یکشنبه ۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸

کرونا؛ بیکاری فزاینده هنرمندان و بحران معیشت!

کمک معیشتی محدود صندوق اعتباری هنر برای گذران زندگی اهالی فرهنگ و هنر/ در بحران بیکاری یا شرایط تولید فراهم آورید یا تدبیری برای افزایش کمک های نقدی داشته باشید!

صندوق اعتباری هنر

سینماپرس: بعد از گذشت بیش از ۳ ماه از وعده دکتر اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و پس از گذشت نزدیک به ۱۰ ماه از آخرین واریزی به هنرکارت هنرمندان، به تازگی اعلام شده صندوق اعتباری هنر قرار است در ۳ واریزی تا اردیبهشت سال ۱۴۰۱ فقط مبلغ ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان کمک بلاعوض به هنرمندان اعطا کند؛ مبلغی اندک که با توجه به هزینه های کمرشکن، تورم فزاینده، بیکاری و خانه نشینی بخش اعظمی از هنرمندان طی ۲ سال گذشته و... هیچ دردی از هنرمندان درمان نخواهد کرد! از این رو مدیران فرهنگی و سینمایی یا باید تدبیری عاجل برای جهش و افزایش حجم تولیدات فرهنگی و هنری داشته باشند یا اینکه اقدامی جدی برای واریز بسته های کمک معیشتی مستمر به اهالی فرهنگ، هنر و رسانه کنند که این روزها در شرایط بسیار بحرانی روزگار می گذرانند.

به گزارش سینماپرس سیدمجید پوراحمدی، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر در نشست رسانه ای خود که با جمع محدودی از اهالی رسانه برگزار شد گفت: «کمک بلاعوض عمومی در سه مرحله قطعی واریز خواهد شد و اولین مرحله آن به مناسبت یلدا است و مبلغ آن یک میلیون تومان است. یک میلیون و پانصد هزار تومان نیز به مناسبت شب عید و یک میلیون و صد هزار تومان نیز اول اردیبهشت ۱۴۰۱ به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی (ع) واریز خواهد شد. تلاش می‌کنیم مرحله دیگری هم به عنوان مرحله چهارم در جریان باشد، اما چون هنوز قطعی نشده است راجع به آن صحبت نمی‌کنم.»

به احتساب این سخنان برای کل سال جاری تنها حدود ۲ و نیم میلیون تومان تسهیلات به صورت بلاعوض به هنرمندان اعطا می شود که تقریباً ماهانه رقمی معادل ۲۰۸ هزار تومان خواهد شد!

به این ترتیب باید از یکایک مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان سینمایی، صندوق اعتباری هنر و... سوأل کرد که این مبلغ ناچیز و اندک در این بحران بیکاری و سردرگمی هنرمندان به چه کار آن ها می آید؛ آیا این مبلغ ناچیز کفاف تهیه نان خالی خانواده هنرمندان در طول یک ماه را می دهد؟

در اینجا باید به یکایک مدیران و سیاست گذاران حوزه فرهنگ و هنر گوشزد کرد که در بحران شدید بیکاری یا باید شرایط تولید کالاهای فرهنگی را فراهم آورید یا تدبیری برای افزایش کمک های نقدی داشته باشید تا هنرمندان بیش از این دچار استیصال نشوند.

لازم به ذکر است هنر کارت که در اواخر عمر دولت دوازدهم متولد شد تا به امروز با موج شدیدی از انتقادات و اعتراضات اهالی فرهنگ و هنر بالاخص سینماگران روبرو بوده به نحوی که بسیاری از هنرمندان کمک های اندک معیشتی اعطا شده توسط هنر کارت را به مثابه دادن صدقه به اهالی فرهنگ و هنر برشمرده و آن را توهین به شأن و جایگاه هنر و هنرمند دانسته اند.

بی تردید ضروری است که مدیران فرهنگی دولت سیزدهم با رویکرد جهادی و انقلابی تدبیری اندیشه کنند تا زین پس تا زمان اتمام وضعیت کرونایی و افزایش حجم تولیدات در کشور به صورت ماهیانه و مستمر کمک های معیشتی بلاعوض با ارقام منطقی که در شأن هنرمندان باشد به اهالی فرهنگ و هنر به ویژه سینماگران که بخش اعظم شان در بیکاری مطلق به سر می برند اعطا شود تا شاید از این رهگذر ذره ای از مشکلات معیشتی و رفاهی آن ها برطرف گردد. ضمن آنکه علاوه بر کمک های نقدی می توان با اتخاذ تدابیری برای برون رفت از معضلات معیشتی اهالی فرهنگ و هنر بن های خرید از فروشگاه های زنجیره ای و... را نیز به آن ها اختصاص داد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.