شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۱

در دوازدهمین دوره؛

چراغ «عمار» با «فرزندصبح» روشن شد

افتتاحیه دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار»

سینماپرس: مراسم افتتاحیه دوازدهمین جشنواره فیلم «عمار» در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، مراسم افتتاحیه دوازدهمین جشنواره فیلم «عمار» به دبیری نادر طالب‌زاده شامگاه ۱۸ دی ماه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی، احمد نجفی، هوشنگ توکلی، انسیه شاه‌حسینی، اقبال واحدی، مسعود اطیابی و… از چهره‌های حاضر در این مراسم بودند.

این مراسم در ساعت ۱۸:۳۰ با قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد.

در ابتدای این مراسم مادر شهیدان خالقی‌پور روی صحنه آمد و ضمن خیرمقدم به مهمانان بیان کرد: مجلس سنگین‌تر از همه سال است، یازده سال است که در خدمت این عزیزان هستم اما احساس می‌کنم این مجلس متفاوت‌تر است. این قدم‌ها سر پل صراط نلرزد، دوازده سال است که این مجلس برقرار است، من سال اول نبودم اما در سال‌های بعدی آمدم، پیش از این با همسرم می‌آمدم اما چهار سال است که همسرم نزد فرزندان شهیدم رفته است، امیدوارم من هم به زودی به آنها بپیوندم.

وی گفت: یادم است ننه عصمت برای رزمندگان دستکش می‌بافت، ننه سکینه نان می‌پخت، من هم خاک پای ملت ایران هستم امیدوارم قدم‌های شما به سمت برنامه‌های خوب باشد، امسال این رویداد به دانشمندان توجه دارد؛ شهدای دانشمندان آبرو و سرمایه این مملکت بودند اما گویا دشمن آنها را بهتر از ما می‌شناخت. فرزندان شهید من به گرد پای این شهدای دانشمند بزرگوار نمی‌رسند، جنگ هنوز تمام نشده چهل سال است که در جنگ هستیم، مثل سال‌های دفاع مقدس هنوز جوانان ما می‌جنگند، گرچه ما سردار سلیمانی را از دست دادیم اما مادران ما هزاران هزار فرزند مانند این سردار را پرورش می‌دهند، امیدوارم بتوانیم شهدای دانشمند هسته‌ای را به دنیا بشناسانیم.

بخش اول اهدای جوایز

در ادامه برنامه با حضور هیات داوران بر روی صحنه نوبت به اهدای جوایز بخش‌های مختلف جشنواره رسید.

لوح افتخار بخش فیلمنامه به فیلمنامه «توتا» نوشته محمد صبوحی و «سه خواهر» نوشته محبوبه معراجی پور اهدا شد.

فانوس این بخش به فیلمنامه «اثر پروانه» به قلم حسین جعفری تعلق گرفت.

در ادامه لوح افتخار بخش پویانمایی به «کاوه و کشتی فضایی» حسین حسن نژاد رسید.

فانوس این بخش به «پیش از بهشت» ساخته احمد حیدریان اهدا شد.

در بخش نماهنگ هم لوح افتخار به «ابراهیم در آتش» ساخته آرش آقاجانی و «ایرانیوم» ساخته سیدمهدی کرباسی اهدا شد.

فانوس این بخش به نماهنگ «روز انتخاب» ساخته رضا ثقفی رسید.

لوح افتخار دستاورد هنری در بخش نماهنگ هم به قاسم صرافان شاعر و ترانه‌سرا تعلق گرفت. صرافان پس از دریافت جایزه این بخش، چند سروده خود را قرائت کرد.

اهدای نشان استقلال به نوید نجات‌بخش

در ادامه و پس از پخش یک کلیپ، مهندس نوید نجات‌بخش به‌عنوان کارآفرین نمونه روی صحنه آمد و گفت: من با سابقه بیست و چند ساله در حوزه تولید محصولات پزشکی باید بگوییم ما بالای ۶۵۰ نفر در شرکتی دانش بنیان فعالیت می‌کنیم و چهارمین شرکت برتر دنیا هستیم.

وی افزود: تولید در کشور ما انگار راه نمی‌افتد اما نگاه دقیق به این موضوع می‌تواند راهگشا باشد در زمانه‌ای که کشورهای غربی زودتر حرکت کردند نفس دنیا را گرفتند، ما کارمان سخت‌تر است، این دنیای سرمایه‌داری و جنگ اقتصادی است ممکن است هر کدام از ما دلیلی بیاوریم. اما ما در یک جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم. همانطور که در جنگ نظامی با فرمول نظامی نمی‌توانیم از پس جنگ بربیاییم در حوزه اقتصادی هم با فرمول اقتصادی نمی‌شود کاری کرد. امروز هرگونه حرف ناامیدانه زدن با دشمنی یکی است. ما می‌توانیم امروز در جمهوری اسلامی رشد کنیم، صاحب هویت شویم.

سپس نشان استقلال توسط مهدی فخری‌زاده فرزند شهید فخری‌زاده به نوید نجات‌بخش اهدا شد.

اهدای دستکش ننه عصمت به میکاییل براتی

در بخشی از این مراسم جایزه دستکش ننه عصمت توسط خانواده شهید صاحب هنر و مازیار بیژنی به میکاییل براتی گرافیست و تصویرساز اهدا شد.

