چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲

راهکار تحقق شعار سال در سینما و تلویزیون/۸

علی اکبری: در حال حاضر فیلم ها و سریال ها مشکل محتوایی اساسی دارند و مسائل مهمی مانند تحکیم بنیان خانواده را دچار خدشه می کنند/ موانع تولید آثار انقلابی بسیار زیاد است

محسن علی اکبری

سینماپرس: محسن علی اکبری تهیه کننده سینما و تلویزیون در پی نامگذاری سال ۱۴۰۰ به عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» گفت: در حال حاضر فیلم ها و سریال ها مشکل محتوایی اساسی دارند و مسائل مهمی مانند تحکیم بنیان خانواده را دچار خدشه می کنند از این رو ما نیازمند آن هستیم که در گام نخست مدیران فرهنگی و سینمایی پشتیبانی جدی از هنرمندان متعهد، دغدغه مند و انقلابی داشته باشند تا بتوانند در مقابل انبوهی از آثاری که خطوط قرمز انسانی و اسلامی را زیر سوأل می برند قد علم کنند و در گام بعدی نیز نیاز است تا تمامی موانع موجود که بر سر راه تولید آثار دغدغه مندانه است برداشته شود.

تهیه کننده سریال های تلویزیونی «مردان آنجلس» و «روزهای ابدی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: به عقیده بنده چه در عرصه سینما و چه در عرصه سریال سازی در رسانه ملی و شبکه نمایش خانگی باید دولت مقداری سیطره محتوایی اش را کمرنگ تر کند چرا که یکی از مهمترین مسائل محدودیت های سلیقه ای و شخصی هستند.

وی ادامه داد: بی شک  تمام هنرمندانی که در کشور زندگی می کنند خود را مقید به قوانین مصوب نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می دانند و متعهد به قوانین هستند و قوانین برای همه آن ها روشن است و کمتر هنرمندی پیدا می شود که با قوانین آشنا نباشد.

علی اکبری با بیان اینکه وقتی نگاه شخصی و سلیقه ای می شود و نگاه ها فراتر از قانون اساسی می رود هنرمند دچار مشکل می شود اظهار داشت: هنرمند می تواند انتقاد کند و نقد سازنده داشته باشد. یکی از اصلی ترین موانع ما کمرنگ شدن حضور دولت در ساختار فیلمنامه ای است حضور دولتی ها نتیجه معکوس داشته و بهتر است دیگر در امور محتوایی آثار دخالتی نداشته باشند.

این سینماگر تصریح کرد: الآن فیلم ها و سریال ها مشکل محتوایی اساسی دارند شاید یک سری خطوط قرمز ظاهری را رعایت می کنند اما خط قرمزی مثل تحکیم بنیان خانواده در آثار به شدت خدشه دار می شود. از سوی دیگر در ارتباط با بحث زیرساخت ها ما الآن واقعاً نسبت به تعداد بالای تولیدی که می خواهیم داشته باشیم از نظر امکانات فنی و سالن سینما و... در مضیقه هستیم و هنوز به رشد شایسته و مطلوب نرسیده ایم.

تهیه کننده فیلم های سینمایی «کتاب قانون» و «همیشه پای یک زن در میان است» یادآور شد: کشوری مثل ترکیه که جمعیتش از ما کمتر هست نزدیک به ۲۲۰۰ سالن سینما دارداما در ایران ما هنوز به ۴۰۰ سالن هم نرسیده ایم. در بحث ساخت سالن های سینمایی و همچنین در بحث تکنیک دولت باید حمایت ویژه ای داشته باشد تا برخی موانع موجود به این ترتیب برداشته شوند.

علی اکبری در خاتمه این گفتگو متذکر شد: ما قوانین مصوب در سینما کم داریم و همین مسأله نیز یکی از موانع جدی برای رشد و توسعه و گسترش هنرهفتم در نظام است از این رو کمیسیون فرهنگی باید بیاید زمانی را بگذارد برای مشخص کردن قوانین مخصوص سینما و تلویزیون و شبکه نمایش خانگی؛ قوانین قدیمی نیز باید به روز شوند. حتی در بحث کپی رایت که ما مرتباً لطمه می خوریم باید تدبیری اندیشه شود و اگر این اتفاق ها رخ بدهد آن وقت ما می توانیم بگوییم که موانع تولید در سینما و تلویزیون برداشته شده و از هنرمندان برای حضور در این عرصه پشتیبانی و حمایت ویژه صورت گرفته است.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.