دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲

انبوه فیلم های پشت اکران؛ چالش ها و راهکارها/۲

حکمت: انحراف نهادینه شده در شورای صنفی نمایش اجازه مانور به فیلم های فرهنگی نمی دهد/ تنزل سطح سلیقه مخاطب با اکران گسترده فیلم های کمدی و مبتذل خیانت به کشور است

منیژه حکمت در ویژه برنامه «یک فیلم، یک سلام»

سینماپرس: منیژه حکمت کارگردان سینما که این روزها فیلم «بندربند» را در حال اکران دارد در خصوص انبوه فیلم های پشت پرده و راهکار برون رفت از فیلمسوزی در سینما گفت: انحراف نهادینه شده در شورای صنفی نمایش اجازه مانور به فیلم های فرهنگی نمی دهد و تا زمانی که قدرت مافیایی این شورا از بین نرود وضعیت روز به روز بدتر و اسفبارتر خواهد شد و فیلم های فرهنگ ساز نهایتاً می توانند در برخی سانس های مرده نمایش داده شوند چرا که در زدوبند و ارتباط با شورای صنفی نمایش نیستند اما در عوض فیلمی مانند «دینامیت» که هیچ حرفی برای گفتن ندارد ماه ها در بهترین سانس ها و سالن ها روی پرده است!

کارگردان فیلم های سینمایی «جاده قدیم» و «سه زن» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما چیز زیادی از مسئولان نمی خواهیم فقط از آن ها خواهانیم که عدالت را در سینما جاری و ساری کنند. همان گونه که یک فیلم کمدی بهترین سانس ها و سالن ها را در اختیار دارد فیلم های کم هزینه و فرهنگی هم بتوانند در همان سانس ها و سالن ها نمایش داشته شوند و برایشان تبلیغات شود.

وی ادامه داد: اما از آنجا که چنین اتفاقی با اهداف برخی مسئولان شورای صنفی نمایش در تضاد است هرگز چنین اتفاقی رخ نمی دهد چرا که پردیس های سینمایی دست آن ها است و پول های کلانی به جیب می زنند و در خارج از کشور مشغول سرمایه گذاری های کلان هستند!

حکمت تصریح کرد: تنزل سطح سلیقه مخاطب با اکران گسترده فیلم های کمدی و مبتذل خیانت به کشور است؛ مسئولان سینمایی باید به گوش و به هوش باشند و بدانند که این روند ناپسند در حال نهادینه شدن است و اگر کمی دیر بجنبند خطری فزاینده فرهنگ و هنر کشور را در برمی گیرد.

این سینماگر تأکید کرد: کمترین توقع ما از آقای خزاعی که به حضور ایشان در سازمان سینمایی بسیار امیدوار بودیم ورود به مقوله پشت پرده شورای صنفی نمایش است. ما از ایشان می خواهیم با جدیت با مافیای حاکم بر اکران وارد مقابله شوند و اجازه ندهند فرهنگ سوزان و مبتذل سازان بیش از این در سینمای کشور جولان بدهند و سود سرشار به جیب های خود سرازیر کنند.

وی سپس با اشاره به نقش مهم رسانه ها در خصوص اصلاح این شرایط نامطلوب گفت: وظیفه رسانه پرسش گری است و در شرایط کنونی این رسانه های عدالت طلب و حق گو هستند که باید از مدیران سوأل کنند چرا سینما به این وضعیت افتاده؟ رسانه ها باید سوأل کنند چرا کسانی که پول های مشکوک دارند در سینما جولان می دهند و فیلم های فرهنگی را می بلعند؟

حکمت متذکر شد: همه ما معتقد و ملزم به حفظ تمامیت ارضی کشورمان هستم و باید همه جوره حامی کشورمان باشیم اما این اتفاقاتی که در حوزه فرهنگ و هنر کشور رخ می دهد حتی می تواند خطر جدی برای تمامیت ارضی کشور داشته باشد و ته مانده فرهنگ ما را نیز بر باد بدهد. چنین اتفاقی بسیار خطرناک است و مدیران سینمایی باید جلوی این اتفاق شوم را بگیرند.

وی در پایان این گفتگو افزود: من اگر حرفی می زنم برای فیلم «بندربند» نیست که سوخت و از بین رفت! چرا که این فیلم با هزینه اندکی تولید شده و من هرطور باشد گلیم فیلم را از آب بیرون می کشم اما درد من برای سایر فیلم ها و فیلمسازان فرهنگی است که در زمانه توجه به فیلم های گیشه پسند و بی ارزش کمدی در حال سوختن هستند و کسی به فریاد آن ها نمی رسد و اگر این رویه استمرار داشته باشد به زودی دود این بی عدالتی در چشم همه مان خواهد رفت. من از یکایک مسئولان خواهشمندم که بیش از این اجازه قربانی شدن فیلم های فرهنگی را ندهند، با ما در ارتباط باشند، حرف ها و دردهای مان را بشنوند و در مقابل مافیای اکران قد علم کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.