دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹

گزارشی از مجموعه های تلویزیونی ماه مبارک رمضان؛

رسانه ملی و آزمون مهم در رمضان الکریم/ از طنز «خوشنام» تا تشویق به تولید دانش‌بنیان در «از سرنوشت ۴»؛ آیا سریال های رمضانی می توانند نظر مثبت مخاطبان را جلب کنند؟

مجموعه های تلویزیونی ماه مبارک رمضان

سینماپرس: ماه مبارک امسال سریال های «نجلا ٢» به کارگردانی خیرالله تقیانی پور، «از سرنوشت ۴» به کارگردانی محمدرضا خردمندان، «خوشنام» به کارگردانی علیرضا نجف زاده و «مسافران شهر» به کارگردانی مشترک احمد معظمی و سیروس حسن پور قرار است مخاطبان گسترده رسانه ملی را پای تلویزیون بنشانند. این در حالی است که «نجلا ۲» سریال نوروزی شبکه سوم سیما نیز بود که پخش آن همچنان در ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت.

به گزارش سینماپرس سریال های مناسبتی همیشه جایگاه ویژه ای نزد مخاطبان داشته و اغلب آن ها به محبوبیت زیادی نزد بینندگان رسانه ملی دست پیدا کرده اند. به عنوان مثال در سال های اخیر سریال «پایتخت» در عید نوروز و ماه رمضان با فضای شاد و ساختار قابل قبولش مخاطبان زیادی را جذب کرد و بر اساس نظرسنجی‌های مختلف، پربیننده‌ترین سریال بود و سال ها قبل رضا عطاران با سریال های رمضانی اش مخاطبان انبوهی را پای گیرنده های تلویزیون می نشاند در صورتی که سال ها است کیفیت بسیار پایین آثار تولید شده مناسبتی باعث شده تا مخاطب دیگر چندان رغبتی به تماشای این گونه آثار نداشته باشد.

با توجه به آنکه سریال های نوروز ۱۴۰۱ چندان نتوانستند در جذب مخاطب موفق عمل کنند اینک رسانه ملی در رمضان الکریم با یک آزمون جدی مواجه است؛ اینکه آیا تلویزیون از این آزمون سربلند بیرون خواهد آمد یا رفوزه خواهد شد نکته ای است که طی روزهای اخیر متوجه آن می شویم و سپس می توانیم عملکرد مدیران فعلی سازمان صدا و سیما را مورد محک جدی قرار دهیم.

سینماپرس در ذیل این مقدمه، نگاهی گذرا به سریال ها و برنامه هایی که قرار است در این ایام مخاطبان رسانه ملی را سرگرم سازد انداخته که نتیجه آن از نظر مخاطبان گرامی می گذرد.

شبکه یک سیما

سریال «خوشنام» به کارگردانی علیرضا نجف‌زاده و تهیه‌کنندگی احمد زالی در ایام‌ماه مبارک رمضان هر شب بعد از خبر ساعت ۲۱ از شبکه یک پخش خواهد شد. «خوشنام» تنها سریال طنز رمضانی است و احتمالاً در صورت خوش ساخت بودن می تواند مخاطبان انبوهی را پای گیرنده های تلویزیون بنشاند.

در خلاصه داستان این سریال می‌خوانیم: از مکافات عمل غافل مشو، گندم از گندم بروید جو ز جو. این سریال قصه جوانی است که می خواهد از گذشته تاریک و ویرانه اش بازگردد و به دنبال جبران است.

برخی بازیگران سریال تلویزیونی خوشنام عبارتند از: حمید لولایی، هومن حاجی عبداللهی، عباس جمشیدی فر، شهره لرستانی، فریده سپاه منصور، سحر ولدبیگی، امیر کربلایی زاده، امیر غفارمنش، نیلوفر رجایی‌فر، رابعه مدنی، خسرو احمدی، اکبر سنگی، مهرداد ضیایی، ساناز سماواتی، مریم سرمدی، محمدرضا داوود نژاد، کریم قربانی، الهه جعفری، سیامک ادیب، سلمان خطی، فرزاد حاتمیان، سید رضا حسینی، پروین ملکی، مهری آل آقا، دلارام ترکی و...

