چهارشنبه ۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲

سینماگران از رئیس سازمان سینمایی چه می خواهند؟

از درخواست برای جلوگیری از ورود بی رویه پول های کثیف به سینما و پرهیز از شعارهای بدون عمل تا انتقاد از وضعیت اسفبار سینما طی ۸ سال گذشته

ملاقلی پور-اشرفی زاده-آزادی-درخشنده-محسنی نسب-توکلی-الماسی-کیمیایی

سینماپرس: تعدادی از سینماگران مطرح کشور در خصوص انتظارات از رئیس سازمان سینمایی کشور تأکید کردند: لودگی و ابتذال و سیاه نمایی و مسائل وقیح و بی شرمانه ای همچون خیانت زن به شوهر، شوخی های رکیک و جنسی در سینمای امروز ایران بیداد می کند و وظیفه رئیس جدید سازمان سینمایی جلوگیری از ابتذال بیش از حد آثار سینمایی است؛ این دسته از سینماگران همچنین متذکر شدند: سینمای ایران نیاز به مدیری دارد که به دستاوردهای انقلاب اسلامی اشراف کامل داشته باشد و از آن صیانت و پاسداری کند در غیر این صورت ما کمافی سابق باز هم دچار کجروی و انحراف بیشتر در حوزه سینما خواهیم شد.

به گزارش سینماپرس سینماگران به جان آمده از عملکرد ضعیف مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید همزمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم از ویژگی های یک مدیر مناسب سینمایی سخن گفتند؛ مدیری که بتواند سینمای ایران را از ورطه هولناکی که در آن در حال دست و پا زدن و غرق شدن است نجات دهد و امید را به زندگی سینماگران بخت برگشته که بعضاً طی سال های اخیر توان تأمین معاش روزانه شان را نیز نداشتند بازگرداند.

در همین راستا ۸ تن از سینماگران مطرح کشورمان خانم ها و آقایان: علی ملاقلی پور، مرجان اشرفی زاده، غلامرضا آزادی، پوران درخشنده، محسن محسنی نسب، هوشنگ توکلی، جهانگیر الماسی و پولاد کیمیایی با ما گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

از درخواست برای جلوگیری از ورود بی رویه پول های کثیف به سینما و پرهیز از شعارهای بدون عمل تا انتقاد از وضعیت اسفبار سینما طی ۸ سال گذشته

علی ملاقلی پور کارگردان سینما در خصوص ویژگی های رئیس سازمان سینمایی گفت: وضعیت در سینمای ایران به گونه ای است که به عنوان یک سینماگر یا باید سکوت کنیم یا چاپلوسی!؛ از این رو بنده نوعی که سال های متمادی است در سینما فعالیت می کنم و به واسطه پدرم وارد این حوزه نشده ام و در نزدیک به ۳۰ پروژه با سمت های مختلف فعالیت کرده ام ترجیح می دهم سکوت کنم تا به سمت چاپلوسی نروم! متأسفانه سینما از جایی خارج از حیطه فرهنگ و هنر هدایت می شود! در واقع افرادی خارج از فضای هنر برای سینما تصمیم گیری می کنند و از این رو بی شک بیان حرف ها، درددل ها و انتظارات سینماگران هیچ تأثیری در بهبود شرایط ندارد چرا که صدای ما به طبقات بالا نمی رسد!

از درخواست برای جلوگیری از ورود بی رویه پول های کثیف به سینما و پرهیز از شعارهای بدون عمل تا انتقاد از وضعیت اسفبار سینما طی ۸ سال گذشته

مرجان اشرفی زاده کارگردان سینما نیز در این باره اظهار داشت: متأسفانه سینمای ایران از بیس و اساس دچار مشکل است و تا مشکلات زیرساختی برطرف نشود معضلات و مشکلات در سینما همچنان ادامه خواهد داشت از این رو بنده معتقدم سینمای ایران نیاز به مدیری دارد که به جای آنکه اهل شعار باشد، اهل شعور باشد تا بتواند معضلات سینما را برطرف کرده و هنرهفتم را از این بحران نجات دهد. اولین و مهمترین مسأله این است که شخص رئیس سازمان سینمایی باید یک مدیر با سابقه مدیریت فرهنگی و نگاه فرهنگی باشد. مدیر سازمان سینمایی باید فراجناحی عمل کند و برآمده از سینما باشد؛ مدیر باید به سینما و رسانه اعتقاد داشته باشد.

از درخواست برای جلوگیری از ورود بی رویه پول های کثیف به سینما و پرهیز از شعارهای بدون عمل تا انتقاد از وضعیت اسفبار سینما طی ۸ سال گذشته

غلامرضا آزادی تهیه کننده، کارگردان و فیلمبردار سینما نیز در گفتگو با سینماپرس متذکر شد: پول پاشی دولت برای تولید فیلم نه تنها منفعتی برای سینما ندارد بلکه سرشار از ضرر است؛ در کدامیک از کشورهای دنیا دولت ها برای تولید فیلم های شان سرمایه گذاری می کنند؟ آیا در هالیوود و بالیوود هم چنین اتفاقات عجیبی رخ می دهد؟ یکی از معضلات اساسی سینما طی سال های اخیر را ورود بی رویه پول های بادآورده و کثیف است. آقای رئیس جلوی ورود پول های کثیف را بگیرید! چرا باید به یک هنرپیشه ای که نهایتاً دستمزدش باید ۲۰۰ میلیون تومان باشد چندین میلیارد تومان دستمزد می دهند و هزینه های گزاف به سینما تحمیل می کنند؟ چرا باید هنرمندان قدیمی و کاربلد و پیشکسوت بیکار و خانه نشین باشند و در عوض کسانی در سینما جولان بدهند که فرق «الف» را از «ی» تشخیص نمی دهند؟

