چهارشنبه ۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹

سینماپرس در سالی که گذشت؛ بخش سوم/ پاییز ۱۴۰۰

از تأکید بر لزوم بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور تا درخواست قاطبه سینماگران برای تعیین تکلیف خانه سینما

سینماپرس در سالی که گذشت؛ بخش سوم/ پاییز ۱۴۰۰

سینماپرس: بخشی از گفتگوهای سینماپرس با سینماگران در فصل پاییز سال ۱۴۰۰ مربوط به مسائل و موضوعاتی همچون: ویژگی های رئیس سازمان سینمایی از نظر سینماگران، لزوم بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور، لزوم ساماندهی صنوف سینمایی در دولت سیزدهم و... بود.

همزمان با نوروز ۱۴۰۱ برآن شدیم تا اهم گفتگوهای اهالی سینما با سینماپرس را در ۴ فصل مجزا منتشر کنیم؛ مطلبی که قطعاً خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود و یادآور واکنش های به موقع اهالی سینما و نکته سنجی سینماپرس در بزنگاه های حساس و مهم است.

برخی دیگر از موضوعات در فصل پاییز عبارتند از انتظار هنرمندان از وزیر ارشاد دولت سیزدهم، نابسامانی فعالیت سینماگران در بحران کرونا، راهکار برون رفت از رکود سینما، لزوم ایجاد تحول در ساختار و رویکردهای رسانه ملی، وضعیت بحران زده سینمای کودک و نوجوان، انتظارات از انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، لزوم بازگشت هویت به جشنواره فجر انقلاب، شأنیت و ویژگی های ضروری اعضای شورای عالی سینما و ...

۱- ویژگی های رئیس سازمان سینمایی از نظر سینماگران

تعدادی از سینماگران مطرح کشور در خصوص انتظارات از رئیس سازمان سینمایی کشور تأکید کردند: لودگی و ابتذال و سیاه نمایی و مسائل وقیح و بی شرمانه ای همچون خیانت زن به شوهر، شوخی های رکیک و جنسی در سینمای امروز ایران بیداد می کند و وظیفه رئیس جدید سازمان سینمایی جلوگیری از ابتذال بیش از حد آثار سینمایی است؛ این دسته از سینماگران همچنین متذکر شدند: سینمای ایران نیاز به مدیری دارد که به دستاوردهای انقلاب اسلامی اشراف کامل داشته باشد و از آن صیانت و پاسداری کند در غیر این صورت ما کمافی سابق باز هم دچار کجروی و انحراف بیشتر در حوزه سینما خواهیم شد.

سینماگران به جان آمده از عملکرد ضعیف مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید همزمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم از ویژگی های یک مدیر مناسب سینمایی سخن گفتند؛ مدیری که بتواند سینمای ایران را از ورطه هولناکی که در آن در حال دست و پا زدن و غرق شدن است نجات دهد و امید را به زندگی سینماگران بخت برگشته که بعضاً طی سال های اخیر توان تأمین معاش روزانه شان را نیز نداشتند بازگرداند. در همین راستا ۸ تن از سینماگران مطرح کشورمان خانم ها و آقایان: علی ملاقلی پور، مرجان اشرفی زاده، غلامرضا آزادی، پوران درخشنده، محسن محسنی نسب، هوشنگ توکلی، جهانگیر الماسی و پولاد کیمیایی با ما گفتگو کردند. چهارشنبه ۷ مهر ۱۴۰۰

۲- لزوم بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور در پی اولین دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی با اعضای هیأت دولت سیزدهم و تأکید ایشان در خصوص لزوم بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور تأکید کردند: اولین اقدام انقلابی مسئولان وزارت ارشاد باید تعیین تکلیف خانه سینما باشد. سینماگران همچنین متذکر شدند: مدیران سینمایی نباید فریب زرق و برق جشنواره ها غربی و نخل طلا و اسکار و... را بخورند و در بغل غربی ها غش کنند!

رئیس جمهور و اعضای دولت سیزدهم، شنبه ششم شهریور ۱۴۰۰ با حضور در حسینیه امام خمینی (ره) با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در بخشی از این دیدار با تأکید بر اهمیت مسئله «فرهنگ و رسانه»، ساختار فرهنگی کشور را دارای اشکال و نیازمند بازسازی انقلابی خواندند و افزودند: حرکت انقلابی یعنی حرکتی بنیانی، خردمندانه، عاقلانه و برخاسته از اندیشه و حکمت، نه حرکت بی‌هوا و بی‌حساب.

حضرت آیت‌الله با اشاره به نقش زیربنایی و نرام‌افزاری فرهنگ، بسیاری از خطاها مانند اسراف، تقلید کورکورانه و سبک زندگی تجملاتی را ناشی از ریشه‌های فرهنگی دانستند و با تأکید بر ضرورت اصلاح این انحرافها با استفاده از ابزارهای فرهنگی، گفتند: ابزارهای فرهنگی و هنری مانند سینما، رسانه‌های صوتی و تصویری، مطبوعات و کتاب را واقعاً شکوفا کنید.

ایشان با ابراز خرسندی از رویش لشکر عظیمی از جوانان علاقه‌مند در حوزه فرهنگ، بخش‌های فرهنگی دولت را موظف به حمایت هوشمند از این جوانان و طرح‌های ابتکاری آنان خواندند و خاطرنشان کردند: استعدادهای جوان را کشف، و آزادی آنها را در چارچوب قانون تضمین کنید، البته با فساد اخلاقی و فساد در زمینه فرهنگ نیز بدون رودربایستی مقابله کنید.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: راه اصلی مواجهه با جنگ نرم دشمن، حمایت از حرکت‌های صحیح در زمینه فرهنگ و تشویق آنها، و ایستادن در مقابل حرکت‌های غلط است، چرا عرصه فرهنگ و رسانه آوردگاهِ «صلاح و فساد، و حق و باطل»، و عرصه‌ی جنگ فرهنگی با گسترش‌دهندگان فساد در دنیا است. در همین راستا ۱۴ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: مهدی عظیمی میرآبادی، سیدسعید سیدزاده، جواد اردکانی، حمید بهمنی، محسن علی اکبری، پرویز فارسیجانی، محمدرضا اسلاملو، محمد قهرمانی، ماشاالله شاهمرادی زاده، شفیع آقامحمدیان، آرش فهیم، ابراهیم اصغری، علیرضا سربخش و سرکار خانم: انسیه شاه حسینی با ما گفتگو کردند. شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۰

۳- لزوم ساماندهی صنوف سینمایی در دولت سیزدهم

تعدادی از سینماگران مطرح کشور در خصوص لزوم ساماندهی صنوف سینمایی در دولت سیزدهم با بیان اینکه در ۸ سال گذشته جز ریاکاری، خطا و فریب چیز دیگری را شاهد نبودیم متذکر شدند: تخانه سینما هیچ خدمتی به سینماگران ارائه نمی کند و بود و نبودش برای ما اهمیتی ندارد. این نهاد در صورت ادامه حیات نیاز به تغییرات جدی در ساختار و هویت خود دارد و دولت جدید نباید به آن اعتماد داشته باشد.

