دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹

اجرای «طرح صیانت از کاربران اینترنت» توسط شبکه‌های اجتماعی غرب؛

حذف دومین تیزر تبلیغاتی «مدیترانه» از سوی شبکه اجتماعی «اینستاگرام»!

اینستاگرام

سینماپرس: گروه تبلیغاتی فیلم «مدیترانه» با بهره‌گرفتن از این اتفاق تلاش کرد تا بتواند مخاطب هدف خود را جذب کند که در یک اقدام غافلگیرانه دومین تیزر تبلیغاتی این فیلم از سوی اینستاگرام حذف شد.

به گزارش سینماپرس، سینمای جنگ و دفاع مقدس جزء آن دسته‌ از آثار سینمایی است که پس از پایان جنگ و از دهه ۸۰ کمرنگ شد و کمتر کسی به آن توجهی نشان می‌دهد. طی سال‌های اخیر تولیدات این گونه سینمایی بسیار اندک و حتی انگشت‌شمار شده‌اند، در حالی که هنوز سوژه‌های داغی برای روایت دارند. سینمایی که روزی بیشترین حجم از آثار تولیدی را در این عرصه به خود اختصاص می‌داد، امروز بسیار کم‌تعداد شده است و کمتر فیلمسازی است که بدون حمایت نهادهای دولتی و حاکمیتی سراغ آن برود.

از سوی دیگر، عوامل و بازیگران در مقابل سینمای انقلاب و دفاع مقدس گاهی جبهه می‌گیرند و برخی بازیگران تن به حضور در این آثار نمی‌دهند. سختی کار از یک سو، شعارزدگی و فروش پایین در گیشه از سوی دیگر موجب شده است که در بخش تولید، این آثار اغلب فاقد بازیگران چهره امروز سینمای ایران باشند که به همین واسطه در بخش اکران هم با مشکلاتی مواجه می‌شوند. چرا که امروز سینماداران عمدتاً به دنبال اکران آثاری هستند که در آن بازیگران چهره حضور داشته باشند تا بتواند تضمین‌کننده فروش باشد.

حذف دومین تیزر تبلیغاتی «مدیترانه» از سوی شبکه اجتماعی «اینستاگرام»!

همین عامل نیز باعث شده تا آثاری که در حوزه دفاع مقدس، جنگ و مدافعان حرم و مقاومت تولید می‌شوند، در صف‌های طویل اکران باقی بمانند یا در نوبت‌هایی نه چندان مناسب روی پرده سینما بروند و در ادامه با این برچسب که «فیلم‌های جنگی فروش نمی‌کنند»، مواجه شوند و برای تولیدات بعدی این شائبه ایجاد شود که آثاری از این دست مخاطب نخواهند داشت. این در حالیست که اگر فیلم‌هایی از این دست در زمان مناسب و با عدالت اکران شوند، قطعاً می‌توانند مخاطبان خود را نیز داشته باشند.

* طرح حوزه هنری برای بازگشت سینماها به روال عادی

امروز به واسطه شیوع کرونا و فعالیت نیم‌بند سینماها طی یک سال و نیم اخیر، فیلم‌ها هم در صف اکران مانده‌اند و کمتر فیلمسازی است که حاضر به پذیرش ریسک باشد و فیلمش را در چنین شرایطی روی پرده بفرستد. اواسط خردادماه سال جاری در سازمان سینمایی حوزه هنری تصمیم گرفته شد تا در فاز جدید راه‌اندازی سینماها، طرحی را مطرح کند که جدای از این که فضای مشخص شده‌ای برای فیلم‌های پرفروش است، برای اینکه روند سینماها به حالت عادی برگردد و تداوم حضور فیلم‌ها رعایت شود، سراغ فیلم‌هایی برود که ریسک پایین‌تری برای فروش دارند و آمادگی بیشتری برای اکران در این شرایط دارند، تا این که عدد هنگفتی را برای گارانتی فیلم‌های پرفروش هزینه کند و بعد هم نتیجه‌ای که مدنظر دارد، حاصل نشود.

