شنبه ۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰

ابراهیم اصغری:

باید بتوانیم از ارزش‌های ملی و انقلابیمان نه تنها دفاع کنیم بلکه برای نسل آینده در آثار سینمایی ثبت شود

ابراهیم اصغری

سینماپرس: ابراهیم اصغری درباره «تک تیرانداز» و علت سختی تولید فیلم‌های دفاع مقدس توضیحاتی داد.

به گزارش سینماپرس، ابراهیم اصغری تهیه کننده «تک‌تیرانداز» که در بخش سودای سیمرغ سی و نهمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد درباره مضمون فیلم به خبرنگاران جوان، گفت: در اصل حرف کلی فیلم این است که قهرمان‌های دفاع مقدس ما صرفا با کشتن نیروهای دشمن قهرمان نشدند بلکه با یک نگاه ایدئولوژیک در پشت این اقدام جهادگرانه قهرمان شدند و از همه مهمتر اینکه در این فیلم قهرمان به نحوی ترسیم شده که ضمن وفاداری به مستنداتی که در ارتباط با ایشان نقل قول می‌شود بتواند الگوی مناسبی برای همه اعصار بویژه نسل جوان فعلی باشد.

وی در پاسخ به این سوال که چقدر جای اینگونه فیلم‌ها خالی است و چرا بسیار کم تولید می‌شود؟ بیان کرد: این سوال بیشتر باید از مدیران فرهنگی و متولیان امور سینمایی و حتی بخش‌هایی که متولی حمایت و پشتیبانی از آثار استراتژیک، ملی و ارزشی هستند پرسیده شود، چون باید بتوانیم از ارزش‌های ملی و انقلابیمان نه تنها دفاع کنیم بلکه برای نسل آینده در آثار سینمایی ثبت شود این ممکن نخواهد شد مگر اینکه مدیران فرهنگی و سینمایی دست همت را بالا بزنند.

وی افزود: از همه مهمتر نیاز به نگاه استراتژیک در این زمینه است. گاها دیدیم فیلم‌های خوب و ارزشی ساخته شده، ولی نگاه استراتژیک پشت آن نبوده که تا چه حد می‌تواند برای جامعه امروز مفید باشد متاسفانه مدیران در این راستا ضعیف و کند عمل کردند که هر از چند گاهی به یک اثر بسنده شده است.

او اضافه کرد: قطعا باید این نوع آثار در سبد سینمایی کشور دیده شود یعنی یک بخش مهمی از فیلم‌های خوب سینمای ایران باید نگاه استراتژیک داشته باشد و موضوعات ارزشی و دفاع مقدس را در خودشان مستتر داشته باشند، چون وظیفه ما حفظ فرهنگ دفاع مقدس از طریق آثار هنری و سینمایی کشور است. در این راستا سینماگران متعهدی داریم که تمایل دارند آثار دفاع مقدسی تولید کنند و ایده و طرح مناسبی هم دارند، ولی باید بدانیم پشتیبانی حرف اول را می‌زند.

این تهیه کننده درباره سخت‌ترین بخش تولید «تک تیرانداز» گفت: فیلم‌هایی که اصطلاحا به آن‌ها جنگی می‌گوییم در همه مراحل به سختی پیش می‌رود یعنی چه در بخش نگارش و چه آثاری که بر اساس یک سری شخصیت‌های مستند ساخته می‌شود، چون معمولا این شخصیت‌ها مدعیانی دارند که آن‌ها را می‌شناختند. این نوع فیلم‌ها در بخش تحقیق و نگارش بسیار کار سختی دارند.

وی افزود: مرحله بعدی خود تولید است که بخشی از آن به امکانات مانند امکانات فنی، هنرور، لباس و... بر می‌گردد، ولی در بخش تجهیزات نظامی از قبیل سلاح و مهمات، محل فیلمبرداری کار تولید فیلم‌ها دشوارتر می‌شود که «تک تیرانداز» هم این دشواری‌ها را داشت هرچند خوشبختانه قسمتی از این مشکلات با پشتیبانی بنیاد روایت فتح، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و شهرک سینمایی دفاع مقدس به حداقل رسید و توانستیم از آن‌ها عبور کنیم.

او ادامه داد: بخشی از کار که به سلاح و مهمات ربط پیدا می‌کند خیلی در اختیار بنیاد روایت فتح، انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و حتی شهرک سینمایی دفاع مقدس نیست یعنی واحدهای عملیاتی نظامی مانند سپاه و ارتش باید از پادگان‌های خود منتقل کنند چه در بحث زمینی مانند تانک و ... و چه هوایی مانند هلیکوپتر و هواپیما. این بخش به شدت هماهنگی سختی دارد از سویی حتی برای فیلم‌هایی مانند «تک تیرانداز» فاکتورهایی ارائه شد که اصلا سینمای ایران گنجایش این قیمت‌ها را ندارد.

این تهیه کننده اضافه کرد: به عنوان نمونه وقتی اجاره روزانه یک هلیکوپتر آن هم برای فیلمی که راجع به سردار شهید نیروی زمینی سپاه با متولی گری بنیاد روایت فتح است و همه جا دم از حمایت از آن می‌زنند، ۵۰۰ میلیون تومان است احتمالا به سازندگان بر می‌خورد، چون آن هلیکوپتر متعلق به نیروی زمینی سپاه است و سوژه فیلم هم به سردار شهید نیروی زمینی سپاه می‌پردازد! چرا تقاضای چنین بودجه‌ای برای یک روز می‌کنند!؟

اصغری گفت: من بارها برای دوستان مثال زدم که اگر بخواهیم راجع به پفک نمکی و بیسکوییت فیلم بسازیم تمام امکانات را رایگان در اختیارمان می‌گذارند حالا فکر کنید وقتی فیلمی درباره شهید بزرگواری که متعلق این نظام و کشور و نیروی زمینی است توقع داریم امکانات را به طور رایگان در اختیار و به وفور بگذارند، اما وقتی مطالبه پول می‌کنند برخورنده است.

این تهیه کننده تصریح کرد: همیشه به دوستان گفتم اتفاقا به جای اینکه یک روز یک هلیکوپتر را مجانی در اختیار ما بگذارید بگویید پنج هلیکوپتر و پنج روز در اختیار شما باشد اینطور قدرت نظامی ایران هم در یک اثر سینمایی به خوبی دیده می‌شود و به ثبت می‌رسد کاری که آمریکایی‌ها در آثار جنگی خود انجام می‌دهند، اما متاسفانه ما برعکس هستیم و باید از خیلی چیزها به دلیل نبودن امکانات مالی بگذریم.

اصغری گفت: این بخش سخت‌ترین بخش ساخت فیلم‌های دفاع مقدس است که حتما فرماندهان عالی رتبه سپاه و ارتش باید برای آن فکری کنند، چون باعث می‌شود بسیاری از همکاران ما پس از ساخت فیلم جنگی دیگر سراغ تولید چنین اثری نروند، چون حاشیه‌های آن به شدت سخت است. متاسفانه کسانی که از بیرون نگاه می‌کنند تصور می کنند سیستم سپاه و ارتش برای آن فیلم جنگی سنگ تمام می‌گذارند و امکانات می‌دهند در صورتی که اینطور نیست و همه در ازای مطالبه پول اتفاق می‌افتد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.