خانه سینما که وجودش سرشار از خلاءهای قانونی بود در اواخر عمر دولت دهم توسط جواد شمقدری رئیس وقت سازمان سینمایی تعطیل و سپس همزمان با روی کار آمدن دولت یازدهم بازگشایی شد اما نکته قابل تأمل اینجا است که آنقدر در این ۸ سال به صنوف بی توجهی شده و آنقدر این خانه فشل و بی هویت بوده که بسیاری از مدافعان بازگشایی اش امروزه خواهان تعطیلی همیشگی این نهاد شده اند.

امروزه چشم امید اهالی سینما به دولت سیزدهم است که یا برای همیشه این نهاد ضدصنفی، ضدفرهنگی و ضدهنری را که طی سال های اخیر به جایگاهی برای ارائه بیانیه های سیاسی برخی افراد بدل شده بود ببندد یا اینکه در ساختار و هویت آن تغییرات چشمگیر ایجاد کند. در همین راستا ۸ تن از سینماگران مطرح کشورمان خانم ها و آقایان: داود توحیدپرست، جهانگیر میرشکاری، داود یوسفیان، راحله نعمت زاده، مرتضی پورصمدی، پروانه معصومی و مهوش صبرکن با ما گفتگو کردند. چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰


۴- انتظار هنرمندان از وزیر ارشاد دولت سیزدهم

تعدادی از هنرمندان و کارشناسان مطرح فرهنگی کشور در خصوص انتظارات شان از وزیر ارشاد دولت سیزدهم متذکر شدند: انحلال تمامی دستگاه ها و نهادهای بودجه بربادده و بی خاصیتی است که در ذیل معاونت های وزارت ارشاد به ویژه سازمان سینمایی فعالیت می کنند اصلی ترین درخواست ما است؛ آن ها همچنین تأکید کردند: کالاهای فرهنگی باید آموزه های فرهنگی برای جامعه در پی داشته باشند و نگاه اقتصادی به کالای فرهنگی بسیار آسیب زننده است. این هنرمندان همچنین خواستار رسیدگی عاجل به امور رفاهی و معیشتی هنرمندان در اوضاع بغرنج اقتصادی کنونی شدند.

سال ها است مدیران فرهنگی و هنری کشور ما بدون توجه به فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی و هویت ملی به سمت ترویج فرهنگ منحط غربی روی آورده اند و عملاً حوزه فرهنگ و هنر را به حال خود رها کرده اند. این اتفاق در حالی است که مقام معظم رهبری و سایر دغدغه مندان و دلسوزان نظام و انقلاب اسلامی بارها نسبت به اتفاقاتی همچون تهاجم فرهنگی، ولنگاری فرهنگی، جنگ نرم و شبیخون فرهنگی دشمنان هشدار داده اند.

اینک با روی کار آمدن دولت سیزدهم به عنوان یک دولت انقلابی و عمل گرا انتظار می رود اوضاع فرهنگ و هنر کشور بهبود پیدا کند. در همین رابطه ۸ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: رضا ایرانمنش، بهروز غریب پور، فرید فرخنده کیش، محمدتقی فهیم، عباس لاجوردی، امرالله احمدجو، علیرضا سبط احمدی و علی قوی تن با ما گفتگو کردند. دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰

۵- نابسامانی فعالیت سینماگران در بحران کرونا

تعدادی از سینماگران متذکر شدند: سینمای ایران در برخی زمان ها دست اندرکاران خود را استثمار کرده است؛ وظیفه نهادهای صنفی سینمایی و همچنین مدیران وزارت ارشاد و سازمان سینمایی صیانت از حقوق انسانی اهالی سینما است؛ بی تردید اگر یک هنرمند غم نان نداشته باشد جان خود را به خطر نمی اندازد تا در این بحران کرونا کار کند و این وظیفه متولیان سینمایی است که از هنرمندان حمایت داشته باشند.

تعدادی از سینماگران مطرح کشور در پی شنیده هایی مبنی بر استثمار سینماگران توسط برخی تهیه کنندگان و اضافه شدن بندی در قراردادها مبنی بر اینکه اگر کرونایی شوند دستمزدی دریافت نخواهند کرد نسبت به شرایط نابسمان صنفی در عرصه سینما که ناشی از ناکارآمدی خانه سینما است هشدار دادند. در همین راستا ۵ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: ساعد نیک ذات، علیرضا زرین دست، محمدرضا سکوت، علیرضا علویان و پرویز آبنار ضمن گفتگو با سینماپرس انتقادات شدید خود را نسبت به استثمار سینماگران توسط برخی تهیه کنندگان در بحران کرونا مطرح کردند. چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۰

۶- راهکار برون رفت از رکود سینما

تعدادی از سینماگران مطرح کشور در خصوص راهکارهایی برای برون رفت از رکود سینما با تأکید بر اینکه مدیران سینمایی دولت قبل تفکر و ساختار سینما را به طور کل منهدم کردند متذکر شدند: مردم به دلیل تسخیر سینماها با فیلم های ضداخلاقی و ضدخانوادگی از رفتن به سینما حذر می کنند.

مدت ها است به دلیل سیاست گذاری های غلط مدیران سینمایی، سینمای کشور با رکود و بحران مخاطب مواجه شده است به نحوی که بنا به اظهارات رسمی برخی مقامات دولت دوازدهم تنها بخش اندکی از افراد جامعه به سینما می رفتند و اکثریت قریب به اتفاق مردم به دلایل متعدد سال ها در هیچ یک از سالن های سینمایی حضور پیدا نکرده اند.

یکی از مستندات مهم در این رابطه اظهارات سید عباس صالحی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی در سی‌ و ششمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها است؛ وی در بخشی از صحبت‌هایش گفت: «باید پرسید جامعه ایرانی سطح مصرف فرهنگی‌اش از لحاظ کمی ‌و کیفی چقدر است. در این حوزه پیمایش‌های زیادی انجام داده‌ایم. در یکی از پیمایش‌ها متوجه شدیم که در حوزه کتاب مصرف فرهنگی ما هفته‌ای ۱/۵ ساعت است. در حوزه نشریات و مجلات حدود ۲۸ درصد جامعه پیمایش گفته‌اند روزنامه یا مجله می‌خوانند. از بین این ۲۸ درصد هم میزان مطالعه نیم ساعت در هفته بوده است. این در حالی است که ۷۷ درصد جامعه هدف سینما نمی‌رفته‌اند. از ۲۳ درصدی که به سینما هم می‌رفته‌اند ۲۷ درصد تنها سالی یک‌بار به سینما می‌رفته‌اند.»

