دوشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲

ضرورت پرداختن به فرهنگ آیین و سنن ایرانی-اسلامی در هنرهای تصویری/۱

احمدجو: ساختار سینما باید در خدمت رشد و ترویج فرهنگ ارزشمند و غنی ایرانی-اسلامی باشد/ تبیین جایگاه سنت های ملی و دینی در هنرهفتم امری ضروری است

امرالله احمدجو

سینماپرس: امرالله احمدجو کارگردان سینما و تلویزیون همزمان با نوروز ۱۴۰۱ در خصوص ضرورت پرداختن به فرهنگ آیین و سنن ایرانی-اسلامی در هنرهای تصویری سینما و تلویزیون گفت: ساختار سینما باید تماماً در خدمت رشد و ترویج فرهنگ ارزشمند و غنی ایرانی-اسلامی باشد؛ سینما به عنوان رسانه ای جریان ساز و اثرگذار در جهان کنونی باید متولی حمایت از فرهنگ ملی و اهداف کلان فرهنگی حکومت باشد و اگر مدیران سینمایی راهی را به غیر این بروند آن راه به بیراهه ختم خواهد شد.

کارگردان سریال های تلویزیونی «روزی روزگاری» و «تفنگ سرپر» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: تبیین جایگاه سنت های ملی و دینی در هنرهفتم و پرداختن به فرهنگ خودی امری ضروری و دائمی است و مدیران فرهنگی چه در سینما چه در تلویزیون نباید به این مسأله نگاهی مناسبتی داشته باشند و همواره باید به این موضوعات مهم بپردازند.

وی ادامه داد: متأسفانه در بسیاری از تولیدات سینما و تلویزیون به ویژه فیلم های سینمایی جای فرهنگ ایرانی-اسلامی به شدت خالی به نظر می رسد و این فرهنگ غربی است که در بسیاری از فیلم ها ترویج می شود. این در حالی است که سینمای ما و سایر هنرهای مان باید هویت بومی پیدا کنند و ارتباط قوی تری باید با مخاطبان داشته باشند.

احمدجو توجه به موضوعات متنوع را یکی از راهکارهای جذب مخاطب برای تولید این قبیل آثار برشمرد و در این باره اظهار داشت: مدیران باید در فرهنگ ملی و فرهنگ دینی به تمامی موضوعات و زمینه ها ورود کنند. باید به همه جور موضوعی پرداخته شود چرا که فرهنگ حوزه ای بسیار گسترده است و انواع و اقسام موضوعات را در برمی گیرد.

این سینماگر خاطرنشان کرد: بدیهی است که دستیابی به این مسأله نیاز به بودجه دارد و مدیرانی که داعیه دار کار فرهنگی هستند و مدام از رشد و توسعه فرهنگ حرف می زنند و وعده های شیرین می دهند باید بودجه مناسبی برای این کارها در نظر بگیرند و از همه فیلمسازانی که تمایل برای تولید چنین آثاری را دارند دعوت به کار نموده و شرایط تولید را برای آن ها تسهیل کنند تا ان شاالله بتوانیم در کوتاه مدت شاهد تولیدات زیادی در این حوزه باشیم.

کارگردان فیلم سینمایی «شاخه های بید» یکی از معضلات حوزه فرهنگ و هنر را مدیرانی دانست که فضای فرهنگی را نمی شناسند و در این باره تصریح کرد: متأسفانه بارها مدیرانی را شاهد بودیم که حتی در حوزه فرهنگ اندک مطالعه ای هم نداشتند و سعی در آموختن و یادگرفتن هم نداشته اند. ما خیلی وقت ها به کسانی برخوردیم که تصمیم گیری در تصویب فیلمنامه ها را بر عهده داشتند اما شناختی به ریزه کاری های فرهنگی نداشتند؛ این اتفاقات تلخ و غلط است و باعث لطمات جدی به حوزه فرهنگ و هنر می شود.

وی در پایان این گفتگو افزود: امیدوارم در سینما و تلویزیون مدیرانی باشند که به فرهنگ دینی و ملی عشق بورزند و از درون این فرهنگ را بشناسند و شجاعانه برای ارتقا در سطح تکنیکی و موضوعی و محتوایی آثار تلاش کنند چرا که همه آنچه در این گستره است اهمیت دارد و ما باید به صورت ویژه به همه این مسائل توجه داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.