پوران درخشنده کارگردان سینما در خصوص ویژگی های رئیس سازمان سینمایی گفت: معضل اصلی امروز سینماگران و کل جامعه ناامیدی و بی انگیزگی است از این رو مدیر جدید سینمایی باید امید و انگیزه را در دل سینماگران زنده کرده و آن ها را برای فیلمسازی ترغیب کند تا از این رهگذر سینماگران بتوانند با تولید فیلم های امیدبخش و موثر در ژانرهای مختلف نشاط و سرزندگی را به جامعه برگردانند. مشکلات صنوف باید دیده شود. همه صنف ها باید مورد توجه قرار بگیرند و مدیران سینمایی نباید میان آن ها تفاوت قائل شوند چرا که حتی اگر یکی از صنوف سینمایی وجود نداشته باشد چرخ سینما از حرکت باز می ایستد و صنوف مانند دانه های زنجیر به یکدیگر متصل هستند.

از درخواست برای جلوگیری از ورود بی رویه پول های کثیف به سینما و پرهیز از شعارهای بدون عمل تا انتقاد از وضعیت اسفبار سینما طی ۸ سال گذشته

محسن محسنی نسب کارگردان سینما نیز در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: لودگی و ابتذال و سیاه نمایی و مسائل وقیح و بی شرمانه ای همچون خیانت زن به شوهر، شوخی های رکیک فیزیکی و کلامی جنسی در سینمای امروز ایران بیداد می کند و همین باعث شده خانواده های سالم و متعهد جایی در سینما نداشته باشند؛ در سینمای امروز ایران نشانی از فرهنگ ایرانی-اسلامی، اخلاق، ایثار و جوانمردی نیست و رئیس جدید سازمان سینمایی باید این خصوصیات را به سینما بازگرداند و اجازه ندهد سینما در مسیر غلط فعلی حرکتش را ادامه دهد. سینمای ایران امروزه بیش از هر چیز نیاز به تولید فیلم های خانوادگی و اخلاقی دارد. متأسفانه قاطبه فیلم هایی که طی سال های اخیر در سینمای ایران تولید و اکران شده اند ضداخلاق هستند و به نوعی به فرهنگ ایرانی-اسلامی حمله کرده اند.

هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در خصوص ویژگی های رئیس سازمان سینمایی گفت: سینمای ایران نیاز به مدیری دارد که به دستاوردهای انقلاب اسلامی اشراف کامل داشته باشد و از آن صیانت و پاسداری کند در غیر این صورت ما کمافی سابق باز هم دچار کجروی و انحراف بیشتر در حوزه سینما خواهیم شد و با این روش معلوم نیست آخر و عاقبت سینمای ایران چه خواهد شد! من امیدوارم مدیران وزارت ارشاد و سازمان سینمایی دیگر در پی تصمیم گیری های شخصی نباشند و با به کارگیری نیروهای متعهد و متخصص در کنار خود مدیریت سیستماتیک درستی را بنا بگذارند که بتواند کارآیی لازم را در حوزه فرهنگ و هنر داشته باشد و سینما را از این بحران دلخراش کنونی نجات دهد.

از درخواست برای جلوگیری از ورود بی رویه پول های کثیف به سینما و پرهیز از شعارهای بدون عمل تا انتقاد از وضعیت اسفبار سینما طی ۸ سال گذشته

جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما نیز در این باره متذکر شد: متأسفانه امروزه تبعیض و بی عدالتی در سینما بیداد می کند و از این رو ما نیاز به مدیری متخصص و متعهد داریم که تمام توان و قوای خود را برای از بین بردن این بی عدالتی ها به کار ببرد چرا که بی عدالتی زیبنده جامعه اسلامی نیست! این بسیار دردآور است که یک سینماگر باید در خیابان مسافرکشی کند تا بتواند رزق روزانه خود را به دست بیاورد اما دیگری مرتب سر پروژه های متعدد است و دستمزدهای آنچنانی و نجومی می گیرد! این بسیار دردآور است که برخی از هنرمندان ما بعد از سال ها کار و فعالیت در سینما امروزه فشارهای سنگین مالی را تحمل می کنند. حتی بیان کردن این اتفاق هم زشت و تلخ است اما چاره ای نیست و برای بهبود اوضاع باید حتماً این نکات را گوشزد کنیم تا هر شخصی که اداره سینمای کشور را در دست می گیرد نسبت به اتفاقات دردآور سینما آگاه باشد و در قدم اول این بحران های کاری و معیشتی را از بین ببرد.

پولاد کیمیایی بازیگر و کارگردان سینما در خصوص ویژگی های رئیس سازمان سینمایی گفت: یکی از کارهای مهمی که رئیس جدید سازمان سینمایی باید انجام دهد روشن شدن وضعیت صنوف سینمایی است چرا که متأسفانه مدت ها است تنها کار خانه سینما انجام امور کفن و دفن هنرمندان است و رئیس سازمان سینمایی باید این نهاد را پویا و سازنده کند، نهاد صنفی تعریف واضح و روشنی دارد که متأسفانه نهاد صنفی سینماگران هیچ یک از این تعاریف را در خصوص اعضای خود انجام نمی دهد. طی سال های اخیر ما شاهد حضور مدیرانی در سینما بودیم که به دلیل غیرمتخصص بودن شان نه اثر و دستاوری در سینما داشتند و نه هیچ دلسوزی برای سینما انجام دادند و نتوانستند هیچ تغییر خوب و مثبتی در سینمای کشور به وجود بیاورند از این رو نیاز اصلی امروز سینمای ایران حضور مدیری متخصص و متعهد در سینما است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.