شبکه دو سیما

سریال «از سرنوشت ۴» به کارگردانی محمدرضا خردمندان و تهیه‌کنندگی اکبر تحویلیان در ماه رمضان از شبکه دو سیما پخش می‌شود.

«از سرنوشت» تاکنون سه فصل را پشت سر گذاشته است و فصل چهارم موانع تولید داخل بر سر راه جوانان و تشویق به تولید دانش‌بنیان را دنبال می کند.
برخی بازیگران «از سرنوشت ۴» عبارتند از: مجید واشقانی، حسین پاکدل، لیلا بلوکات، رضا داوودنژاد، ساناز سعیدی، سید مهرداد ضیایی، نگین صدق گویا، سولماز غنی، مائده طهماسبی و رضا بنفشه خواه.

«از سرنوشت ۴» محصول گروه فیلم و سریال شبکه دو سیما است که هر شب ساعت ۲۱:۳۰ به روی آنتن‌می رود.

شبکه سه سیما

پخش فصل دوم سریال «نجلا» به کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور و تهیه‌کنندگی سعید سعدی را که از اول فروردین آغاز شده تا پایان ماه رمضان ادامه می‌دهد. این سریال در ساعت ۲۰ و ۴۵ دقیقه پخش می شود.

فصل یکم «نجلا»، مهر ۱۳۹۹ هم‌زمان با اربعین حسینی روی آنتن رفت.
حسام منظور، محیا دهقانی، ملیکا شریفی‌نیا، مصطفی ساسانی، سوگل طهماسبی، ایوب آقاخانی، مرتضی شاه‌کرم، بدرالسادات برنجانی، محسن پوشایی، هدایت هاشمی، سیدمهرداد ضیایی و آزیتا حاجیان برخی بازیگرانی هستند که در این سریال به ایفای نقش می‌پردازند.

شبکه پنج سیما

«مسافران شهر» سریال رمضانی شبکه پنج است.

این سریال که در ژانر ملودرام اجتماعی به معضلات روز جامعه می پردازد، نگاهی ویژه به رزمندگان دوران ۸ سال دفاع مقدس و ایثارگران دارد.
سریال «مسافران شهر» به صورت اپیزودیک طراحی شده است و هر اپیزود حول یک شخصیت اصلی و با داستانی متفاوت در چند قسمت طراحی شده که با یک خط داستانی مشترک، همه اپیزودها را به هم مرتبط کرده است.

تهیه کننده «مسافران شهر» پرویز امیری است و سیروس حسن پور و احمد معظمی از جمله کارگردان های این سریال اند.

از بازیگران «مسافران شهر» می‌توان به حبیب دهقان نسب، اسماعیل محرابی، ویدا جوان، آشا محرابی، شهرام قائدی، پوراندخت مهیمن، فریبا کوثری، شهرزاد کمال زاده و نسرین نکیسا اشاره کرد.

سریال «مسافران شهر» از ابتدای ماه مبارک رمضان، هر شب ساعت ۲۰ از شبکه پنج سیما پخش می‌شود و تکرار آن ساعت ۲۳ خواهد بود.

علاوه بر سریال های داستانی صدا و سیما برای ماه مبارک رمضان، برنامه‌های ویژه‌ای را برای سحر، افطار، مناجات‌خوانی و سخنرانی را در کنار ۴ سریال تلویزیونی درنظرگرفته است.

«ماه خدا» ویژه برنامه سحری ماه رمضان شبکه یک سیما، با اجرای حسن سلطانی شامل بخش‌های مختلف کارشناسی، سخن بزرگان، مناجات، مداحی و ...‌ روی آنتن می‌رود.

