غربی ها از طریق ابزارهای رسانه ای نظیر فیلم و سینما عشق به میهن درون شهروندان خود نهادینه می کنند اما در کشور ما همه چیز رویه ای کاملا معکوس دارد!

دکتر امان الله قرایی مقدم

سینماپرس: دکتر امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه همزمان با سال نو در خصوص ضرورت پرداختن به فرهنگ آیین و سنن ایرانی-اسلامی در هنرهای تصویری سینما و تلویزیون گفت: غربی ها از طریق ابزارهای رسانه ای نظیر فیلم و سینما عشق به میهن درون شهروندان خود نهادینه می کنند اما در کشور ما همه چیز رویه ای کاملا معکوس دارد! ما در فیلم های مان سیاهی و تلخی را ارائه می کنیم و تصویر زشتی از جامعه نشان داده و مردم را روز به روز مأیوس تر و افسرده تر می کنیم در حالی که غربی ها مدام برای خود قهرمان سازی می کنند، فرهنگ ملی خود را اشاعه می دهند و سعی دارند با این روش امید را در دل های مردمان شان زنده نگه دارند.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: حفظ و پایداری هر حکومتی بر اساس پاسداری از ارزش ها و هنجارها و میراث فرهنگی و ملی آن کشور است. بر اساس نوشته های مختلف جامعه شناسان بزرگ دنیا نظیر آندرسون و فرهنگ شناسان ایرانی و بسیاری دیگر آنچه باعث شده تا ایران در حساس ترین برهه های زمانی همواره پابرجا بماند فرهنگ و تمدن ملی و میهنی ما بوده.

دکتر قرایی مقدم خاطرنشان کرد: اگر در تاریخ ایران می بینیم که این کشور در برخی جنگ ها شکست خورده به دلیل آن بوده که در آن روزگاران حکومت های قابلی نداشته؛ اما نکته مهم و قابل تأمل آنجا است که مردم ایران همواره به کشور و آب و خاک شان عرق داشته و دارند.

این استاد دانشگاه لزوم ایجاد دلبستگی به فرهنگ ملی را امری ضروری برشمرد و در این باره اظهار داشت: ما باید دلبستگی به فرهنگ ملی را در میان تک تک مردم این سرزمین به وجود بیاوریم تا هیچ کس میل به رفتن نداشته باشد. به خصوص ایجاد حس علاقه و دلبستگی به فرهنگ، آیین و سنن ملی باید در نسل جوان صد چندان شود چرا که امروزه بسیاری از جوانان به دلیل مشکلات اقتصادی، مسائل معیشتی، بیکاری و... به فکر مهاجرت هستند و این مسأله باعث فرار مغزها از ایران می شود.

وی در همین راستا ادامه داد: ما باید تمام تدبیرمان را به کار بگیریم تا جوان ایرانی به هیچ عنوان میل به جلای وطن نداشته باشد و با جان و دلش برای کشورش خدمت کند. ما باید ایرانی بمانیم اما از تمدن عقب نمانیم.

این جامعه شناس متذکر شد: غربی ها به ویژه آمریکایی ها از طریق فیلم های سینمایی، سریال های تلویزیونی و آموزش و پرورش به نسل جوان خود عشق به میهن می آموزند اما ما در این حوزه اندرخم یک کوچه هستیم و تصویر درستی از دستاوردهای کشور و فرهنگ ارزشمند ملی مان به نسل جوان ارائه نمی دهیم.

دکتر قرایی مقدم تصریح کرد: یک کشور زمانی می تواند موفق باشد که مردمانش به بزرگان آن کشور عشق داشته باشند اما این مایه تأسف و حسرت است که بخش عمده ای از نسل جوان کشور ما بزرگان این کشور را نمی شناسند اما با قهرمانان دروغین و پوشالی غربی و همینطور فرهنگ غرب آشنایی کامل دارند. این فاجعه بار است که جوان ایرانی عید نوروز برایش اهمیت ندارد اما جشن هالووین و کریسمس غربی را برگزار می کند. تا زمانی که نسل جوان ما به فرهنگ ملی خود پایبند نباشد و به بزرگان کشورش عشق نورزد ما قطعا قافیه را باخته ایم.

وی خاطرنشان کرد: همه دنیا کوشش می کنند جوانان شان با هنجارها و ارزش های ملی و میهنی شان آشنا شوند؛ عاشق کشورشان شوند وآن را به دور از بلا نگه دارند. اما در کشور ما با این همه خودتخریبی که در فضای رسانه ای و فیلم ها و سریال ها و سینمای مان وجود دارد کاری کرده ایم که جوان ایرانی عشق به کشور و فرهنگ ملی را از دست بدهد.

این استاد دانشگاه در پایان این گفتگو متذکر شد: من به تمامی دست اندرکاران و مسئولان کشور هشدار می دهم اگر برای رشد و توسعه فرهنگ ملی کشور تلاش نکنیم عشق به وطن باقی نمی ماند و هر گونه تجاوز بیگانه می تواند ما را از پا دربیاورد. ما باید جوان ایرانی را عاشق کشور کنیم، موقعی می توانیم در این مهم به پیروزی برسیم که نسل جوان ما کمترین میلی برای جلای وطن نداشته باشد و با جان و دل در این سرزمین به کشورش خدمت کند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.