حذف دومین تیزر تبلیغاتی «مدیترانه» از سوی شبکه اجتماعی «اینستاگرام»!

بر همین اساس، قرعه به نام فیلم سینمایی «مدیترانه» ساخته هادی حاجتمند با موضوع حضور ایران در سوریه افتاد، فیلمی که بیش از دو سال از زمان تولیدش می‌گذرد، اما بنا بر همان بی‌عدالتی که وجود داشته است با بی‌مهری مواجه شده و موفق به اکران در زمان مناسب نشده بود، حالا روی پرده سینماها رفت. در حالی که انتظار نمی‌رفت فیلم بتواند با استقبال مواجه شود، اما گروه سازنده و تیم تبلیغاتی، تمام توان خود را به کار گرفتند تا این فیلم دیده شود. فیلمی که شاید بتوان عنوان نخستین بر آن نهاد، فیلمی درباره رشادت‌های لشگر فاطمیون که بر پرده سینماها دیده می‌شود.

اما متاسفانه این تمام مشکلات فیلم‌های جبهه و جنگ نیست؛ در حالی که امروز صفحات فضای مجازی و به خصوص اینستاگرام نقش اساسی در جذب مخاطب دارند و سینما نیز از این امر مستثنی نیست و با فراهم‌کردن مواد تبلیغاتی همانند سایر کالاهای فرهنگی و هنری دیگر، در تلاش است تا بتواند مخاطب هدف خود را از این طریق برای تماشای آثار به سالن سینما بکشاند. گروه تبلیغاتی فیلم «مدیترانه» نیز با بهره‌گرفتن از این اتفاق تلاش کرد تا بتواند مخاطب هدف خود را جذب کند که در یک اقدام غافلگیرانه دومین تیزر تبلیغاتی این فیلم از سوی اینستاگرام حذف شد.

ظاهرا مدیران این رسانه مجازی حالا دیگر تنها به حذف فیلم‌ها و عکس‌های واقعی مربوط به مدافعان واکنش نشان نمی‌دهند، بلکه آثار هنری را که در این عرصه تولید می‌شوند، از معرض دید خارج می‌کنند.

حذف دومین تیزر تبلیغاتی «مدیترانه» از سوی شبکه اجتماعی «اینستاگرام»!

* حذف تیزر فیلم‌های مقاومت از اینستاگرام

اقدام اینستاگرام در حذف پست‌های کاربران ایرانی از سال ۹۸ نمود بیشتری یافته است و هر بار که کاربران ایرانی در محکومیت اقدامات تروریستی و غیر انسانی کشورهای متخاصم، دست به انتشار پستی می‌زنند، اینستاگرام آن را حذف و یا صفحه کاربر را مسدود می‌کند. این تصمیمات یکجانبه در زمان شهادت سردار سلیمانی و پس از آن، در زمان ترور شهید فخری‌زاده به دفعات تکرار شد و حالا کار به جایی رسیده است که حتی تیزر فیلم‌های سینمایی با این محور را نیز که پرمخاطب می‌شوند، حذف می‌کند.

اینستاگرام به حذف تیزرهای «مدیترانه» بسنده نکرد و صفحات کارگردان و تهیه‌کننده فیلم را هم برای چندمین بار مسدود کرد.

پیش‌تر و به دنبال حذف پست‌ها و اکانت‌های کاربران ایرانی که ترور سردار سلیمانی را محکوم کردند، محمدجواد آذری جهرمی وزیر وقت ارتباطات، اقدام آمریکا در سانسور سردار سلیمانی در اینستاگرام را بی آبرویی برای آن کشور خوانده و گفته بود: «قطعاً مقابل سانسور آمریکا در اینستاگرام می‌ایستیم.»

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.