بعد از بحران کرونا و به دلیل عدم دغدغه مندی و سیاست گذاری مدیران فرهنگی و سینمایی دولت دوازدهم رسماً آمار مراجعه کنندگان به سینماها با کاهش چشمگیری مواجه شد و بسیاری از مردم عطای رفتن به سینماها را برای همیشه به لقایش بخشیدند!

اما جدا از مسأله کرونا بسیاری از صاحب نظران، پژوهش گران و متخصصان حوزه سینما و رسانه معتقدند سینمای ایران با رفتن سراغ سوژه‌ های نازل و بی‌ارتباط با متن مردم، تولید انبوه آثار سخیف و بی‌مایه و هدف گرفتن جشنواره‌های خارجی به‌جای مخاطب داخلی، ارتباط خود را با مردم قطع کرد.

تولید انبوه فیلم های یأس برانگیز، تلخ و سیاه و از سوی دیگر آثار کمدی که اغلب با شوخی های رکیک و زننده کلامی و فیزیکی تلفیق شده بودند باعث شد تا خانواده های مسلمان، نجیب و باحیا دور سینما را خط قرمز بکشند و ترجیح دهند با کالاهای فرهنگی سالم تر خود را سرگرم کنند.

بی تردید با روی کار آمدن دولت انقلابی سیزدهم، حوزه فرهنگ و هنر نیز باید دستخوش تغییرات اساسی شود به ویژه آنکه رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در اولین دیدارشان با اعضای هیأت دولت سیزدهم خواستار توجه ویژه و بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور شدند. در همین راستا ۱۰ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: محمدرضا مصباح، علیرضا امینی، سیدامیر سیدزاده، حسن توکل نیا، مهرداد فرید، امیرحسین شریفی، قاسم قلی پور، هادی انباردار، حمید زرگرنژاد و سرکار خانم: ستاره اسکندری با ما گفتگو کردند. یکشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۰

۷- وضعیت بحران زده سینمای کودک و نوجوان

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور همزمان با برگزاری سی و چهارمین جشنواره بین المللی فیلم کودک در خصوص وضعیت بحران زده سینمای کودک و نوجوان با تأکید بر اینکه این جشنواره بودجه های بیت المال را بر باد می دهد متذکر شدند: وقتی فیلم و فیلمنامه خوب وجود ندارد، جشنواره کودک باید به صورت ۲ یا ۳ سال یک بار برگزار شود! بسیاری از جشنواره‌ها مانند جشنواره فیلم کودک فقط بودجه های بیت المال را هدر می دهند و باید جلوی این اتلاف بودجه گرفته شود. این سینماگران متذکر شدند: لابی گری در سینمای کودک حرف اصلی را می زند و همین باعث بیکاری بخش گسترده ای از سینماگران دغدغه مند این حوزه شده است.

مدیران سازمان سینمایی دولت های یازدهم و دوازدهم از ابتدای حضورشان در عرصه مدیریتی سینما تنها به شعارهای گوناگون در حمایت از سینمای کودک پرداخته و رسماً هیچ عملی در راستای تقویت و رشد این سینما نکرده اند. همین امر سبب شد تا طی سال های اخیر همواره موجی از انتقادات و اعتراضات برحق از سوی اهالی دغدغه مند سینمای کودک و نوجوان در رسانه ها منعکس شود که البته مدیران سینمایی نسبت به این انتقادات هیچ واکنش مناسبی نشان ندادند و همان راه خطای خود را ادامه دادند.

سینماگران اینک امید دارند که جشنواره فیلم کودک در دولت سیزدهم یا برای همیشه تعطیل شود یا به صورت ۲ سالانه یا حتی ۳ سالانه برگزار شود تا از نظر کیفی تولیدات خوبی را در آن شاهد باشیم. در همین رابطه ۵ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: عباس کریمی، غلامرضا گمرکی، رهبر قنبری، سیروس حسن پور و بهروز یغمائیان ضمن گفتگو با سینماپرس انتقادات شدید خود را نسبت به ناکارآمدی مدیران سینمای کودک و نوجوان بیان کردند. دوشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۰

۸- انتظارات از انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس

در پی تغییر مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، سینماگران فعال در این عرصه با انتقاد شدید نسبت به ضعف و ناکارآمدی این انجمن طی سال های اخیر متذکر شدند: آقای حسینی به عنوان منتقد جدی مدیران قبلی سینمای دفاع مقدس باید همان توقعات قبلی خود را حفظ و آن را در سینمای دفاع مقدس پیاده سازی کنند!؛ مدیران جدید انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس باید در نحوه اداره کرد این نهاد بازنگری اساسی داشته باشند. آن ها تأکید کردند: اگر واقعاً به دنبال تحول و احیای سینمای دفاع مقدس هستیم نباید به این انجمن دل ببندیم چرا که سالیان دراز است که در این انجمن هیچ اتفاق مثبتی نیفتاده و رسماً سیستم آن به سیستمی اداری بدل شده که عده ای افراد در آن حقوق می گیرند!

سینمای دفاع مقدس سالیان متمادی است که مهجور واقع شده و هیچ خبری از تولیدات ارزنده و اکران گسترده در آن نیست. سینماگران دغدغه مند و اصیل این حوزه مدت ها است در بیکاری به سر می برند و نه مدیران سازمان سینمایی و نه مدیران انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و یا حتی سایر نهادهای مرتبط مانند حوزه هنری هیچ قدمی برای رشد این گونه مهم و استراتژیک سینمایی برنداشته اند.

این اتفاق در حالی است که همه سینماگران مطابق با فرموده رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه: «۸ سال دفاع مقدس ما صرفاً یک امتداد زمانی و فقط یک برهه زمانی نیست؛ گنجینه‌ عظیمی است که تا مدت‌های طولانی ملت ما می‌تواند از آن استفاده کند، آن را استخراج کند و مصرف کند و سرمایه گذاری کند»، خواهان توجه جدی مدیرعامل جدید انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس به دغدغه های شان برای تولید آثار ماندگار و ارزشمند در این حوزه هستند. در همین رابطه ۷ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: مهدی سجاده چی، حسین قاسمی جامی، حسن علیمردانی، ناصر شفق، مهدی فقیه، بهمن دان و محمدرضا شرف الدین با سینماپرس گفتگو کردند. شنبه ۱ آبان ۱۴۰۰

