شنبه ۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴

لزوم همسویی با گفتمان انقلاب اسلامی در چهل سالگی فجر انقلاب/۹

قاسمی جامی: سینما بخشی از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و باید در راستای اهداف والای آن گام بردارد

حسین قاسمی جامی

سینماپرس: حسین قاسمی جامی کارگردان سینما در خصوص لزوم همسویی با گفتمان انقلاب اسلامی در چهل سالگی فجر انقلاب گفت: سینما بخشی از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و باید در راستای اهداف والای آن گام بردارد؛ اینک در آستانه چهل سالگی جشنواره فجر انقلاب اسلامی که نشان دهنده آن است که ۴۰ سال از همزیستی جامعه هنری در کنار انقلاب شکوهمند اسلامی گذشته و هنرمندان و انقلاب در کنار هم به رشد و شکوفایی رسیده اند ما باید شاهد نمایش آثاری باشیم که دستاوردهای این سال ها را نشان دهند نه اینکه خدای ناکرده فیلم هایی بر ضد منافع و دستاوردهای این نظام مقدس تولید شده باشند و هدف شان حرکت در مسیر انحرافی باشد.

کارگردان فیلم های سینمایی «پی۲۲» و «چشم شیشه ای» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: جشنواره فیلم فجر به عنوان نماد فرهنگی پیروزی انقلاب اسلامی باید نمایشگر آثار انقلابی باشد این اتفاق نیازمند دغدغه مندی و مسئولیت پذیری از سوی مدیران سینمایی و جامعه هنری است که باید دست در دست هم داده و برای رشد و اعتلای سینمای انقلاب گام بردارند.

وی ادامه داد: مهمترین نکته این است که فیلمسازانی که در همین نظام رشد کرده و مطرح شده اند باید مسئولیت پذیر بوده و با دغدغه مندی محصولات ارزشمندی را در راستای دستاوردها و تاریخ انقلاب اسلامی تولید کنند تا تنها محصولاتی در جشنواره به نمایش درآیند که مبتنی با این هدف باشند.

قاسمی جامی متذکر شد: متأسفانه به جز تعداد محدودی از فیلمسازان که همچنان دغدغه کار کردن در حوزه انقلاب، دفاع مقدس و مسائل استراتژیک را دارند مابقی فیلمسازانی که سال ها در این عرصه فعال بوده اند به شدت کم کار شده و یا به ساخت فیلم های بی مایه و سطحی روی آورده اند.

این سینماگر تأکید کرد: از سوی دیگر نقش مدیران سینمایی و فرهنگی نیز در راستای تحقق این هدف والا بسیار کلیدی است. متأسفانه یک بام و دو هوا بودن مدیران پشت میز نشین در این سال ها بسیار ضربه زننده بوده به نحوی که از یک طرف می گفتند فیلم ها باید به این سو بروند و از طرف دیگر هیچ حمایتی از سینمای ارزشی نداشتند.

وی سپس با بیان اینکه شخصیت سینما در جمهوری اسلامی ایران باید انقلابی باشد تصریح کرد: وقتی یک مخاطبی از هر کجای جهان فیلمی از سینمای ایران می بیند از محتوای آن فیلم باید متوجه شود که فیلمی محصول این نظام مقدس را تماشا می کند. البته ذکر این نکته ضروری است که ما وقتی از این نوع سینما صحبت می کنیم منظورمان سینمای رانتی یا حکومتی نیست بلکه منظورمان سینمای اصیل و ملی است که باید هرچه در توان داریم برای رشد آن مصرف کنیم.

قاسمی جامی در پایان این گفتگو افزود: من نمی خواهم اینطور عنوان کنم که مدیران سینمایی تنها شعار حمایت از سینمای استراتژیک، ارزشی و انقلابی را سر می دهند اما آنچه مهم است اینکه در عمل هیچ حمایتی از فیلمسازان اصیل انقلابی ندارند و برای همین است وقتی فیلمسازان دغدغه مند طرح ها و فیلمنامه های ناب خود را با این مضامین نزد آن ها می روند کسی از ایشان حمایت نکرده و جلو نمی آید تا این آثار به تولید برسند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.