مازیار بیژنی در این بخش اظهار کرد: وقتی از سوی «عمار» زنگ زدند و گفتند قرار است در این مراسم به میکاییل براتی جایزه بدهید، رفتم سرچ کردم تا ببینم او کیست، با آثارش بیشتر از چهره‌اش آشنا بودم. چند اثر او را پیدا کردم و اثری از او درباره آسمان یمن دیدم که به نظرم جالب بود و آن را از طریق توئیتر با یک هنرمند یمنی به اشتراک گذاشتم.

براتی هم بعد از دریافت دستکش ننه عصمت در سخنان کوتاهی توضیح داد: من آدم استرسی نیستم اما تا امروز داستان دستکش ننه عصمت را نمی‌دانستم و حالا که فهمیده‌ام ماجرا چیست هول شده‌ام، این جایزه برایم خیلی با ارزش است، کاش همیشه برای من بود.

وی گفت: چیزی که شما با آن بیشتر ارتباط برقرار کرده‌اید محتوای کارم است، من تنها کار را می‌کشم، پس این محتوا حاصل زحمت یک گروه است؛ بچه‌های سه در چهار و هیأت هنر. این جایزه برای همه بچه‌های سه در چهار است. از همه تشکر می‌کنم.

نکوداشت محمدسرور رجایی

در بخش دیگر از این مراسم نکوداشت محمدسرور رجایی شاعر افغانستانی برگزار شد.

در این بخش علی محمد مودب روی صحنه آمد و گفت: از جهتی تلخ است که من درباره محمد سرور رجایی حرف بزنم و از سویی دیگر شیرین. هر آدمی قصه‌ای دارد؛ قصه رجایی قصه درختی است که وقتی زمینش را از دست داد به آسمانش چنگ زد، وقتی وطنش را از دست داد، وطنش را خودش ساخت. او محکم بر سر عهد خود با وطن فرهنگی‌اش ایستاد، او کلماتی چون «جهان فارسی» و «خون شریکی» ساخت، آنها را آن‌قدر تکرار کرد که تا این اصلاحات در فرهنگ ما جا افتادند، ریشه‌های خود را رها نکرد بله شاخه‌هایش را به ابرها رساند، او ما را یاد سنگرسازان بی سنگر می‌انداخت، بازی می‌ساخت در حالی که داخل بازی نبود، مدیر فرهنگی بود اما دفتر نداشت، خودش خانه نداشت اما خانه‌ای در حوزه معنا برای ما ساخت.

وی افزود: یادم است مجله‌ای برای کودکان مهاجر و افغانستان منتشر می‌کرد تا ما در جریان احوالات آنها قرار بگیریم، حامی برنامه‌های فرهنگی بود. باز هم تکرار می‌کنم وقتی زمینش را از دست داد به آسمانش چنگ زد، انقلاب اسلامی، شهدا و… وطن عقیدتی او بودند که در آن خانه کرد و به همین قیمتی از حراست آن کوتاه نیامد، عشقش به شهدا بود که او را به آرزوی خود رساند و امروز پیکرش در کنار شهدا آرمیده است. امیدوارم مشکلات سرور رجایی‌ها حل شود، سرور برای من نماد همت بود؛ فردی که برای کار از باقر شهر به بومهن می‌رفت با این حال وقت و انرژی برای کار فرهنگی داشت.

وی در ادامه یکی از شعرهای زنده‌یاد محمدسرور رجایی را خواند.

بخش دوم اهدای جوایز

در ادامه و با حضور هیات داوران بخش آثار تلویزیونی، لوح افتخار بخش برنامه تلویزیونی ترکیبی «حبیب نخلستان» به تهیه‌کنندگی علی گلشاهی اهدا شد.

فانوس این بخش به «شب های پرستاره» به تهیه‌کنندگی سیدصدرا میرئی رسید.

میرئی بعد از دریافت جایزه اش گفت: مفتخرم که در این جنگ روایت‌ها به من فرصت داده شد تا این برنامه را بسازم. موضوع برنامه درباره شهدای لشگر ۱۷ علی ابن طالب قم بود، دوست دارم جایزه ام را به مادر شهید زین‌الدین تقدیم کنم. امیدوارم دعای ایشان بدرقه راه ما باشد تا در این جنگ روایت‌ها موفق باشیم.

لوح افتخار بخش کلیپ و مونشن گرافیک به «داستان صندوق ها» به کارگردانی آرش آقاجانی و «ورزش برای مردم» به تهیه‌کنندگی سیدسجاد قافله باشی رسید.

فانوس این بخش به «عاشق شوید» به کارگردانی علی حسینی و حنیف رحیمی اهدا شد.

در ادامه لوح افتخار بخش گزارش خبری به گزارش «مثبت کاذب» به کارگردانی زهره بیادی رسید.

فانوس این بخش به گزارش «ثروت‌های رهاشده» ساخته مریم تکافی اهدا شد.

در ادامه یادگاری از هیات داوران بخش فیلم ما درباره این بخش گفت: به نظر ما همه دوستان جای تقدیر داشتند اما به دلیل شرایط جشنواره تعدادی را انتخاب کردیم مهم این است که از بچه‌ها حمایت شود چون هر کدام یک استعداد بودند.

لوح افتخار بخش فیلم ما به «نبرد البرز» ساخته محمدجواد توکلی رسید.

اکران فیلم سینمایی "فرزند صبح" به کارگردانی بهروز افخمی پایان‌بخش این مراسم بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.