۹- لزوم ایجاد تحول در ساختار و رویکردهای رسانه ملی

تعدادی از دست اندرکاران تولید در سازمان صدا و سیما در پی انتصاب پیمان جبلی به ریاست سازمان صدا و سیما در خصوص لزوم ایجاد تحول در ساختار و رویکردهای رسانه ملی متذکر شدند: این سازمان بسیار عریض و طویل شده و بودجه های زیادی را می بلعد از این رو باید مدیر جدید آن دست به تعدیل نیروی گسترده و چابک سازی این نهاد بزند؛ هنرمندان همچنین با بیان اینکه رسانه ملی باید مطالبات برحق رهبری را به صورت جدی دنبال کند خواهان آن شدند که نگاه تبعیض آمیز و بی مهری نسبت به یک عده هنرمندان از بین برود. اهمیت این رسانه به حدی است که مقام معظم رهبری بارها در سخنرانی های مکررشان به اهمیت و جایگاه آن اشاره کرده اند؛ ایشان در بخشی از سخنان شان در رابطه با جایگاه تلویزیون گفته اند: «دستگاه رادیو تلویزیون چنانکه من کراراً گفته‌ ام، دستگاهی است که حساس ترین دستگاه های تبلیغاتی هر کشوری است که هم از طریق بصر و هم از طریق سمع از آن مردم استفاده می‌ کنند. و آنطوری که به رادیو و تلویزیون توجه می ‌کنند مردم، به هیچ دستگاهی آنطور توجه نمی ‌کنند. از دستگاه کوچکی که برای بچه ‌ها گذارده می‌شود با آن برنامه‌ هایی که برای دیگران. اگر این دستگاه اصلاح بشود و برنامه ‌های آن برنامه‌ های اصلاحی باشد، امید است که یک مملکت اصلاح بشود. و اگر این دستگاه دستگاهی باشد که نظیر همان زمان طاغوت باشد، مردم به همان حال باقی می‌مانند.»

در همین رابطه ۶ تن از دست اندرکاران تولید در تلویزیون آقایان: مجید مولایی، علیرضا افخمی، عبدالرحمن شلیلیان، بهروز بقایی، مجید قناد و علی مهام ضمن گفتگو با سینماپرس نظرات خود را با ما در میان گذاشتند. دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰

۱۰- رئیس جدید سازمان سینمایی؛ چالش ها و انتظارات

تعدادی از سینماگران مطرح کشور در پی معرفی محمد خزاعی به عنوان رئیس جدید سازمان سینمایی ضمن تأکید برای انتصاب مدیران انقلابی، ولایتمدار و متعهد در نهادهای سینمایی متذکر شدند: رانت خواری و زدوبندهای پشت پرده در سینمای ایران بیداد می کند و مهمترین انتظار ما از شخص آقای خزاعی این است که با اهتمام و دغدغه مندی جلوی این اتفاق را به سرعت بگیرند. این سینماگران همچنین با بیان اینکه خزاعی باید در اقدامی فوری مانع سطحی نگری در تولیدات سینمایی شود درخواست کردند تا هرچه سریع تر با کمک های نقدی و غیرنقدی فکری برای تأمین معاش روزانه سینماگران صورت گیرد.

پس از انتصاب محمد خزاعی به عنوان اولین رئیس سازمان سینمایی دولت سیزدهم، نور امیدی بر دل های بسیاری از سینماگران به جان آمده از بی عدالتی و ستم و تبعیض تابید. سینماگرانی که در دولت های یازدهم و دوازدهم (موسوم به تدبیر و امید) هیچ امکانی برای دیده شدن و کار کردن نداشتند و در بیکاری و خانه نشینی مطلق به سر می بردند و شاهد جولان رانت خواران در سینما بودند!

اینک سینماگران ظلم دیده درخواست های خود را از رئیس جدید سازمان سینمایی طلب می کنند! از قطع دست مافیا در سینما گرفته تا توجه به نیروهای انقلابی، از کمک های نقدی و غیرنقدی معیشتی به سینماگران گرفته تا رفع جشنواره زدگی در سینمای ایران! در همین رابطه ۱۲ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: داود موثقی، بایرام فضلی، احمد نجفی، رضا ناجی، مهدی صباغ زاده، حسین طلابیگی، امیرحسین شریفی، منوچهر مصیری، اسماعیل فلاح پور، کوروش تهامی، شاهد احمدلو و سرکار خانم: ثریا قاسمی با ما گفتگو کردند. چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰

۱۱- ویژگی مدیران تابعه سازمان سینمایی

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور تأکید کردند: توقع ما انتصاب مدیرانی مکتبی و انقلابی در نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی است؛ آقای خزاعی باید مدیرانی را منصوب کنند که تنها هدف شان ترویج اسلام ناب محمدی (ص) و آرمان های انقلاب اسلامی در سینما باشد و اجازه ندهند فیلم های مبتذل، سیاه و امثال آنچه طی ۸ سال گذشته شاهد بودیم در سینما تولید و روانه اکران شود!

بی شک با روی کار آمدن دولت انقلابی سیزدهم این امید در دل همه سینماگران به وجود آمده که سینما دچار تغییر خواهد شد. این تغییر قطعاً اتفاق نمی افتد مگر با انتصاب مدیرانی انقلابی که البته دارای سواد سینمایی، تجربه کافی در هنرهفتم و دغدغه مندی برای بهبود اوضاع فرهنگی کشور باشند.

در همین رابطه ۷ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: حسین مسافرآستانه، پژمان کریمی، علیرضا سربخش، پرویز فارسیجانی، خسرو امیرصادقی، شفیع آقامحمدیان و سرکار خانم: فریده دریامج با ما گفتگو کردند. چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰

۱۲- لزوم بازگشت هویت به جشنواره فجر انقلاب

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور در پی اقدام سازمان سینمایی برای ادغام بخش های ملی و جهانی جشنواره فجر و بازگشت هویت به جشنواره فجر انقلاب تأکید کردند: عضویت در فیاپف یا هر گروه و موسسه و برند غربی برای سینمای ما به مثابه اجیری و بردگی است؛ مسئولان برگزاری جشنواره جهانی در این سال ها موجب از دست دادن هویت جشنواره فجر انقلاب اسلامی شدند. سینما در دولت گذشته به ویژه در زمان مدیریت ایوبی یکی از سیاه ترین و فجیع ترین ایام خود را تجربه کرد.

طی سال هایی که از برگزاری مجزای جشنواره جهانی فیلم فجر می گذرد تعداد کثیری از اهالی برجسته سینما نسبت به این رویداد بی هویت، خنثی و بودجه بربادده موضع گرفته و خواهان برچیده شدن بساط دبیران و دوستان شان که حیات خلوتی برای خود ترتیب داده اند شدند؛ اینک اقدام سازمان سینمایی دولت سیزدهم برای درهم شکستن این جشنواره پوشالی موجبات خرسندی سینماگران و پریشانی کاسبکارانی که در این سال ها تنها به فکر منافع شخصی خود بودند شده است.

