شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۷

در قسمت چهارم فصل جدید برنامه «هفت» عنوان شد:

منتظری: خانه سینما چرا کار را به جایی رسانده که مسئولان و اعضای صنوف خواهان تعطیلی این نهاد هستند؟/ جشنواره های سینمایی سال ها است کارکرد خودشان را از دست داده اند

سیدرضا منتظری در برنامه هفت

سینماپرس: در قسمت چهارم فصل جدید برنامه «هفت» سیدرضا منتظری همراه با محمدصالح حجت الاسلامی و امیرحسین مکاریانی در خصوص برخی مسائل مهم روز سینمای کشور از جمله حواشی پانزدهمین جشنواره سینماحقیقت و معضلات دامنه دار خانه سینما و...گفتگو کردند. منتظری در بخشی از این گفتگو اظهار داشت: خانه سینما بیش از ۲ دهه قدمت دارد در این سال ها چه خدمت صنفی به اعضای خود داده؟ در حال حاضر که همه خدمات را صندوق اعتباری هنر به سینماگران ارائه می کند پس نقش خانه سینما در این میان چیست؟ خانه سینما چرا کار را به جایی رسانده که مسئولان و اعضای صنوف خواهان تعطیلی این نهاد هستند؟

به گزارش سینماپرس اهم اظهارات شرکت کنندگان در میز رسانه قسمت چهارم فصل جدید برنامه «هفت» در ذیل این مطلب گردآوری شده است.

مکاریانی در ابتدای این برنامه در خصوص آثار به نمایش درآمده جشنواره سینماحقیقت گفت: آثار اغلب در رده کیفیتی شبیه به هم قرار داشت. باید بررسی شود که این اتفاق به دلیل مشکلات معیشتی است یا بودجه ای؟؛ پیش بینی می شد آثاری راجع به کرونا داشته باشیم و از سوی دیگر خود اعضای هیأت داوران هم از نزول آثار متعجب بودند.

حجت الاسلامی در این باره گفت: پارسال یک بخش کرونایی در جشنواره حضور داشت. از سوی دیگر تولید مستند با سینمای داستانی تفاوت دارد. هزینه های مستند خیلی بالا رفته به نحوی که به طور متوسط هزینه تولید ۵-۶ برابر شده و این در حالی است که بودجه این سینما فقط ۵۰ درصد اضافه شده است.

منتظری نیز در خصوص جشنواره سینماحقیقت اظهار داشت: لزوماً سال ها است که کارشناسان راجع به این قضیه صحبت می کنند که جشنواره های سینمایی سال ها است کارکرد خودشان را از دست داده اند و بیشتر به سمت یک شوآف و تشریفات و ظواهر می روند و بودجه هایی که برای آن ها صرف می شود هیچ دستاوردی برای سینما ندارد.

وی ادامه داد: این جشنواره بسیار پر خبر بود. در روزهای آخر حواشی برای یکی از فیلم ها به وجود آمد که رسانه ها بسیار به آن پرداخت کردند. این پرسش مطرح بود که آیا باید در سینمای مستند بدون پرده پوشی چهره افراد حتی اگر خلافکار و بزهکار هستند نشان داده شود؟ این بحث های متفاوتی را به وجود آورد. خود بنده نظرم این است که این کار خلاف اخلاق است به خصوص اینکه سوژه تأکید می کند چهره مرا نشان ندهید و کارگردان به اصرار چهره فرد را نشان می دهد از اخلاق خارج است و بسیاری از مستندسازان پیشکسوت و اهالی رسانه هم نسبت به این مسأله موضع گرفتند و کارگردان این اثر را نقد کردند.

حجت الاسلامی در خصوص اظهارات منتظری گفت: این اولین باری نیست که چهره بزهکاران در آثار مستند نمایش داده می شوند که نمونه آن کارهای آخر آقای مهرداد اسکویی است. این فیلم چند اکران محدود داشت و بیشترین مخاطب مسئول را جذب کرده و به نظر می آید تأثیرگذار بوده؛ بهتر است نیت فیلمساز و زحمات او که در راستای حل معضلات اجتماعی است زیر سوأل نرود.

منتظری در این باره گفت: قطعاً زحمت فیلمساز را کسی زیر سوأل نمی برد اما وقتی سوژه اصرار دارد که از چهره من فیلم نگیرید چرا باز کارگردان آنقدر با اصرار روی چهره فرد زوم می کند؟ این معنای حریم شخصی و حفظ حرمت های فردی و اجتماعی است؟ علاوه بر مستندسازان در جمع همکاران رسانه ای مان نیز شاهد واکنش های به شدت منفی بودیم.

در بخش دوم این گفتگو معضلات خانه سینما مورد بررسی قرار گرفت؛ رضا منتظری در این باره اظهار داشت: مشکل خانه سینما به یک مورد و دو مورد معطوف نمی شود. سال های سال است یک سری فشارهایی را شاهد هستیم عده ای از مسئولان خانه سینما بر صنوف وارد می کنند تا آن ها در ذیل وزارت کار ثبت شوند. این کار اجباری است و بحث های متعددی برای این اتفاق شکل گرفت که هنرمندان را چه به وزارت کار و چرا هنرمند به عنوان کارگر شناخته می شود و...

وی ادامه داد: بسیاری از صنوف زیر بار این فشار و اجبار نرفتند و خانه سینما در اقدام فراقانونی و عجیب اعلام کرده صنوفی که به دستور ما در ذیل وزارت کار ثبت نشده اند را کنار می گذاریم. نه به آن ها اجازه می دهیم در مجمع عمومی خانه سینما و انتخابات ها شرکت کنند و بدتر از آن خبرهایی به گوش می رسد صنوفی که معترض و منتقد نسبت به عملکرد خانه سینما هستند منحل می کنیم در صورتی که این اتفاقات غیرقانونی و برخلاف اساسنامه است.

حجت الاسلامی گفت: هر آدمی وقتی استخدام می شود کارگر است. اینکه ما کارگر نیستیم و هنرمندیم یک اتفاق عجیب است.

مکاریانی اظهار داشت: این اتفاقات یک پیشینه ای دارد. صنوف سینمایی کارکرد خودشان را از دست داده اند. استمرار آدم ها به صورت طولانی مفسده دارد صنوفی مانند تهیه کنندگان، منتقدان، کارگردانان و... مهم هستند و از انواع فشارها استفاده می کنند تا وارد صنوف شوند.

منتظری متذکر شد: چه اصراری است که صنوف زیر نظر وزارت کار بروند؟ الآن که انجمن منتقدان که ما در آن عضو هستیم و زیر نظر وزارت کار رفته چه منافعی برای ما داشته است؟ خانه سینما بیش از ۲ دهه قدمت دارد در این سال ها چه خدمت صنفی به اعضای خود داده؟ در حال حاضر که همه خدمات را صندوق اعتباری هنر به سینماگران ارائه می کند پس نقش خانه سینما در این میان چیست؟

وی در پایان این گفتگو افزود: خانه سینما در هر صورت ذیل دولت است. چرا خانه سینما کار را به اینجا رسانده که روسای صنوف، اعضای شورای مرکزی صنوف می آیند و با رسانه ها مصاحبه می کنند و درخواست تعطیلی خانه سینما را می کنند و از آقای خزاعی به عنوان رئیس جدید سازمان سینمایی کشور خواستار ورود به مسأله خانه سینما و تعطیلی این نهاد هستند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.