پنجشنبه ۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱

سخنان قابل تامل «مدیرعامل خانه سینما»؛

شاهسواری: گذشته مهم است و با «قیچی ایدئولوژی» نباید این گذشته از ما گرفته شود!

سخنرانی منوچهر شاهسواری در مراسم شب «داریوش فرهنگ»

سینماپرس: مدیرعامل خانه سینما در سخنانی قابل تامل در مراسم بزرگداشت «داریوش فرهنگ» گفت: گذشته مهم است و با قیچی ایدئولوژی نباید این گذشته از ما گرفته شود. هنرمندان و متفکران نقش بزرگی را در این سال‌ها ایفا کردند!

به گزارش سینماپرس، منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما با حضور در ویژه برنامه شب داریوش فرهنگ که در سالن سینماتوگراف موزه سینما برگزار شد، گفت: رابطه من و داریوش براساس دوستی و رفاقتی است که حتی اگر به حاشیه کشیده شود متعلق به خود ماست. من همیشه نگران وی هستم. البته در ادببیات ما نگرانی منشاء منفی دارد اما من از این منظر سخن نمی‌گویم.

مدیرعامل خانه سینما: رابطه من و داریوش براساس دوستی و رفاقتی است که حتی اگر به حاشیه کشیده شود متعلق به خود ماست شاهسواری با بیان اینکه این نگرانی به دلیل عشق و دوستی است وگرنه بدون عشق و دوستی و معرفت نگرانی معنی ندارد، تصریح کرد: اگر نگران وطن هستیم به این دلیل است که دوستش داریم. همه جهان دوره‌های سختی را گذرانده، بخشی بخاطر کرونا و بخشی به دلایل دیگر است اما به نظر من جهان را همانگونه که هست باید بپذیریم تا امکان تغییر آن برایمان فراهم باشد.

وی افزود: یکی از قرون فاجعه بار تاریخی مستند شده قرن ۱۹ است که قرن بردگی است. اما در همین قرن هم افرادی چون نیچه ای را داریم که جهان را به معنایی ترک می‌کنند و بردی، آهنگساز که با موسیقی اش همچنان لذت می‌دهد. در قرن بیستم جنگ جهانی اول و بیماری‌های عجیب و غریب را داریم اما در همان مقطع هم از سینما و موسیقی و نقاشی بهره می بریم. در صدسال گذشته روزهای پرحادثه ای را گذرانده‌ایم و در این دوران هنرمندان نقش غریبی ایفا کردند. از دهخدا و بهار تا کیمیایی و سمندریان اسامی را که در ذهن از گذشته تا کنون مرور کنیم می‌بینیم هنرمندان ما جهان پر از رنج و عذاب را تعبیر و تفسیر کرده‌اند.

مدیرعامل خانه سینما با بیان اینکه گفت و گو راجع به بزرگداشت‌ها اگر آینده نگر و گذشته نگر نباشد راه به جایی نمی‌برد، گفت: گذشته مهم است و با قیچی ایدئولوژی نباید این گذشته از ما گرفته شود. هنرمندان و متفکران نقش بزرگی را در این سال‌ها ایفا کردند. همگی ما در این صحنه زندگی نقش‌هایی را برعهده داریم که موظفیم به بهترین نحو آن را اجرا کنیم. به گذشته نگاه و آینده را بسازیم. ساختن آینده توسط هنرمندان و سینماگران و غیره یادآوری جلوه دیگری از زندگی به ما است و داریوش فرهنگ یکی از این هنرمندان است و من از کانون کارگردانان برای برگزاری این مراسم سپاسگزارم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.