یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۳

لزوم ساماندهی صنوف سینمایی در دولت سیزدهم/۶

پورصمدی: خانه سینما اگر قرار است به شکل واقعی به سینماگران خدمات صنفی ارائه کند نیاز به تغییرات ماهوی دارد/ انبوهی از سینماگران از پس هزینه های زندگی شان برنمی آیند!

مرتضی پورصمدی

سینماپرس: مرتضی پورصمدی فیلمبردار پیشکسوت سینما در خصوص لزوم ساماندهی صنوف سینمایی در دولت سیزدهم گفت: خانه سینما اگر قرار است به شکل واقعی به سینماگران خدمات صنفی ارائه کند نیاز به تغییرات ماهوی دارد؛ دولتمردان جدید اگر واقعاً به صنف اعتقاد دارند باید در تضاد با رفتار نمایشی دیگران تکلیف این نهاد را یک بار برای همیشه روشن کنند و با تغییر اساسنامه و ساختار خانه سینما مکانی امن برای سینماگران تأمین کنند که به آن ها خدمات صنفی و رفاهی واقعی ارائه کند.

مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» و «دایره زنگی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: ما برای اینکه در سینمای ایران یک نهاد صنفی واقعی داشته باشیم باید از ژست و شعار دوری کنیم. در این سال ها همه چیز بر اساس ژست و شعار پیش رفته و به همین علت هم خانه سینما نهادی به شدت ناکارآمد بوده که حتی هیچ گاه نتوانسته به درستی مشکلات ساده و اختلافات جزئی و پیش پاافتاده اعضایش را برطرف کند.

وی ادامه داد: این نهاد حتی تکلیف قانونی بودنش هم روشن نشده و توانمندی حقوقی ندارد؛ پس بهتر است یک بار برای همیشه با سعه صدر و تفکر و تعقل و به دور از جنجال های همیشگی رسانه ها دست از این هیاهوهای پوچ برداریم و تکلیف این نهاد را روشن کنیم.

این سینماگر سپس با بیان اینکه انبوهی از سینماگران از پس هزینه های زندگی شان برنمی آیند متذکر شد: این روزها سینمای ایران در شرایط بسیار عجیبی به سر می برد. گروهی از سینماگران در شبکه نمایش خانگی به شدت مشغول به کار هستند و ظاهراً شرایط بسیار مطلوبی دارند اما اکثریت قریب به اتفاق سینماگران بیکار و درمانده و خانه نشین هستند و کسی به فکر آن ها نیست.

پورصمدی تأکید کرد: وضعیت خانه سینما آنقدر فشل و رقت بار است که حتی نتوانست یک خدمات ساده و پیش پاافتاده کرونایی مثل زدن واکسن و... را برای اعضایش هماهنگ کند در صورتی که بسیاری از صنوف و نهادهای دیگر این کار را انجام دادند.

مدیر فیلمبرداری فیلم های سینمایی «هیس، دخترها فریاد نمی زنند» و «گیلانه» تأکید کرد: من اگر حرفی می زنم و درخواستی دارم برای خودم نیست چرا که خوشبختانه یک حقوق اندک بازنشستگی از صدا و سیما دارم که روزگارم را با آن سپری می کنم اما اکثریت قریب به اتفاق جوانانی که در سینما کار می کنند به حقوق روزانه شان زنده هستند و اگر واقعاً قرار است کاری برای برون رفت زندگی آن ها از وضعیت بحرانی کنونی صورت گیرد باید هرچه سریع تر با همت جدی و فکر اساسی محقق شود.

وی خاطرنشان کرد: مدیران وزارت ارشاد و سازمان سینمایی باید بدانند که تغییر خانه سینما مسأله پیچیده ای نیست. این نهاد در حال حاضر یک نهاد نمایشی و ناکارآمد است در صورتی که می تواند با درایت مدیران نهادی برای رفع بحران از زندگی سینماگران شود.

پورصمدی ادامه داد: سر و ته اعضای خانه سینما نهایتا! ۵ هزار نفر است؛ یعنی مدیران به درستی توانایی اداره این تعداد اندک انسان را ندارند؟ برخی مدارس از این تعداد بیشتر دانش آموز دارند و آن ها را به خوبی اداره می کنند اما افسوس که اعضای خانه سینما مدیر دلسوزی ندارند که به دادشان برسد و آن ها را در مسیر درست هدایت کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.