در همین راستا با ۱۲ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: محسن محسنی نسب، محمدرضا اسلاملو، حسن برزیده، شهرام خرازی ها، اکبر حر، جهانگیر الماسی، ماشاالله شاهمرادی زاده، هوشنگ توکلی، محمدصادق کوشکی، فرزاد موتمن، محمدصادق عابدینی و سرکار خانم: فریده ذاکری گفتگو کردیم. شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۰

۱۳- شأنیت و ویژگی های ضروری اعضای شورای عالی سینما

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور در خصوص شأنیت و ویژگی های ضروری اعضای شورای عالی سینما و انتظارات شان از این شورا گفتند: همه کسانی که با مدیران سینمایی ۸ سال اخیر به هر شکل و شیوه ای کار کردند در سقوط سینما سهیم و شریک هستند و در سال های پیش رو به هیچ عنوان نباید هیچ جایی در سینما داشته باشند؛ این دسته از سینماگران تأکید کردند: حضور کارشناسان ارشد مسائل استراتژیک در شورای عالی سینما ضروری است و این شورا باید در کنار چهره های خبره و برجسته سینمایی اعضایی در حوزه مسائل سیاسی و استراتژیک نیز داشته باشد و وزانت اعضای حاضر در این شورا بسیار حیاتی است. در همین رابطه ۶ تن از سینماگران و صاحب نظران حوزه فرهنگ و هنر آقایان: احمد نجفی، حسین سلطان محمدی، سهیل سلیمی، محمدتقی فهیم، محمد قهرمانی و حمید بهمنی با ما گفتگو کردند. دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰

۱۴- لزوم رویکرد انقلابی در شوراهای پروانه ساخت و نمایش

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور در خصوص لزوم بازنگری انقلابی در رویکرد شوراهای پروانه ساخت و نمایش برای جلوگیری از ولنگاری بیشتر در هنرهفتم تأکید کردند: باید با نگرش ولایتمدارانه، سینمایی منبعث از انقلاب اسلامی را به نمایش گذارده شود؛ طی سال های اخیر اوضاع سینمای کشور با انبوه فیلم های سخیف، مبتذل، سیاه و مشمئزکننده بسیار خراب شد.

محمد خزاعی با حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گزارشی از وضعیت، مشکلات و چالش‌های سینما، موضوعاتی همچون محتوای ضعیف فیلم‌های تولید شده، تحول در سینمای کشور، قدرت حاکمیت غیررسمی در عرصه هنر، نظارت همراه با برنامه‌ریزی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تعیین بسته زمانی مشخص شده برای رسیدن به اهداف، حفاظت از فرهنگ در قالب سینما، همچنین حمایت از فیلمسازان انقلابی، مشکلات معیشتی هنرمندان در دوران کرونا، بیمه هنرمندان و اصلاح آئین نامه سازمان سینمایی و ضرورت‌های پیش رو به اعضای کمیسیون ارائه داد.

خزاعی با اشاره به اینکه بخشی از تولیدات سینمایی، قابل دفاع و در شان یک خانواده ایرانی و مسلمان نیست، گفت: قطعاً از این پس، به آثار ضعیف و سخیف پروانه ساخت و نمایش نمی‌دهیم؛ زیرا سینمای ایران سینمای فرهنگی، اندیشه‌محور و سینمای خانواده‌ مدار است!

سینماگران و کارشناسان فرهنگی امیدوارند صحبت های رئیس سازمان سینمایی دولت سیزدهم به واقعیت بپیوندد و ما دیگر شاهد تولید و پخش فیلم های سخیف و مشمئزکننده در سینمای کشور نباشیم! هرچند که این امید به نوعی تا همین لحظه به ناامیدی بدل شده چرا که هم اکنون چند فیلم سخیف، مبتذل و بی مایه در سینماهای کشور در حال اکران هستند که باید هرچه سریع تر از ادامه نمایش شان جلوگیری شود!

در همین رابطه با ۱۰ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور خانم ها و آقایان: ابراهیم اصغری، فرشته روح افزا، سیدسعید سیدزاده، انسیه شاه حسینی، عباس لاجوردی، روح الله سهرابی، داود بیدل، سیدامیر سیدزاده، محمدرضا مصباح و اسماعیل سلطانیان با سینماپرس گفتگو کردند. سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۰

۱۵- سینماگران و انتقاد از خانه سینما

تعدادی از سینماگران با انتقاد شدید از عملکرد خانه سینما خواستار توجه ویژه دولت انقلابی سیزدهم به این مسأله مهم شده و تأکید کردند: آقای خزاعی باید با عملکردی قاطعانه تکلیف خانه سینما را روشن کند؛ این دسته از سینماگران خانه سینما را نهادی ضدصنفی برشمردند که تنها بر اساس منافع برخی جریان های سیاسی و جناحی کار می کند.

عملکرد هیأت مدیره خانه سینما طی سال های اخیر همواره محل بحث و انتقاد شدید اهالی سینما بوده به نحوی که بسیاری از اهالی خانه سینما این دوران را بدترین ایام برای صنوف سینمایی دانسته و بعضاً خواهان بسته شدن خانه سینما هم شده اند! مسئولان هیأت مدیره خانه سینما که برای خود شاه نشین تشکیل داده، هر کاری را که دوست دارند انجام می دهند و خیال شان هم راحت است که کسی آن ها را مورد موأخذه و بازخواست قرار نمی دهد!

خانه سینما حتی نتوانست طی نزدیک به ۲ سال گذشته و در بحران کرونا هیچ اقدام مثبتی برای هزاران عضو بیکار و خانه نشین خود انجام دهد، آن هم درست در روزگاری که بیکاری گسترده باعث ایجاد اختلالات جدی در زندگی سینماگران به ویژه قشرها و صنف های ضعیف تر سینما شده بود.

در این سال ها اتلاف و هدررفت بودجه های بیت المال که در اختیار مدیران این نهاد به اصطلاح صنفی قرار گرفته بود تا آن را میان اعضای تمامی صنوف به صورت یکسان تقسیم نمایند نیز بارها محل مناقشه شد و مدیران خانه سینما هرگز پاسخ ندادند که این بودجه ها را چه کرده و در اختیار چه افرادی گذاشته اند!

جشن های خانه سینما نیز طی سال های اخیر به گونه ای بود که سیاست زدگی سایه گسترده خود را بر سراسر آن افکنده بود؛ از مهندسی کردن اهدای جوایز تا اظهارات پرشائبه، کوتاه نظرانه و نابخردانه برخی سلبریتی ها که آگاهانه و یا غیرعمدی آب در آسیاب دشمنان نظام و انقلاب اسلامی می ریختند از مهمترین اتفاقاتی بود که در جشن ها و دورهمی های این نهاد ضدصنفی و ضدسینمایی به چشم می خورد.

اما با روی کار آمدن دولت انقلابی سیزدهم بار دیگر نور امیدی بر قلب های سینماگران تابید؛ سینماگران به جان آمده از عملکرد ضدضنفی مدیران خانه سینما اینک مشتاق و چشم انتظار نشسته اند تا مدیران وزارت ارشاد و سازمان سینمایی هیمنه پوشالی خانه سینما و مدیران آن را درهم بشکنند و اجازه ندهند تا آن ها بیش از این در این نهاد ترکتازی کنند.

