سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳

بحران کرونا و اصرار برای برگزاری جشنواره فیلم فجر/۲

هدایت: وقتی موضوعی مهم و نمادین مانند نماز جمعه به دلیل گسترش ویروس کرونا تعطیل می شود برگزاری جشنواره چه معنایی دارد؟/ اسم این تصمیمات شجاعت نیست!

حسن هدایت کارگردان

سینماپرس: حسن هدایت کارگردان سینما با انتقاد شدید نسبت به اصرار نابخردانه برخی مدیران سینمایی برای برگزاری جشنواره فیلم فجر در روزهای بحرانی کرونا گفت: وقتی موضوعی سمبلیک، مهم و نمادین مانند نماز جمعه به دلیل گسترش ویروس کرونا تعطیل می شود برگزاری جشنواره چه معنایی دارد؟؛ همانطور که مهمترین و معتبرترین رویدادهای سینمایی جهان حتی برای سال ۲۰۲۱ اعلام لغو و تعویق کرده اند چه معنایی دارد که برخی از مدیران سینمایی این چنین نابخردانه اصرار به برگزاری جشنواره ای دارند که از همین حالا محتوم به شکست است؟

کارگردان فیلم های سینمایی «آخرین بندر» و «دلاوران کوچه دلگشا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در هر جامعه ای امنیت و سلامت افراد جامعه مهمترین مسأله است و هرکس بخواهد جامعه را به خطر بیندازد خائنی بزرگ است.

هدایت خاطرنشان کرد: همانطور که پیش از این عرض کردم وقتی در کشور ما که جمهوری اسلامی است و مبنای حکومتش بر شرع است نماز جمعه تعطیل می شود، چرا ما باید خائنانه اصرار به بازگشایی سالن های سینما و برگزاری جشنواره ها و کنسرت ها و... داشته باشیم؟ آیا در شرایط کنونی فرهنگ و هنر مهمتر است یا حفظ جان و سلامت آحاد افراد جامعه؟

این کارگردان سینما با انتقاد شدید از عملکرد مسئولان تصریح کرد: متأسفانه ما عادت کردیم شیپور را از سر گشادش بزنیم! وقتی همه دنیا روی مسأله ای به توافق می رسند ما دوست داریم برعکس آن ها عمل کنیم! همین است که وقتی مهمترین رویدادهای سینمایی جهان به تعطیلی کشانده می شوند مسئولان سینمایی ما اصرار به برگزاری جشنواره و بازگشایی سالن های سینما دارند.

وی متذکر شد: اسم این کارها شجاعت نیست! برگزاری جشنواره حماقت است و بس!؛ از سوی دیگر برگزاری جشنواره می تواند یک نوع خودنمایی برای برخی دست اندرکارانش محسوب شود. آن ها وقتی نمی توانند سینما را درست اداره کنند می خواهند با برگزاری جشنواره فجر پوششی بر بی کفایتی های خودشان در اوج بحران کرونا بگذارند.

کارگردان فیلم های سینمایی «چشم شیطان» و «یک مرد، یک شهر» در همین راستا خاطرنشان کرد: حفظ جان اوجب واجبات است؛ جان مهمترین هدیه الهی به انسان است و ما باید همواره مراقب و مواظب جان خودمان و دیگران باشیم. ما در قرآن کریم آیات زیادی در خصوص اهمیت حفظ جان داریم و بی تردید اگر هر کسی برخلاف نصایح قرآن کریم عمل نماید و جان انسان ها را در مخاطره بیندازد عملکردش نابخشودنی است.

هدایت سپس با درخواست از نهادهای ناظر بر عملکرد دستگاه های فرهنگی و هنری و سایر دستگاه ها و ارگان ها در حوزه مبارزه با کرونا اظهار داشت: وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا باید ورودی عاجل و جدی نسبت به مسأله برگزاری جشنواره فجر داشته باشند. مسئولان جشنواره نباید این اجازه را داشته باشند که حتی در یک سالن کوچک هم نمایش فیلم برای اهالی سینما، اصحاب رسانه، منتقدان و... داشته باشند.

وی در همین راستا افزود: وزارت بهداشت به عنوان سکان دار سلامت و امنیت کشور باید هرچه سریع تر وارد میدان شده و بساط برگزارکنندگان جشنواره فجر را جمع کند. بنده باز هم تأکید می کنم برگزاری این جشنواره به هر شکل اشتباه بسیار بزرگی است.

این سینماگر در خاتمه این گفتگو افزود: اگر آقایان اصرار به برگزاری جشنواره دارند باید آن را در فرصتی مناسب تر برگزار کنند و در صورت اصرار برای برگزاری جشنواره در زمان پیشین باید این رویداد تماماً به صورت مجازی برگزار شود و برای اینکه آثار دچار سرقت نشوند باید تنها بخش کوتاهی از فیلم ها در حد یک آنونس نمایش داده شوند. در هر صورت ما همواره از سوی مدیران سینمایی از این اقدامات شتاب زده و پروپاگاندا زیاد دیدیم اما حالا زمان ریسک نیست و آن ها اجازه ندارند جان دیگران را برای رسیدن به منافع خود در خطر بیندازند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.