«به افق بهشت» با اجرای سیدکاظم احمدزاده ویژه برنامه سحرگاهی شبکه دو از کربلای معلی به روی آنتن خواهد رفت. این برنامه شامل بخش‌های متنوع گفت‌وگوی کارشناسی، مناجات‌خوانی، دعا، قرائت قرآن کریم، پخش کلیپ و سرود و ... است.

شبکه سه همچون ماه رمضان‌ سال گذشته، ویژه برنامه «ماه من» را با اجرای نجم‌الدین شریعتی و به منظور بررسی مسائل مختلف دینی و فرهنگی با حضور کارشناسان مطرح دینی تهیه و تدارک دیده است.

شبکه چهار با بازپخش برنامه «سحوری» با اجرای ساعد باقری شاعر سرشناس و سرآینده سرود ملّی کشورمان و اجرای نیایش‌های شنیدنی ویژه سحرگاه از اولین سحرگاه ماه مبارک رمضان، همراه روزه‌داران خواهد بود.

شبکه پنج برای سحرگاهان ماه مبارک رمضان، برنامه «قرار بهشت» را تدارک دیده است. این برنامه به تهیه‌کنندگی توحید عرب و با اجرای مجید یراق‌بافان از گلزار شهدای بهشت زهرا(س)، شب زنده داران ضیافت الهی را همراهی می‌کند.

امین فروغی کارشناس و پژوهشگر تاریخ و ادبیات در «قرار بهشت» به بررسی فضائل حضرت علی (ع) در متون تاریخی می‌پردازد.

ویژه برنامه سحر شبکه پنج سیما با حضور خانواده شهدای انقلاب، دفاع مقدس، مدافعان حرم از گلزار بهشت زهرا (س) تماشایی می‌شود و با بخش‌های مختلف مانند مناجات‌خوانی از اماکن متبرکه حرم رضوی، حرم مطهر حضرت معصومه (س) و ... روی آنتن می‌رود.

«مهمان خدا» ویژه برنامه سحرگاهی شبکه قرآن و معارف سیما است که با اجرای هادی صلح‌جو از حرم مطهر امام هشتم روی آنتن می‌رود.

این برنامه ترکیبی با محوریت تبلیغ و ترویج روحیه شب زنده‌داری و بهره‌گیری از اوقات ویژه سحر برای نیایش به درگاه حضرت حق و با دعوت از کارشناسان مذهبی با حضور خوانندگان آئینی، مداحان اهل بیت، خانواده های شهدا و پخش فرازهایی از مناجات و نیایش، روی آنتن خواهد رفت.

در شبکه افق هم ویژه برنامه «وقت سحر» با اجرای صابر خراسانی و میزبانی از حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان با موضوع کلی کارکرد اجتماعی دین و ارتباط زنده با سفره‌های سحری در مساجد، امامزاده ها، قبور شهدا و... و آیتم‌های متعدد دیگر روانه آنتن خواهد شد.

برنامه «دعوت» شبکه یک‌ سیما با اجرای حجت‌الاسلام محمد برمایی با محوریت بررسی کتاب‌هایی که بر اساس واقعیت نوشته شده و با هدف آموزش سبک زندگی اسلامی ایرانی به مخاطبان ارائه خواهد شد.

شبکه دو سیما برنامه «آدم‌های خوب شهر» را با اجرای محمد سلوکی برای روزه‌داران پخش می‌کند. این برنامه با محوریت پرداختن به فعالیت‌های خیرین و نیکوکاران و گفت‌وگو با آنها روی آنتن می‌رود.

این برنامه با تغییرات کلی در ساختار برنامه، به روایت زندگی انسان‌های خیّری می‌پردازد که کارهای شاخصی در حیطه ایتام انجام داده‌اند. یکی از آیتم‌های جذاب این برنامه، نمایش «رسم و رسوم رمضان در کشورهای مختلف دنیا» است.