در همین راستا ۱۲ تن از سینماگران مطرح کشور از صنوف مختلف خانه سینما، خانم ها و آقایان: زینت رضا، ناهید علامی، عباس شوقی، اصغر رفیعی جم، پیمان عباسی، پولاد کیمیایی، گلچهره دانش، مهدی بزرگمهر، محسن فاضلی، حجت الله سیفی، محسن روزبهانی و حسن زاهدی با ما گفتگو کردند. شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰

۱۶- شورای عالی انقلاب فرهنگی و لزوم تحول در ساختار فرهنگی کشور

تعدادی از سینماگران، کارشناسان فرهنگی در پی انتصاب اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی و لزوم تحول در ساختار فرهنگی کشور تأکید کردند: شورای عالی انقلابی فرهنگی باید تمام توان و قدرت خود را برای بومی سازی کامل فضای مجازی به کار گیرد.

از آنجا که طی سال های اخیر حوزه فرهنگ و هنر کشور به شدت دچار ولنگاری شده و این مسأله بارها واکنش تند و انتقادی مقام معظم رهبری و بسیاری از کارشناسان و دغدغه مندان روبرو شده نیاز است که اعضای جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی منصوب شده اند با دغدغه مندی در پی رفع نقصان های حوزه فرهنگ و هنر باشند تا شاید از این رهگذر کمی از شدت ولنگاری فرهنگی در کشور کاسته شود.

همچنین نیاز است اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی تدبیری ویژه در مقابل جنگ نرم، شبیخون فرهنگی و تهاجم فرهنگی دشمنان نظام و انقلاب اسلامی داشته باشند و با ارائه سیاست ها و راهکارهای لازم الاجرا حرکاتی آفندی را در مواجهه با دشمنان در حوزه فرهنگ و هنر به کار گیرند.

بسیاری از کارشناسان و دغدغه مندان حوزه فرهنگ و هنر امیدوارند که شورای عالی انقلاب فرهنگی قوانینی سلبی و قهری را در مواجهه با فعالان عرصه فرهنگ و هنر که با تولید آثارشان ابتذال را گسترش می دهند و فرهنگ اصیل و ناب ایرانی-اسلامی را زیر سوأل می برند، تدوین و تصویب کنند و دیگر به هنرمندنماهایی که آب در آسیاب دشمنان می ریزند اجازه کار در عرصه فرهنگ و هنر را ندهند.

لازم به ذکر است رهبر معظم انقلاب در حکمی با انتصاب اعضاء شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی برای یک دوره جدید و چهار ساله تأکید فرمودند: شاکله و آرایش عمومی فرهنگ در همه‌ بخش های گسترده‌ آن، نیازمند نظم و محتوای انقلابی است. این یگانه وسیله‌ مصون‌ سازی فرهنگ عمومی کشور در برابر هجوم فرهنگی و رسانه‌ ای برنامه‌ریزی شده‌ بیگانگان بدخواه است.

در همین رابطه ۱۰ تن از سینماگران، صاحب نظران و کارشناسان فرهنگی کشور خانم ها و آقایان: جواد شمقدری، مجتبی شاکری، سیدهادی منبتی، پروانه معصومی، رضا برجی، مهدی عظیمی میرآبادی، لاله افتخاری، راضیه تجار، حسن علیمردانی و مریم پوریامین ضمن گفتگو با سینماپرس دغدغه های خود را در رابطه با معضلات حوزه فرهنگی و هنری کشور مطرح ساختند. سه‌شنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۰

۱۷- سینمای مستند؛ معضلات و مشکلات

تعدادی از مستندسازان کشور همزمان با برگزاری پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت گفتند: جشنواره سینماحقیقت باید متعهد به حقانیت اسلام و انقلاب اسلامی باشد. باعث تأسف است که موضوعات ارزشمندی نظیر مقاومت و دفاع مقدس جایگاهی در سینمای مستند و داستانی ندارند و ما فقط مرتباً افسوس می خوریم که چرا هیچ استفاده مناسبی از این گنجینه های ارزشمند نکردیم! این دسته از مستندسازان تأکید کردند: مستندسازان بحران نه تنها حمایت نمی شوند بلکه برخی افراد سنگ اندازی های وحشتناکی در مسیرشان می کنند و همین مسأله باعث شده تا طی سال های اخیر ما با کاهش چشمگیر تولید در حوزه سینمای مستند بحران، استراتژیک و به طور کل مستندهای ارزشی، انقلابی و... روبرو باشیم.

سینمای مستند کشور ما امروزه سرشار از آثار نازل اجتماعی شده که بیشتر به مذاق غربی ها و جشنواره های ضد مواضع جمهوری اسلامی ایران خوش می آید و تمامی این اتفاقات به دلیل آن است که افرادی اداره مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی را در دست گرفته اند که دغدغه ای برای پرداختن به مسائل استراتژیک و ارزشی در قالب سینمای مستند ندارند و تنها از شبه روشنفکران و روشنفکرمآبان برای تولید آثار مستند دعوت می کنند که نتیجه آن جز ویرانی ارزش ها و فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی چیز دیگری در پی ندارد و تنها دشمنان ما را خوشحال می کند!

با روی کار آمدن دولت سیزدهم انتظار می رود عدالت در سینمای مستند جاری شود و مستندسازانی که طی سال های اخیر جایی برای عرض اندام نداشتند بتوانند با ساخت مستندهای استراتژیک و ارزشمند به خصوص در حوزه های مهمی همچون: مقاومت اسلامی، دفاع مقدس، تاریخچه انقلاب اسلامی و... آثاری درخشان از خود برای همیشه به یادگار بگذارند؛ این اتفاق نیازمند آن است که مدیران روشنفکر مآب از سینمای مستند برای همیشه رخت ببندند و این گونه مهم سینمایی توسط یک مدیر متعهد و انقلابی اداره شود.

در همین رابطه ۶ تن از مستندسازان مطرح کشور آقایان: شاهرخ کیوان نیا، ساسان فلاح فر، مسعود کارگر، محسن سخا، احمد جان میرزایی و رضا برجی با ما گفتگو کردند. شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰

******************************

همچنین سیدرضا منتظری دبیر تحریریه سینماپرس در قسمت چهارم فصل جدید برنامه «هفت» حضور یافت و سخنان مهمی در خصوص خانه سینما و معضلاتی که این نهاد برای اهالی سینما پیش آورده ابراز داشت.

