چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴

درخواست سینماگران از هیأت داوران جشنواره فجر؛

تأکید بر لزوم توجه به فیلم های ارزشی و همخوانی جشنواره با اهداف انقلاب اسلامی

قنبری-توکلی-حر-رویین تن-اردکانی-رستگار-سربخش-فرحبخش-احمدجو-افشارزاده

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور همزمان با معرفی و آغاز فعالیت هیأت داوران سی و نهمین جشنواره فیلم فجر تأکید کردند: داوران جشنواره فجر باید با دیدگاه و بینش انقلابی بهترین آثار را انتخاب نمایند؛ این ترکیب فعلی اصلاً خوب نیست. دبیر جشنواره باید پاسخ دهد این هیأت داوران ضعیف، حسب چه معیاری انتخاب شده اند؟ این جشنواره برای آقای روحانی یا انتظامی و طباطبایی نژاد نیست که هرطور دوست داشته باشند دست به برگزاری اش بزنند!

به گزارش سینماپرس جشنواره فیلم فجر یکی از پر اهمیت ترین رویدادهای فرهنگی و هنری در جمهوری اسلامی ایران است که نه تنها در داخل کشور بلکه در سطح جهانی نیز ازطرفداران خاص خود برخوردار است. بخش اعظمی از سینماگران تمامی توجه خود را در طول سال معطوف به این رویداد مهم می کنند و دوست دارند که آثارشان در این جشنواره دیده شده و مورد ارزیابی قرار بگیرد.

این اتفاق باعث شده تا رقابت های تنگاتنگی در میان اهالی سینما به وجود بیاید و بعضی افراد با لابی گری بخواهند که فیلم هایشان را در لیست آثار کاندید شده توسط اعضای هیأت داوران بگنجانند.

از سوی دیگر طی سال های اخیر به دلیل بی توجهی مدیران فرهنگی دولت تدبیر و امید، تعدادی فیلم با محوریت موضوعات ضدارزشی، حمایت از جریان فتنه، سیاه نمایی و حتی ضد شئونات دینی در جشنواره حضور داشتند که مبانی و اصول اساسی این جشنواره مهم که هر ساله در ایام الله دهه مبارکه فجر و سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی برگزار می شود را زیر سوأل می بردند و بعضاً توسط هیأت داوران نیز مورد توجه قرار گرفتند!

این جشنواره که به عنوان معتبرترین جشنواره در خاورمیانه شناخته می شود همواره به دلایل مختلف از جمله ضعف های مدیریتی و اجرایی و همچنین حضور فیلم هایی که با عنوان «فجر انقلاب اسلامی» همخوانی ندارند مورد نقد و نکوهش سینماگران بوده است.

اینک انتقاد بسیاری از اهالی سینما نسبت به ترکیب هیأت داوران ضعیف سی و نهمین جشنواره فیلم فجر است که اغلب آن ها را شایسته داوری برای بزرگترین و مهمترین رویداد سینمایی کشور نمی دانند. در همین رابطه ۱۰ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: رهبر قنبری، هوشنگ توکلی، اکبر حر، علی رویین تن، جواد اردکانی، احسان رستگار، علیرضا سربخش، محمدحسین فرحبخش، امرالله احمدجو و سرکار خانم: مهشید افشارزاده با ما گفتگو کردند که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

رهبر قنبری کارگردان سینما همزمان با معرفی و آغاز فعالیت هیأت داوران سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گفت: بنده از ترکیب هیأت داوران این دوره از جشنواره به دلایل متعدد راضی نیستم که مهمترین آن فقدان حضور سینماگران مستقل است؛ بی تردید جای افراد مستقل در هیأت داوران این دوره از جشنواره بسیار خالی است و از این رو قطعاً فیلم های مستقل در این رویداد با ضرر و زیان روبرو خواهند شد و من متأسفم که همیشه مستقل اندیشان سینما این چنین مورد بی مهری واقع می شوند. ما در این ترکیب هیأت داوری شاهد حضور فردی مانند بهرام توکلی هستیم که تکنیک سینما را عالی می شناسد اما به عنوان مثال آیا خانم ساره بیات نیز چنین است؟ بهتر نبود به جای ایشان یک بازیگر صاحب سبک و سینماشناس برای داوری در مهمترین رویداد سینمایی کشور انتخاب می شد؟

مهشید افشارزاده بازیگر و کارگردان سینما نیز در این خصوص اظهار داشت: واقعاً نمی دانم سیاست برگزارکنندگان جشنواره چه بوده که چنین هیأت داورانی را انتخاب کرده اند؟ قطعاً در هیأت داوری هرچه افراد وزین تر و سنگین تر حضور داشته باشند اعتبار جشنواره را ارتقا می دهد، البته وقتی فیلم های سنگین و کارگردانان بزرگ در جشنواره فجر حضور ندارند باید به همین هیأت داوران اکتفا کرد! در سینمای وضعیت همیشه به این صورت بوده که هر گروهی سر کار می آید از عوامل خودش استفاده می کند. اصولاً برای داوری جشنواره فجر هم مدیران در تمامی دوره ها از عوامل خودشان استفاده می کنند. در واقع این روابط است که در سینمای ما جای ضوابط را گرفته و متأسفانه همین مسأله باعث شده تا ما در بسیاری از حوزه ها به پیشرفت نرسیم.

هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون نیز در این باره به سینماپرس گفت: داوران جشنواره فجر باید با دیدگاه و بینش انقلابی بهترین آثار را انتخاب نمایند؛ آن ها نباید فراموش کنند که جشنواره فیلم فجر برآمده از دل انقلاب اسلامی است و آثاری که اندیشه های انقلابی، ملی، اسلامی و دینی را تبیین و ترویج نمی کنند نباید در انتخاب آن ها جایی داشته باشند. من امیدوارم داوران این دوره از جشنواره فیلم فجر بهترین آثار را انتخاب کنند؛ امیدوارم مثل دوره های پیشین شاهد این نباشیم که برخی روابط خصوصی داوران با برخی فیلمسازان و تهیه کنندگان باعث انتخاب بهترین ها شود!

اکبر حر کارگردان سینما همزمان با معرفی و آغاز فعالیت هیأت داوران سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گفت: این ترکیب فعلی اصلاً خوب نیست؛ چرا هیچ یک از سینماگران ارزشی و انقلابی در ترکیب هیأت داوران جشنواره فجر انقلاب حضور ندارند؟ من بسیار متأسفم که دست اندرکاران برگزاری جشنواره فیلم فجر و مدیران سازمان سینمایی به اصل جشنواره که برآمده از دل انقلاب شکوهمند اسلامی است هیچ توجهی ندارند و حتی برای انتخاب داوران هم سینماگران متعهد، متدین و انقلابی را بایکوت می کنند! تردید ندارم از این داوران نتیجه مثبتی به نفع سینمای ملی و ارزشی و انقلابی به دست نخواهد آمد. ما همچنان در سینما با معضلات محتوایی بسیاری دست به گریبانیم که جامعه از آن ضربات بسیاری خورده است و تنها امید ما به تغییر دولت است که ان شاالله در وزارت ارشاد و سازمان سینمایی تغییرات اساسی به نفع سینمای استراتژیک و ارزشی رخ بدهد.

علی رویین تن کارگردان سینما همزمان با معرفی و آغاز فعالیت هیأت داوران سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گفت: اگر داوران از طیف های مختلف فکری باشند اتفاق خوبی در جشنواره رخ می دهد؛ همیشه در روند برگزاری جشنواره فیلم فجر بر اساس سیاست های مدیران سینمایی ممکن است تمایلاتی وجود داشته باشد تا جریانی مطرح شود و به همین علت است که در برخی سال ها به سینمای اجتماعی بهای زیادی داده می شود و یا در سال دیگر به سینمای دفاع مقدس و...؛ از این رو داوران اگر از طیف های مختلف فکری و سیاسی باشند می توانند بهترین گزینه ها را برگزینند.

جواد اردکانی کارگردان سینما نیز در این باره اظهار داشت: جشنواره فیلم فجر رویدادی برآمده از انقلاب اسلامی است و داوران نباید آثار را صرفاً با متر و معیار هنری ارزیابی و انتخاب کنند؛ ما در جشنواره فیلم فجر ایدئولوژی های نظام و انقلاب اسلامی را دنبال می کنیم؛ این نکته ای است که سیاست گذاران جشنواره باید به اعضای هیأت داوران مرتباً گوشزد کنند! در جشنواره فجر باید آثاری برگزیده شوند که ایدئولوژی های نظام و انقلاب اسلامی درون آن ها مستتر باشد. از سوی دیگر برای اینکه هرگونه شائبه باندبازی و لابی گری در انتخاب آثار از بین برود بایستی دست اندرکاران برگزاری جشنواره سیاست های کلی جشنواره را به داوران تفهیم نمایند تا داوران جدا از اعمال سلایق شخصی شان بتوانند بر اساس سیاست های جشنواره دست به گزینش بهترین ها بزنند.

