چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳

جایگاه «پدر» در سینمای ایران/۵

قرایی مقدم: هالیوود با آثارش در پی تحکیم بنیان خانواده است اما فیلم های ما برخلاف شعار مسئولان تصویری آشفته و دهشتناک از خانواده ها نشان می دهد

دکتر امان الله قرایی مقدم

سینماپرس: دکتر امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه در آستانه میلاد باسعادت امیرالمومنین حضرت علی (ع) و روز پدر در خصوص جایگاه «پدر» در سینمای ایران گفت: سینما در کشور ما بدل به یک آشفته بازار شده که ارزش ها در آن جایگاهی ندارند گواه این اتفاق آنکه هالیوود با آثارش در پی تحکیم بنیان خانواده است اما فیلم های ما برخلاف شعار مسئولان تصویری آشفته و دهشتناک از خانواده ها نشان می دهد و این مسأله ای بسیار دردناک است!

این جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: خانواده یکی از نهادهای اصلی و اساسی هر جامعه ای است. هیچ نهادی به اندازه نهاد خانواده درمسائل  اقتصادی و سیاسی و آموزشی و حتی فرهنگی موثر نیست. خانواده اصل است. وقتی خانواده تشکیل می شود اقتصاد شکوفا می شود اما در تجردگرایی اقتصاد نمی تواند شکوفا شود. چون فرد به دنبال جمع آوری سرمایه نیست.

وی با تأکید بر اینکه نقش خانواده ها در همه حوزه ها بی بدیل است متذکر شد: ما در سینمای اغلب کشورهای جهان از سینمای شرق گرفته تا سینمای هالیوود و حتی بالیوود توجه ویژه به رکن مهم خانواده را شاهد هستیم. فیلم های سینمایی در این کشورها توجه به نهاد خانواده و پیوستگی اعضای خانواده را تقویت می کنند اما ما برعکس عمل می کنیم.

قرایی مقدم تصریح کرد: حتی در بسیاری از کشورها نشان دادن مسائلی مانند سقط جنین در آثار سینمایی و تلویزیونی شان ممنوع است چرا که نهاد خانواده را بسیار مهم می دانند اما مدیران فرهنگی و سینمایی ما نسبت به این مسائل بی تفاوت هستند و برایشان عملاً تعریف درستی از خانواده وجود ندارد و به همین علت است که ما شاهد آن هستیم که در برخی مواقع فیلم ها پدیده های نوظهوری همچون ازدواج سفید یا تجردگرایی را ترویج می کنند!

وی با انتقاد شدید از مدیران سینمایی خطاب به آن ها گفت: آقایان بی دغدغه ترویج تجردگرایی کافی است! رسانه ها باید انگیزه های تشکیل خانواده را از طریق فیلم و سریال به جامعه تزریق کنند اما سینما و تلویزیون ما جوانان را از تشکیل خانواده بیزار کرده اند و این در حالی است که این روند در کشورهای غربی بالعکس است.

قرایی مقدم در این خصوص اظهار داشت: بهترین کاری که می توانیم بکنیم این است که در تولیدات فرهنگی به تقویت و بقای خانواده کمک کنیم. نقش و جایگاه مهم «پدر» به عنوان ستون اصلی خانواده باید به درستی نمایش داده شود. ما باید ارزش های اخلاقی و اعتقادی و ملی و خانوادگی و دینی را در آثار سینمایی مان تقویت کنیم نه اینکه درصدد ارزش زدایی برآییم.

این استاد دانشگاه در خاتمه اظهاراتش افزود: این مایه شرمساری است که طی سال های اخیر هیچ تصویر درست و ماندگاری از پدران و مادران ایرانی در آثار سینمایی نشان داده نشده و در عوض ما فقط شاهد ترویج سیاهی و خیانت و طلاق و... بودیم!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.