منتظری در بخشی از این گفتگو اظهار داشت: خانه سینما بیش از ۲ دهه قدمت دارد در این سال ها چه خدمت صنفی به اعضای خود داده؟ در حال حاضر که همه خدمات را صندوق اعتباری هنر به سینماگران ارائه می کند پس نقش خانه سینما در این میان چیست؟ خانه سینما چرا کار را به جایی رسانده که مسئولان و اعضای صنوف خواهان تعطیلی این نهاد هستند؟ شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰

******************************

علاوه بر مصاحبه های انجام شده با هنرمندان مطرح سینما در پاییز ۱۴۰۰ سینماپرس با انتشار یادداشت و مقالات متعدد نیز سعی در آگاهی بخشی به مخاطبانش نسبت به وضعیت بغرنج سینمای کشور داشت. از جمله این مقالات و یادداشت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

از انتقاد نسبت به ظاهرسازی تکلف آمیز جشنواره تا اعتراض به بی عدالتی/ لزوم انتخاب مدیری شایسته برای انجمن سینمای جوانان ایران

سیدرضا منتظری نوشت: سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه در حالی برگزار شد که مسئولان برگزاری این رویداد به واسطه حضور برخی سلبریتی‌ها سعی در برگزاری شوآفی صرف در مکانی به نام «ایران مال» داشتند؛ بازاری بی سر و ته و بی هویت در غربی ترین نقطه تهران که رفت و آمد به آنجا برای اهالی سینما و رسانه دردسرهای فراوانی ایجاد کرده بود و در نهایت هم تبلیغ بیش از حد این بازار در اختتامیه جشنواره انتقاد محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی و ترک مراسم توسط وی را در پی داشت. چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰

سال ها اعتراض اهالی سینما نسبت به برگزاری مستقل جشنواره جهانی فجر/ وقتی کاسبکاران از حذف حیات خلوت‌شان پریشان می شوند

طی سال هایی که از برگزاری مجزای جشنواره جهانی فیلم فجر می گذرد تعداد کثیری از اهالی برجسته سینما نسبت به این رویداد بی هویت، خنثی و بودجه بربادده موضع گرفته و خواهان برچیده شدن بساط دبیران و دوستان شان که حیات خلوتی برای خود ترتیب داده اند شدند؛ اینک اقدام انقلابی، قاطعانه و متعهدانه محمد خزاعی به عنوان رئیس سازمان سینمایی دولت سیزدهم برای درهم شکستن این جشنواره پوشالی موجبات خرسندی سینماگران و پریشانی کاسبکارانی که در این سال ها تنها به فکر منافع شخصی خود بودند شده است. چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰

۸سال انحراف و انحطاط در سینمای ایران/ دستپخت های مسموم مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید را نابود کنید!

سیدرضا منتظری در این یادداشت نوشت: ۸ سال دولت تدبیر و امید سرشار از اتفاقات عجیب و غیرکارشناسی شده در سینمای کشور بود! از کرنش برخی مدیران در مقابل سینمای فرانسه و جشنواره های غربی گرفته تا چندپاره کردن جشنواره هایی نظیر جشنواره فیلم فجر و کودک و نوجوان؛ اما در این میان راه اندازی برخی گروهک ها و شوراها طی این سال ها علاوه بر به باد دادن بخش اعظمی از بودجه بیت المال ضربات جدی بر پیکره سینمای کشور وارد کرد! از شورای راهبردی سینمای کودک و نوجوان گرفته تا گروه سینمایی هنر و تجربه و مرکز توسعه سینمای کودک و نوجوان و... از جمله دستپخت های مسموم مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید هستند که انتظار می رود مدیران انقلابی دولت سیزدهم هرچه سریع تر درصدد حذف و نابودی آن ها برآیند و اجازه ندهند بیش از این بودجه های بیت المال صرف گروه های تشریفاتی شوند که هیچ عایدی و نتیجه مثبتی برای سینما در پی نداشته و نخواهند داشت. دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰

از لزوم حضور فیلم هایی مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی تا درخواست برای رجعت جشنواره به هویت اصلی خود/ برج میلاد بهترین مکان برای برگزاری

سیدرضا منتظری نوشت: طی ۸ سال اخیر تصمیمات غیرکارشناسی صورت گرفته در روند برگزاری جشنواره فیلم فجر باعث اعتراضات و انتقادات متعدد اهالی سینما و رسانه شده است؛ اعتراض به موضوعاتی همانند کوچک و خنثی‌سازی جشنواره، جداسازی بخش‌های ملی و جهانی، تغییر مکان برگزاری جشنواره از برج میلاد به سینماهایی که به هیچ عنوان درخور شأن مهمترین رویداد سینمایی کشور نبودند، جداسازی اهالی رسانه و سینما از یکدیگر، حذف و اضافه کردن سلیقه‌ای بخش‌های این رویداد و ... که هیچ گاه پاسخی در خور از سوی مدیران سینمایی در بر نداشت از مهمترین معضلات این رویداد سینمایی بودند که انتظار می رود با روی کار آمدن دولت انقلابی سیزدهم بتوانیم شاهد تغییر و تحولات اساسی در روند برگزاری جشنواره فجر انقلاب باشیم. سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۰

آقای وزیر وعده رسیدگی به معیشت اهالی فرهنگ و هنر را فراموش نکنید/ لزوم کمک های معیشتی مستمر تا پایان همه گیری کرونا!

در حالی که محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حدود ۲ ماه قبل و همزمان با روز ملی سینما در گفت وگوی خبری خود از تصویب طرح معیشتی هنرمندان و پرداخت آن از طریق صندوق هنر خبر داده بود و بسیاری از اهالی فرهنگ و هنر که در بحران کرونا در بیکاری و خانه نشینی و فقر مطلق به سر می برند چشم انتظار رسیدگی عاجل مدیران فرهنگی دولت انقلابی و مردمی سیزدهم نسبت به مشکلات شان بودند متأسفانه هنوز این وعده ها محقق نشده و این در حالی است که کمک های معیشتی به اهالی فرهنگ و هنر تا پایان همه گیری کرونا و رونق مجدد تولیدات فرهنگی و هنری امری ضروری به شمار می رود. یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰

ضرورت ورود مدیران وزارت ارشاد و سازمان سینمایی نسبت به تخلفات خانه سینما/ رانت خواران پرحاشیه را برای همیشه حذف کنید!

در حالی که پس از مدت ها وقفه در روند برگزاری مجامع عمومی خانه سینما قرار است شنبه بیست و نهم آبان ماه مجمع عمومی سالانه نوبت یکم این نهاد برگزار شود، در روزهای منتهی به برگزاری این مجمع دعوت نامه ای از سوی هیأت مدیره تنها به برخی صنوف ارسال شده و بنا به سلیقه مدیران خانه سینما ۱۱ صنف از حضور در مجمع عمومی حذف شده اند چرا که شاه نشینان خانه سینما که سال ها است حواشی دامنه داری را در سینمای ایران ایجاد کرده اند حضور اصناف را مشروط به داشتن شناسه ملی می دانند؛ این به ظاهر قانون مداری در حالی است که هنوز خود خانه سینما به لحاظ قانونی جایگاه مشخصی ندارد و از این رو ضروری است که مدیران وزارت ارشاد و سازمان سینمایی هرچه سریع تر نسبت به تخلفات گسترده خانه سینما ورود کرده و تکلیف این نهاد را یک بار برای همیشه روشن کنند! دوشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۰

قصد احیاء سینما را دارید یا استمرار اوضاع اسفبار گیشه سینماها؟ / لزوم تدبیر برای آشتی و جذب ۸۸درصد از افراد جامعه که با سینما قهر کرده اند!