احسان رستگار همزمان با معرفی و آغاز فعالیت هیأت داوران سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گفت: دبیر جشنواره باید پاسخ دهد این هیأت داوران ضعیف، حسب چه معیاری انتخاب شده اند؟ این جشنواره برای آقای روحانی یا انتظامی و طباطبایی نژاد نیست که هرطور دوست داشته باشند دست به برگزاری اش بزنند؛ البته وقتی مدیران فرهنگی و هنری به نحوی انتخاب می شوند که طرف مطلوبش این است که سفیر شود و به اجبار روی صندلی سازمان سینمایی می نشیند طبیعی است که افراد ذیل زیرمجموعه‌ی ایشان هم چنین انتخاب های عجایبی داشته باشند. امسال حضور شخصی مثل ساره بیات که بازیگری حدوداً ۴۰ ساله است -که اتفاقاً خیلی دیر هم کار سینما را شروع کرده و با «جدایی نادر از سیمین» معروف شده- باعث حیرت بسیاری از هنرمندان و اهالی رسانه شده است. خانم بیات از جمله بازیگرانی هستند که همیشه در یک تیپ مشخص به سبک همان نقش شان در فیلم اصغر فرهادی بازی می کنند! اینکه فردی مانند ایشان برای داوری جشنواره فجر انقلاب انتخاب می شود به هیچ عنوان نشانه خوش سلیقگی نیست و قطعاً اکثریت جامعه هنری نیز از این انتخاب خوشحال نیستند! همه این اتفاقات به سیاست گذاری های شخص طباطبایی نژاد بازمی گردد که مشخص نیست می خواهد بر اساس چه سیاستی جشنواره فجر را برگزار کند.

علیرضا سربخش جانباز روشندل و کارشناس فرهنگی همزمان با معرفی و آغاز فعالیت هیأت داوران سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گفت: مدیران سینمایی با انتخاب این هیأت داوران ضعیف همزمان با روی کار آمدن دموکرات ها در آمریکا وادادگی فرهنگی را تشدید کردند؛ واقعاً چرا چهره های شاخص سینمای انقلاب، دفاع مقدس، مقاومت و ارزشی در این هیأت داوران دیده نمی شوند؟ این اتفاق در حالی است که جشنواره فجر برآمده از دل انقلاب شکوهمند اسلامی است و همه افرادی که در آن فعالیت می کنند باید از چهره های متدین و متعهد و وفادار انقلابی باشند. ما چنین وادادگی از سوی فردی مانند آقای انتظامی که سبقه بچه مسلمانی داردرا  بعید می دانستیم. چرا باید چنین افرادی برای داوری آثار جشنواره فجر انقلاب اسلامی انتخاب شوند که اغلب از یک خط و مشی سیاسی و فکری و جناحی خاص پیروی می کنند و در آثارشان کمتر نشانی از سینمای ارزشی و استراتژیک به چشم می خورد؟

محمدحسین فرحبخش نیز در این باره اظهار داشت: کینه توزی، خصومت شخصی و سیاسی کاری در داوری های جشنواره فجر همیشه وجود دارد و قطعاً جشنواره پیش رو هم از این اتفاقات مستثنی نیست!؛ این اتفاق در حالی است که داوری های جشنواره باید بر اساس قواعد و استانداردهای سینمایی باشد و سلایق شخصی و تفکرات جناحی داوران نباید روی قضاوت شان تأثیر بگذارد. بنده خودم یکی از فیلمسازانی هستم که چوب کینه توزی های هیأت داوران را در جشنواره فیلم فجر خورده ام؛ در سی امین جشنواره فیلم فجر که بی تردید یکی از بهترین سال های برگزاری این رویداد سینمایی بود و فیلم های بسیار شاخص و عالی در آن حضور داشتند فیلم «زندگی خصوصی» به کارگردانی بنده به دلیل خصومت های شخصی دو تن از اعضای هیأت داوران با بنده از داوری باز ماند!

امرالله احمدجو در برنامه «جهان آرا»

هیأت داوران جشنواره فجر از منظر سینماگران/۱۰

احمدجو: داوران باید بر اساس فرهنگ ملی، دینی و انقلابی بهترین آثار را در جشنواره فجر انقلاب گزینش کنند/ ما باید کاری کنیم که سینمای دنیا از ما تقلید کند

امرالله احمدجو کارگردان سینما و تلویزیون همزمان با معرفی و آغاز فعالیت هیأت داوران سی و نهمین جشنواره فیلم فجر گفت: داوران باید بر اساس فرهنگ ملی، دینی و انقلابی بهترین آثار را در جشنواره فجر انقلاب گزینش کنند؛ این جشنواره فرهنگی و هنری برآمده از انقلاب اسلامی است و همه ساله در ایام الله پیروزی انقلاب برگزار می شود، فیلمسازی هم در مرکز فعالیت های فرهنگی است و داوران باید آثاری را که در چارچوب فرهنگ ملی و انقلابی ما خلق شده اند مورد ارزیابی قرار دهند. داوران جشنواره فجر باید آگاه باشند که نباید از روی ظواهر سینمای غرب آثار وطنی را ارزیابی کنند؛ ملاک و پارامترهای ما برای گزینش بهترین آثار باید متفاوت باشد. ما باید کاری کنیم که سینمای دنیا از ما تقلید کند نه اینکه خودمان مقلد و دنباله روی آن ها شویم!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.