چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴

در جشنواره فیلم کوتاه تهران چه گذشت؟

از انتقاد نسبت به ظاهرسازی تکلف آمیز جشنواره تا اعتراض به بی عدالتی/ لزوم انتخاب مدیری شایسته برای انجمن سینمای جوانان ایران

مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران

سینماپرس: سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه در حالی برگزار شد که مسئولان برگزاری این رویداد به واسطه حضور برخی سلبریتی‌ها سعی در برگزاری شوآفی صرف در مکانی به نام «ایران مال» داشتند؛ بازاری بی سر و ته و بی هویت در غربی ترین نقطه تهران که رفت و آمد به آنجا برای اهالی سینما و رسانه دردسرهای فراوانی ایجاد کرده بود و در نهایت هم تبلیغ بیش از حد این بازار در اختتامیه جشنواره انتقاد محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی و ترک مراسم توسط وی را در پی داشت.

سیدرضا منتظری: حوزه فیلم کوتاه در کشور ما سال ها است از سوءمدیریت رنج می برد! همین مسأله باعث شده سینمای کوتاه به حال خود رها شود در صورتی که فیلم های کوتاه به واسطه پتانسیلی که برای جذب جوانان و فکرهای تازه و بکر دارند می توانند جریان ساز باشند.

پرسشی که بعد از ۳۸ دوره برگزاری این رویداد سینمایی در هر ذهن آگاهی شکل می گیرد این است که چطور جشنواره‌ ای با این محوریت در آستانه چهل سالگی خود رسیده اما هنوز فیلم کوتاه در کشور ما مهجور و ناشناخته است و سهم و جایگاه واقعی خود را در سینمای ایران پیدا نکرده؟

این اتفاق در حالی است که بسیاری از فیلم‌ های کوتاه ایرانی در جشنواره‌های معتبر بین‌المللی خوش درخشیده و برای سینمای ایران در عرصه جهانی افتخارآفرینی کرده اند اما به دلیل مهجور بودن سینمای کوتاه و عدم شناخت عامه مردم از این شکل سینما، فیلم‌ های کوتاه و کارکردهای آن هنوز ناشناخته مانده و تأسف بارتر آنکه بسیاری از سینماگران که معمولاً در سینمای بدنه فعالیت می‌ کنند نیز درک درستی از فیلم کوتاه و اهمیت آن ندارند!

جشنواره فیلم کوتاه به ویژه طی سال های اخیر محلی برای برگزاری شوآف های تجملاتی در مکان هایی لاکچری شده که رسماً هیچ گونه ارتباطی میان آن با سینمای کوتاه و سادگی و بی تکلف بودنش نمی توان پیدا کرد.

مدیران سیاست گذار در حوزه فیلم کوتاه هدف شان از برگزاری این جشنواره ها ارائه بیلان کاری به مدیران بالادستی و خودنمایی و خودستایی است چرا که هیچ تلاش جدی برای عرضه و پخش فیلم کوتاه در تلویزیون و همچنین اکران آثار کوتاه در سینماها نکرده اند و بر این باورند که اکران های محدود در گروه سینمایی «هنر و تجربه» که آن هم گروهی بی هویت است که در دولت تدبیر و امید تأسیس شد، برای سینمای کوتاه کافی است!

گویا مدیران سیاست گذار در حوزه فیلم کوتاه هنوز به این باور نرسیده اند که سینمای کوتاه نیاز جامعه امروز است. سینمای کوتاه سینمایی خلاق تر، جسورتر، کنکاوتر و مستقل تر است. رشد صنعت، تکنولوژی و فضای مجازی این مکانیسم را ایجاد کرده تا از این فرایند راهبردی تر و کاربردی تر استفاده شود. سینمای کوتاه قطعاً مانند سینمای حرفه ای در پی کاسبکاری نیست و از این رو اندیشه محوری و خردورزی سرلوحه آن است و هرگز نباید اسیر ملاحظات و مناسبات شود.

این اتفاق در حالی است که در همین جشنواره اخیر بسیاری از آثار، توسط مسئولان جشنواره قلع و قمع شدند و با این مسأله با انتقادات گسترده ای از سوی فعالان حوزه فیلم کوتاه روبرو گشت. از این رو مهمترین اتفاقی که می تواند تحول اساسی و مثبت در سینمای کوتاه به وجود آورد و این فیلم کوتاه را به جایگاه واقعی خود برساند حضور مدیری دغدغه مند، دوراندیش و باسواد سینمایی است؛ آقای خزاعی، مدیری شایسته برای انجمن سینمای جوانان ایران منصوب کنید تا سینمای کوتاه از فلاکتی که در آن دست و پا می زند نجات پیدا کند!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.