در شبکه سه، «مثل ماه» با اجرای رسالت بوذری ویژه برنامه افطار خواهد بود. این برنامه با دعوت از میهمانانی از حوزه‌های مختلف فرهنگی، دینی و اجتماعی قبل از افطار به روی آنتن خواهد رفت.

در شبکه چهار، مخاطبان، بیننده برنامه پرمخاطب «زندگی پس از زندگی» با اجرای عباس موزون خواهند بود.

فصل سوم برنامه «زندگی پس از زندگی» روایت‌گر بیان تجربیات مرگ موقت افرادی است که در شرایط مرگ کلینیکی و یا خروج موقت روح از جسم قرار گرفته‌اند. در این برنامه با تجربه‌گران مرگ موقت از نقاط مختلف کشور آشنا می شویم که طی چندین سال پژوهش، گفت‌وگو و مصاحبه حضوری انجام شده است.

«هیوا» از ساعت ۲۰ ویژه برنامه لحظات عرفانی افطار شبکه پنج سیماست که اجرای آن را عاطفه میرسیدی برعهده خواهد داشت.

شبکه قرآن و معارف سیما از ساعت ۱۸:۳۰ با ویژه برنامه «ضیافت» و با هدف معرفی چهره‌ها و شخصیت های برجسته جهان تشییع و بررسی ۳۰ شخصیت از علمای دینی مهمان خانه های مخاطبان تلویزیون خواهد بود. این برنامه را سیدعلیرضا قوامی اجرا خواهد کرد.

«بی‌انتها» ویژه برنامه افطار شبکه نسیم است که با روایتگری حامد عسگری و حال و هوای متفاوت و آیتم‌های خاص هر شب روی آنتن می‌رود.

در شبکه جهانی جام‌جم برنامه‌ای با محوریت پرداختن به خصایص برجسته اخلاقی برگرفته از صحیفه سجادیه در قالب نمایش کوتاه در لحظات افطار ارائه می‌شود.

این برنامه «خانه‌ای در کوچه فردوس» نام دارد که شهرام شکیبا و ستاره قطبی آن را اجرا خواهند کرد. بازیگرانی همچون مرتضی زارع، احمد یاوری شاد، کاملیا ابراهیمی، امیرعلی و صدرا شکیبا و آمیتیس حجت الاسلامی در هر قسمت با یک موضوع نمایشی محور محتوای خود را پی می‌گیرند.

سیدعلیرضا مرتضوی در این برنامه هم به عنوان دایی خانواده شکیبا و هم کارشناس از منظر روانشناسی به تبیین موضوع می‌پردازد.

شبکه افق ویژه‌ برنامه افطار خود را با نام «چشمه» با اجرای مصطفی فاروئی از ساعت ۱۸ با محوریت پرداختن به فعالیت‌های مساجد در جامعه اسلامی پخش می‌کند.

این برنامه با موضوع نقش محوری مسجد در طول تاریخ هر بار با حضور یک کارشناس به شاخ و برگ‌های این موضوع جامع همچون تاریخچه مسجد، مسجد و سیاست، مسجد و مردم، مسجد و فرهنگ و... و. می‌پردازد.

برنامه «ماهِ ماه» ویژه افطار شبکه سلامت سیما، هر شب، ساعت ۱۹ با اجرای اسماعیل باستانی به صورت زنده روی آنتن می‌رود.

ویژه ‌برنامه «ماهِ ماه» به‌تهیه‌کنندگی سیدمحمدحسین پورفاضلی است که میزبان اهالی جامعه پزشکی و مدافعان سلامت کشور است.

این برنامه قهرمانانی دارد از جنس مردم این سرزمین و در هر قصه روایتی از امید به زندگی و نگاه و توجه خدا و شروع دوباره را می‌توان دید که پزشکان و کادر بهداشت و درمان کشور، روایتگر این داستان‌ها هستند.

شبکه امید با برنامه «سرقرار» ویژه افطاری خود با اجرای فاطمه امجدیان و سیدمحمدصادق تربتیان مخاطبان خود را همراهی می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.