اکران حدود ۲۰ فیلم سینمایی تنها در بازه زمانی آبان ماه تا دی ماه سال جاری باعث اضطراب جدیدی در میان اهالی سینما شده؛ سرمایه گذاران و تهیه کنندگانی که طی نزدیک به ۲ سال گذشته به دلیل همه گیری ویروس کرونا و تعطیلی سالن های سینما نتوانستند فیلم های شان را اکران کنند اینک با بی تدبیری مدیران فرهنگی مجبور به اکران آثارشان در شرایطی شده اند که هنوز بخش اعظمی از جامعه سینما روی کشور برای حضور در سالن های سینما دچار تردید است و اکران گسترده فیلم ها پدیده ای جز فیلمسوزی را در پی نخواهد داشت. سه‌شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰

از افسارگسیختگی بازیگر معلوم الحال علیه منتقدان عملکرد هیأت مدیره تا اجبار و اصرار برای ارسال تکذیبیه مصاحبه کنندگان علیه خانه سینما!

در حالی که عملکرد مدیران خانه سینما طی سال های اخیر همواره با شبهات بسیاری روبرو بوده و حتی بسیاری از اصناف حضور مدیرعامل فعلی این نهاد را برخلاف اساسنامه خانه سینما می دانند و هنوز مسأله بودجه بیت المال که قرار بوده به عنوان عیدی در اختیار یکایک اعضای این نهاد قرار بگیرد روشن نشده، خبرهای جدیدی از درون خانه سینما به گوش می رسد که حکایت از رویکرد فاشیستی شاه نشینانی دارد که سال ها است دست در دست هم داده و برای خود مأمن امنی به اسم خانه سینما به وجود آورده اند! جدیدترین خبر سریال نخ نما شده تهدید و ارعاب صنوف معترض به خانه سینما به ویژه کسانی است که اخیراً با مصاحبه های خویش خواهان برچیده شدن شیوه فعلی خانه سینما شده اند به نحوی که شنیده می شود صبح دوشنبه ۸ آذرماه قرار است جلسه ای در مورد انحلال صنوف معترض به عملکرد هیأت مدیره برگزار شود. دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰

شکست پلتفرم ها، ریزش مخاطب، آثار نازل، آبکی و مبتذل و چند سوأل!/ وقتی جای مدیران شایسته و متخصص در شبکه نمایش خانگی خالی است

این روزها بیش از هر زمان دیگری جای مدیران شایسته و متخصص در شبکه نمایش خانگی خالی به نظر می رسد چرا که بر اساس برخی شنیده ها میزان مخاطبان تولیدات پلتفرم ها روز به روز در حال کاسته شدن است و این اتفاق در حالی صورت می گیرد که آثار تولید شده در پلتفرم ها با سرعتی نجومی مرزهای وقاحت و بی اخلاقی را در می نوردند تا بتوانند مخاطب بیشتری را به سمت خود جذب کنند. یکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰

با دستور مدیرعامل خانه سینما انتخابات شورای داوری برگزار نشد!/ استمرار تشتت در خانه سینما؟

بر اساس شنیده ها پیرو رویکرد شاه نشینان خانه سینما که توأم با انفعال مدیران سینمایی، به ترکتازی خود ادامه داده اند، به تازگی و به دلیلی نامعلوم با دستور مدیرعامل خانه سینما انتخابات شورای داوری لغو شد. این در حالی است که قرار بوده طبق سنت قانون شکنانه این نهاد ضد صنفی صنوفی که زیر بار زور و اجبار برای ثبت در وزارت کار نرفته اند، در این انتخابات شرکت داده نشوند تا تنها یاران غار مدیران این نهاد بتوانند در انتخابات فرمایشی و از پیش تعیین شده شرکت کرده و همچنان با ارعاب و فشار و تهدید با سینماگران بخت برگشته و بی پناه برخورد کنند! چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۰

******************************

گزارش مردمی «سینماپرس» از میزان استقبال مخاطبان از فیلم ها نیز در پاییز ۱۴۰۰ منتشر شد.

انتقاد مخاطبان سینما نسبت به ابتذال و ولنگاری/ از بی اعتمادی مردم نسبت به تبلیغات رسانه ای فیلم ها تا ترس برای حضور در سالن ها در بحران کرونا و درخواست برای کاهش نرخ بلیت!

استقبال محدود مخاطبان از فیلم های اکران شده در پاییز سال ۱۴۰۰ پس از بازگشایی سینماها که نزدیک به ۲ سال به علت پاندمی کرونا در تعطیلی به سر می بردند ما را بر آن داشت تا از اقشار مختلف مردمی درباره انتظارات شان از سینما و نظرشان در خصوص فیلم های در حال اکران سوأل کنیم. یکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰

******************************

مهرداد کبیری و افشین اخلاقی ۲ کارگردان فیلم کوتاه نیز در خصوص خلاء قانون مناسب برای حضور فیلم های کوتاه در جشنواره فجر نیز با سینماپرس گفتگو کردند.

در حالی که صراحتاً در فراخوان چهلمین جشنواره فیلم فجر قید شده فیلم‌های متقاضی شرکت در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه داستانی باید دارای پروانه نمایش از سازمان امور سینمایی و راه یافته به بخش مسابقه سی و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کوتاه تهران باشند و مدت زمان نمایش شان حداقل ۳ و حداکثر ۱۵ دقیقه باشد؛ به تازگی از سوی برخی فعالان سینمای کوتاه خبرهایی رسیده که برخی سازندگان فیلم کوتاه در اقدامی عجیب بر آن شده اند تا با کوتاه کردن زمان فیلم هایی که مدت زمان نمایش شان در جشنواره فیلم کوتاه به حدود نیم ساعت می رسید فیلم خود را به جشنواره فجر برسانند؛ این اتفاق بار دیگر اثبات می کند قانون گذاری مناسب برای نظم دهی ورود فیلم های کوتاه به جشنواره فجر انقلاب امری ضروری است و مسئولان سازمان سینمایی باید با هوشمندی و درایت در مواجهه با این پدیده های عجیب قوانین جدی وضع نمایند. چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰

منتظر بخش بعدی این گزارش، سینماپرس در سالی که گذشت؛ بخش چهارم/زمستان ۱۴۰۰ باشید...

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.